Velkommen til Dansk Industris nye website. Vi udvikler i øjeblikket et nyt site for at give dig den bedste brugeroplevelse. I en periode vil du derfor opleve indimellem at blive sendt til indhold på vores gamle site.

I den stadig mere digitale nyhedsverden trænger nyhedskriteriet til en nærmere definition, mener direktør Klaus Høeg-Hagensen, Egmont Publishing.

Foto: Colourbox
DI Business Nyheder

0-moms på medier forvrider markedet

Det vil forværre den i forvejen ulige konkurrence, hvis trykte avisers 0-moms udvides til digitale platforme, påpeger magasinhuset Egmont Publishing. DI foreslår, at de trykte avisers 0-moms helt afskaffes, og at provenuet sendes tilbage til medierne som mere direkte støtte.

Digitale nyhedsmedier skal nyde samme momsfordel som trykte medier. Det har regeringen foreslået i det medieudspil, der blev lanceret 5. april.

Men det vil give avisernes digitale medier urimelige konkurrencefordele, mener Klaus Høeg-Hagensen, der er direktør for Egmont Publishing i Danmark.

- Det er jo ikke fair, hvis en avis bliver fritaget for at betale moms af abonnementsindtægter på digitale medier, mens vi fortsat skal betale moms af vores digitale udgivelser som fx livsstilsmagasinet Euroman, designmagasinet RUM eller det gastronomiske magasin GASTRO, siger Klaus Høeg-Hagensen. 

Læs også: DI: Medieudspil baner vejen for private virksomheder

Vores forslag kan gennemføres provenuneutralt og skabe klare, fair og robuste tilskudsrammer til fremtidens mangfoldige mediemarked med både printmedier og digitale medier Jacob Bræstrup, Skattepolitisk chef

Nyhedskriteriet er flydende

I teksten til medieforliget er der lagt op til, at det kun er digitale nyhedsmedier, der skal omfattes af den samme 0-momsordning, som, de trykte aviser nyder godt af i dag. Men i den stadig mere digitale nyhedsverden trænger nyhedskriteriet til en nærmere definition, mener direktøren.

- Er en filmanmeldelse af Klovn i Euroman i mindre grad en nyhed end en filmanmeldelse i Politiken? Er et interview med Pelle Hvenegaard mindre relevant i Alt for Damerne end i Berlingske? Eller er danske designnyheder mindre nye, fordi vi beskriver dem? Det kan jeg ikke se, og derfor bør der ikke være forskel på, om der skal betales moms af den eller ej, siger Klaus Høeg-Hagensen.

Læs også: Historisk opgør: Bredt flertal vil stoppe ulige konkurrence fra det offentlige

Læg momsen på alle

Synspunktet møder opbakning i DI, der mener, at avisernes 0-momsordning helt bør fjernes.

- Vi er principielt modstandere af at bruge differentieret moms som et redskab til at yde støtte til bestemte produkter. Det skævvrider konkurrencen baseret på, om man er ”inde” eller ”ude” i forhold til at være omfattet eller ej. Det anerkender regeringen jo netop i forhold til digitale medier, men problemet eksisterer jo også i grænsefladen mellem aviser og magasiner, siger skattepolitisk chef i DI, Jacob Bræstrup. 

Han mener, løsningen i stedet er at gå den modsatte vej og afskaffe 0-momsen for alle.

- De ekstra momsindtægter skal så føres tilbage til medierne via en direkte mediestøtte, som er baseret på indholdsmæssige mediepolitiske kriterier, men som kan søges af alle, der leverer varen, siger Jacob Bræstrup.

Han påpeger, at et enstrenget momssystem er betydeligt lettere at administrere, og at det er robust i forhold til at håndtere nye forretningsmodeller og brancheglidning.

- Vores forslag kan gennemføres provenuneutralt og skabe klare, fair og robuste tilskudsrammer til fremtidens mangfoldige mediemarked med både printmedier og digitale medier, siger Jacob Bræstrup. 

Læs også: SKAT vil lære virksomheder at undgå momskarruseller

Søren Cajus

Seniorchefkonsulent

Relateret