DI Business Nyheder

Dybvad til virksomheder: Engagér jer i Tyskland

Selv om danske virksomheder har gang i eksporten globalt, er det vigtigt at huske det største marked: Tyskland.

Dansk Industris (DI) medlemmer bør holde nabolandet inde på radaren, for potentialet er stort.

- Man skal ikke undervurdere den betydning Tyskland har. Og vi vil helt klart opfordre vores virksomheder til at engagere sig i Tyskland. Regeringen har også en Tysklands-strategi, og der er så gode muligheder for os, lige her syd for grænsen. Så dem skal vi gribe, påpeger DI’s adm. direktør, Karsten Dybvad.

Han deltog onsdag i den tredje udgave af Hamburg Copenhagen Business Forum. Se videoen fra konferencen her - artikel fortsætter derunder.

Danske virksomheder har appetit på Tyskland. I videoen fortæller de om potentialet.

Video af Ida Bechtle
Det er ret afgørende for Danmark, hvad det er for en regering vi har i Tyskland. Vi har en stor ønskeseddel til den nye tyske regering. Karsten Dybvad, Adm. direktør

Råd til virksomheder

Han har samtidig tre råd til, hvad mindre virksomheder skal være opmærksom på: 

Søg rådgivning: Orienter dig mod markedet, søg input til, hvordan man bedst får hul på mulighederne. DI tilbyder rådgivning til dette forarbejde. Hent information på di.dk/international

Lær sproget: Det har stor betydning at kunne begå sig på tysk. For de fleste virksomheder er det en døråbner. 

Hold ud: En gennembrud tager tid, så det kræver vedholdenhed. Man beviser sit værd ved over tid at kunne levere den lovede vare til tiden. 

Tyskland er Danmarks største eksportmarked, men tidligere tiders vækst godt trukket af vindmølleeksporten, har de senere år været stagnerende. I 2017 faldt den samlede eksport svagt med 0,2 pct. fra året før til 150,3 mia. kr. for varer og tjenester. Derimod stiger den danske eksport globalt, hvilket er et udtryk for, at virksomhederne går frem i andre lande. 

- Vi har det største overskud på handelsbalancen, så generelt gør vi det ikke dårligt med eksporten. Derfor er det lidt forunderligt, at det ikke går fremad i Tyskland, men det kan ses som et udtryk for, at vi bruger kræfterne andre steder, siger Karsten Dybvad.

Ifølge DI’s seneste rundspørge i virksomhedspanelet er viljen til eksport blandt mindre og mellemstore virksomheder (SMV) stor. Tyskland, Norge og Sverige er de foretrukne første lande at eksportere til.  

Læs også: Tyske myndigheder holder nøglen til Femern

Ønskeseddel til ny tysk regering

En ny tysk regering kan skabe grundlaget for nye vækstmuligheder. Lørdag 3. marts afgøres det om forbundskansler Angela Merkel (CDU) får skabt en ny flertalsregering sammen med socialdemokratiske SPD. Det kan få betydning for eksporten. 

- Det er ret afgørende for Danmark, hvad det er for en regering vi har i Tyskland. Vi har en stor ønskeseddel til den nye tyske regering. Det er vigtigt at fortsætte arbejdet med en stærk europæisk union med et stærkt indre marked, som danske virksomheder kan eksportere til, siger Karsten Dybvad. 

Dertil er det centralt at Tyskland bevare rollen som en stærk spiller i den internationale økonomi, hvilket kan hjælpe danske virksomheder med at folde sig ud i verden, uddyber han. 

Læs også: Danske energiløsninger til Tyskland

Styrket alliance på tværs

Dansk Industri og Dansk-Tysk Handelskammer var medarrangør af konferencen Hamburg Copenhagen Business Forum, der styrker netværket mellem de to storbysregioner til gavn for samhandlen.  Over 200 deltog i konferencen, heraf en del virksomheder med interesser i at eksportere til Tyskland. DI’s adm. direktør ser potentiale i et styrket samarbejde. 

- København og Hamborg vil tilsammen en rigtig stærk region, der forhåbentlig kan konkurrere med andre stærke økonomiske regioner i Europa. Det vil være en styrke for hele Danmark, hvis der skabes en øget dynamik mellem København, Jylland og Hamborg, vurderer Karsten Dybvad.

Jens Holst-Nielsen

Markedschef

Relateret