Peter Kjærsgaard, ejer og direktør i Kjærsgaard Auto, opfordrer sine kolleger til at tænke grundigt over, hvad der skal ske med deres forretninger, når de engang stopper.

12.04.18 DIB Nyheder

Bilboss: ”Vi burde være begyndt at planlægge generationsskiftet meget tidligere”

Et generationsskifte skal planlægges i god tid. Det gælder ikke mindst i bilbranchen, hvor de personlige relationer spiller en afgørende rolle for succes eller fiasko, mener Peter Kjærsgaard, ejerleder i Kjærsgaard Auto.

Lev i nuet, lyder en fortærsket kliche. Når det kommer til virksomhedsdrift, kan klicheen tilmed vise sig at være direkte skadelig.

Det ved Peter Kjærsgaard, der er ejer og leder af Kjærsgaard Auto i Aalborg. Da han skulle overtage forretningen fra sin far, kom de alt for sent i gang med planlægningen.

- Vi burde være begyndt at planlægge generationsskiftet meget tidligere. Men når man er sund og rask, så glemmer man jo alt om dåbsattesten, siger Peter Kjærsgaard, der også er bestyrelsesformand i DI Bilbranchen.

Læs også: Ejerleder: Skader du din egen virksomhed?

Det er altså vigtigt lige at stoppe og tænke over, hvad der skal ske om 5 eller 10 år – også selv om man føler sig frisk og rørig Peter Kjærsgaard, ejerleder i Kjærsgaard Auto

Stop op!

Peter Kjærsgaard selverkendelse er også ment som en kærlig opsang til kolleger i bilbranchen.

- Desto tættere det kommer på, desto mere skubber folk det foran sig. Det kan jeg høre hos mange af dem, som jeg snakker med. Men det er altså vigtigt lige at stoppe og tænke over, hvad der skal ske om 5 eller 10 år – også selv om man føler sig frisk og rørig.

Særligt i bilbranchen bør eftertænksomheden melde sig. Ejerledede virksomheder er nemlig mere reglen end undtagelsen, når det kommer til køb, salg og service af biler.

En rundspørge foretaget af Dansk Industri blandt virksomhederne i bilbranchen viste eksempelvis, at 20 ud af de 22 virksomheder enten var ejerledede eller familieejede. Et tal, der flugter fint med Peter Kjærsgaards oplevelse.

- Der er rigtig mange familieejede virksomheder i bilbranchen. Det er klart flertallet, siger han.

Læs også: Ejerleder: Vær stolt og del dine sejre

Personlige relationer er næsten alt

Så hvad bør ejerlederne gøre?

- Det vigtigste er at gøre sig nogle overvejelser om, hvordan man ser, at fremtiden skal forme sig. Man skal ikke bare antage, at det nuværende fortsætter i en uendelighed, siger Peter Kjærsgaard.

Ønsker man eksempelvis, at en datter eller søn skal tage over, så skal de være rustet til det. Både rent uddannelsesmæssigt og i forhold til deres kendskab til virksomhedens drift, påpeger Peter Kjærsgaard.

Helt centralt er det også at overveje, hvordan samarbejdspartnere vil tage det.

- I bilbranchen er det både omgivelserne og en selv, der skal synes, at det er en god ide, siger Peter Kjærsgaard og tilføjer, at for bilforhandlere gælder det særligt om at kigge bilimportørerne dybt i øjnene, hvis et ejerlederskifte skal være succesfuldt.

Kompleksiteten af beslutningerne gør, at man næsten ikke kan kommer for tidligt i gang med at planlægge et generationsskifte.

- Det er en lang proces fra tanke til handling. Og det kan godt betale sig at inddrage andre i arbejdet. Det er vigtigt at have nogle at snakke med om det. Det hjælper afklaringen på vej, siger Peter Kjærsgaard.

Læs også: Hun overtog familiestafet og tredoblede virksomheden

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret indhold