Løftestolen ”Raizer” er baseret på input fra en ekstern opfinder, hvor innovationsdirektør Flemming Eriksen (th) og adm. direktør Søren Elisiussenkøbte rettighederne. Liftup-ledelsen udvider nu jagten på flere produktforslagfra folk udefra.

Foto: Lars Horn
13.03.18 DIB Nyheder

Direktørduo inviterer opfindsomme SOSU'er indenfor

Har du en god idé, så tag fat i os! Direktørduoen Flemming Eriksen (tv) og Søren Elisiussen fra virksomheden Liftup, inviterer opfindsomme sjæle fra plejesektoren indenfor. De kan bidrage med at udvikle nye produkter.

Kunden har altid ret – også når det handler om, hvad vi overhovedet skal fremstille. Den nordjyske virksomhed Liftup, tager det klassiske sælgermantra til nye højder og inviterer kunder, brugere og andre opfindsomme sjæle indenfor med forslag til nye produkter.

Målet er at skabe de næste storsælgende hjælpemidler inden for velfærdteknologi efter succeser som liften ”Flexstep” til kørestolsbrugere, eller ”Raizer” der hjælper folk op efter et fald.

– Vi har erkendt, at vi ikke kan sidde inden for vores fire vægge og se, hvad der er behov for. Det kan derimod dem, der dagligt står med opgaverne. Og der er fantastisk mange gode ideer derude, som vi gerne vil bidrage til at få på markedet, fortæller medstifter af Liftup, Flemming Eriksen.

Vinder af DI's Initiativpris

Med begrænsede udviklingskræfter internt er det bedre at række hånden ud til dem, der dagligt bruger hjælpemidler i deres arbejde, nemlig typisk social- og sundhedsassistenterne (sosu), der hjælper ældre, handicappede og andre med behov for pleje, mener han. 

Flemming Eriksen grundlagde i 2003 Liftup sammen med ingeniøren John Bo Nielsen. I marts 2017 overlod han posten som adm. direktør til Søren Elisiussen og har siden helliget sig arbejdet med udvikling af nye produkter. Liftup ved Støvring bliver en halv gang større hvert år og har i dag 45 medarbejdere, der henter hovedparten af omsætningen på 40 eksportmarkeder.

Liftup fik 29. januar et ekstra skulderklap med kåringen som national vinder af DI’s Initiativpris 2017. En pris som ledelsen venter vil øge muligheden for at vokse yderligere.

Læs også: Prins Joachim overrækker pris for design af hjælpemidler

Det er typisk sosu-assistenten, som står med den daglige udfordring, der har den geniale idé. Innovationsdirektør Flemming Eriksen, Liftup

Lever i en niche

Salgssucceserne til trods er der behov for flere nye produkter, hvis vækstrejsen skal fortsætte. Velfærdsteknologi er efterspurgt i lande med høje plejestandarder og krav til arbejdsmiljø. Men Liftup er i en niche, hvor potentialet trods alt er begrænset.

– Vi ønsker at udvide vores produksortiment, så vi kan nå et endnu større marked. For at få ideer nok lukker vi derfor mere op for eksterne opfindere, forklarer Flemming Eriksen og uddyber:

– Vi får heldigvis løbende input - omkring en idé hver måned, men nu skal vi have en mere synlig platform på plads, så det bliver tydeligere, at alle er velkomne.

Læs også: Nordjyske Liftup landsvinder af DI’s Initiativpris

Største kampagne på vej

Under fanen ”For opfindere” på Liftups hjemmeside, kan de idérige byde ind med forslag og kommentarer. Arbejdet skal nu struktureres bedre, og dertil søsætter Liftup sin største markedsføringskampagne nogensinde for at fremme idéudviklingen.   

– Vi har erfaret, at det typisk er den sosu-assistent, som står med den daglige udfordring, der har den geniale idé. Men det strander på, at de mangler de tekniske forudsætninger for at fremstille en tegning eller styre udviklingen af produktet, fortæller Flemming Eriksen.

