Udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) og minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs (V) lancerer ny strategi for økonomisk diplomati.

Illustration: Peter Fallesen
14.03.18 DIB Nyheder

Ministre vil give erhvervsliv bedre markedsadgang

Danske virksomheder skal have maksimalt udbytte af verdens frihandelsaftaler. Det mener Udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) og minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs (V), der lancerer ny strategi for økonomisk diplomati. DI hilser strategien velkommen.

Regeringen lancerer i dag en ny strategi for økonomisk diplomati, der skal bidrage til nye vækstmuligheder for dansk erhvervsliv. Mens globale strømninger fra blandt andre Kina og USA flyder mod mere protektionisme, har den danske strategi fokus på øget handel og bedre udnyttelse af frihandelsaftaler.

- Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er for regeringen, at hjælpe danske virksomheder med at nedbryde barrierer ude i verden og skabe adgang til nye markeder. Det gør vi bl.a. gennem en aktiv handelspolitik, hvor vi arbejder for indgåelse af nye frihandelsaftaler gennem EU og et styrket samarbejde med lokale myndigheder på udvalgte vækstmarkeder. Samtidig øger vi indsatsen for at få flere vækstvirksomheder ud på eksportmarkederne. Det skal bl.a. ske ved at få flere danske virksomheder til at udnytte det globale markedspotentiale inden for e-handel,” siger udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).

Læs også: Blog: Skræmmende, hvis amerikanerne slipper afsted med straftold

Det er vigtigere end nogensinde, at EU med Danmarks aktive støtte, fortsætter en kurs hvor vi gør det nemmere – ikke sværere - at sælge danske varer og services i udlandet Thomas Bustrup, Drift og internationale forhold, viceadm. direktør

Potentiale i verdensmålene

Strategien har særligt fokus på udnyttelse af det mindst 12 billioner USD store forretningspotentiale, der ligger i FN’s verdensmål. Ifølge minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs (V) giver det danske virksomheder store muligheder.

- Virksomhederne skal udnytte, at det er god forretning at gøre en forskel. Samtidig er det vigtigt at bidrage til at udvikle markeder i udviklingslandene. Fremtiden for Afrikas unge ligger ikke i Europa. Den skabes gennem økonomisk udvikling i lande som Ghana, Kenya og Nigeria. Vi har stærke netværk ude i landene og internationalt. Dem bruger vi aktivt til at fremme danske løsninger på nye markeder, siger Ulla Tørnæs.

Læs også: DI og Udenrigsministeriet opfordrer: Fortæl os hvem der beder om smøring

DI hilser strategien velkommen

I DI modtages nyheden om regeringens strategi med entusiasme. Ikke mindst på grund af den sabelraslen, USA har lagt for dagen med trusler om blandt andet straftold på stål og aluminium.

- Som en lille åben økonomi nyder Danmark og dansk erhvervsliv stor fordel af de handelsaftaler, som EU med stor succes har fået forhandlet på plads de senere år med vigtige lande som Canada og Japan. Nu hvor USA træder et skridt tilbage fra den internationale scene, er det vigtigere end nogensinde, at EU med Danmarks aktive støtte, fortsætter en kurs hvor vi gør det nemmere – ikke sværere - at sælge danske varer og services i udlandet, siger direktør Thomas Bustrup, DI.

Han glæder sig ligeledes over strategiens fokus på FN’s verdensmål.

- Blandt vores medlemmer oplever vi kolossal interesse for at bidrage med konkrete løsninger, der kan bidrage til at indfri verdensmålene. Det er derfor positivt, at strategien indeholder konkrete initiativer, der kan skabe bedre finansieringsmuligheder for danske investeringer på nye vækstmarkeder, siger Thomas Bustrup. 

Læs også: Håb om økonomisk tøbrud i Rusland

Peter Dige Thagesen

Peter Dige Thagesen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3752
  • Mobil +45 2949 4569
  • E-mail pth@di.dk

Relateret indhold