Emma Marcegaglia , formand for Business Europe advarer mod protektionisme

Foto: Business Europe
DI Business Nyheder

Business Europe: Besvar protektionisme med øget frihandel

Når Kina og USA skruer op for protektionismen, skal EU svare med øget frihandel og bedre vilkår for europæisk industri på en række nøgleområder, mener industriens europæiske brancheorganisation Business Europe.

“Made in China 2025”

Det er navnet på en kinesisk 2025-plan, der – i meget brede strøg – handler om, at landet vil skrue ned for afhængigheden af import fra andre lande. I USA er præsident Donald Trump på vej med en stor investeringsplan for landets infrastruktur, der kan ende med at indeholde en ”buy american” klausul.

Men svaret på denne udvikling er ikke at skrue op for protektionismen i EU, pointerer Emma Marcegaglia, formand for den europæiske industriforening Business Europe.

- Protektionisme gør ikke Europas industri stærkere. Europa skal forblive et åbent marked og modstå indadvendt erhvervspolitik. Men vi skal tage højde for tiltagene hos vores største konkurrenter i Kina og USA, hvis vi vil fastholde den europæiske konkurrenceevne, sagde Emma Marcegaglia i en tale under konferencen ”EU Industry Day”. 

Protektionisme gør ikke Europas industri stærkere. Europa skal forblive et åbent marked og modstå indadvendt erhvervspolitik Emma Marcegaglia, formand, Business Europe

Digitalisering, forskning og uddannelse

På dagen lancerede Business Europe derfor en kampagnevideo, der fremhæver de områder, hvor organisationen mener, der især skal sættes ind for at styrke Europas konkurrenceevne. Det gælder blandt andet adgang til konkurrencedygtige energipriser, øget digitalisering, forskning og udvikling, lovgivning, frihandel og uddannelse.

I videoen optræder de to danske virksomheder FabricAir og Hovmand, der især fremhæver øget frihandel som afgørende for deres succes. Østrigske Wienerberger fremhæver energi og digitalisering, mens andre europæiske virksomheder fremhæver andre områder, de ser som afgørende for øget europæisk succes.

- Videoen kommer godt omkring de udfordringer og indsatsområder, der er vigtige for, at virksomheder i EU kan klare sig i den globale konkurrence. Det er positivt, at den europæiske industri kan samles om et offensivt og internationalt orienteret udspil og ikke forfalder til protektionistiske svar på globale udfordringer, som vi desværre ser i andre verdensdele. Nu er det så afgørende vigtigt, at politikerne tager anbefalingerne alvorligt, så vi kan forblive konkurrencedygtige, siger europapolitisk chef i DI, Anders Ladefoged. 

Business Europes video her

Relateret