Han pointerer, at det ikke handler om at stjæle ideer, men at udvikle dem sammen. Som det første underskrives en fortrolighedserklæring. Derefter går selve udviklingen i gang, og undervejs testes modeller af opfindelserne i praksis af et hold sosu-assistenter. Kommuner og andre udviklingsmiljøer, som MedTech Innovation i Aarhus og Aalborg Universitet, kan også bidrage. Sideløbende gennemfører Liftup markedsundersøgelser, der afslører salgsmuligheder og konkurrencesituation. Tommelfingeren ned fra et af de parametre kan fælde dommen over det videre arbejde.

Læs også: 18 rollemodeller viser vejen til succes

Opfindere sikrer vækstrejse

Blandt eksempler, der testes, er netop nu en sosu-assistents idé til en ny slags løfteudstyr, der ikke skæmmer i private hjem, og som kan betjenes af en enkelt medhjælper.

Liftup forventer, at det næste hjælpemiddel fra idébasen bliver til et færdigt produkt i 2019.

De nye produkter skal sikre, at Liftup kan fortsætte med at vokse med 50 procent hvert år.

– Vi er på en vækstrejse, hvor det er nødvendigt, at vi er hurtige og i stand til at komme med nye produkter og nye varianter. Vores produkter er smarte, men hører ikke til i den billigste ende. Så derfor skal der være en vis modenhed i sundhedssektoren, hvor vi sætter ind, fortæller adm. direktør Søren Elisiussen.

I USA har Liftup åbnet et datterselskab. Og den model forventer Søren Elisiussen bliver valgt til andre markeder inden for de næste år. Virksomheden har 45 ansatte – og der er gjort plads til flere.

– Og i Støvring har vi udvidet vores kontorareal til det dobbelte. Vi er derfor helt klar til at vækste med nye medarbejdere, i takt med at virksomheden vokser, siger Søren Elisiussen. 

Læs også: Fra jobcenter til fast arbejde - 11 ledige har fået arbejde i Norisol

Liftup A/S

- Liftup blev grundlagt i 2003 af de to nordjyder, projektleder Flemming Eriksen og ingeniør John Bo Nielsen – båret af ideen om at skabe en lift til kørestolsbrugere tilpasset byggeriers arkitektur. Produktet ”Flexstep” var klar i 2006 og sælges i dag på 40 eksportmarkeder.

- Flere produkter, der forener velfærdsteknologi med design, er kommer til. Blandt andet løftestolen ”Raizer” som hjælper folk på benene efter et fald.


- I marts 2017 tiltrådte adm. direktør Søren Elisiussen, hvorefter Flemming Eriksen kunne fokusere på innovation og udvikling af nye produkter.


- Liftup vokser årligt med 40 – 60 procent, primært trukket af salg uden for Danmark. Eksporten udgør 70 procent af den samlede omsætning. Virksomheden har 45 ansatte og hovedsæde i Støvring. I 2017 åbnede Liftup egen afdeling i USA.

- Til DI’s SMV-konference 29. januar 2018 blev Liftup blev kåret som national vinder blandt 18 kandidater til DI’s Initiativpris 2017.

National vinder af DI’s Initiativpris 2017

Det var en festlig dag for Liftups medstifter Flemming Eriksen og adm. direktør Søren Elisiussen, da de til DI’s SMV-konference 29. januar i Kolding fik overrakt prisen som national vinder af DI’s Initiativpris 2017 fra H.K.H. Prins Joachim. Sejren blev båret af tre faktorer:

- Virksomheden tilfører ”værdighed” til velfærdsteknologien ved at skabe æstetiske løsninger, som kan bruges af både raske og bevægelseshæmmede.

- Virksomhedens opfindelser er banebrydende og sætter nye standarder for velfærdsteknologien i ind- og udland. 

- Virksomheden har høj overskudsgrad og stort vækstpotentiale.

Skrevet af:

Uffe Hansen

Dorte Gram Nybroe

Dorte Gram Nybroe

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3769
  • Mobil +45 2968 5962
  • E-mail dgny@di.dk

Relateret indhold