"En åben, ærlig og gensidigt forpligtende dialog mellem konsulent og kunde". Det er en af ambitionerne for det fremtidige samarbejde mellem konsulentvirksomheder og statslige kunder. Foto: Deloitte

DI Business Nyheder

Konsulent: Vi skal have mod til at fortælle, hvis opgaven er umulig

Skal samarbejdet fungere, skal både rådgivere og kunder tale frit fra leveren. Det er konklusionen i en ny rapport fra DI Managementrådgiverne, der skal give staten større værdi for konsulentkronerne.

Konsulenter og kunder skal sætte sig ned og tage en god og ærlig snak om, hvilke problemer, de sammen vil løse.

Det konkluderer en ny rapport fra DI Managementrådgiverne, som skal øge værdiskabelsen i samarbejdet mellem konsulenthuse og statens embedsmænd.

Rapporten er udarbejdet i tæt dialog med Moderniseringsstyrelsen og en række konsulenter og konsulentkøbere. En af dem er virksomheden Deloitte, som savner den åbne dialog, når de rådgiver de statslige instanser.

- Jeg tror, det er vigtigt for både konsulent og kunde at blive helt klare på, hvilke problemer, der reelt skal løses – og hvordan. Samtidig skal vi have mod til at melde klart ud, hvis vi står overfor en umulig opgave, siger Senior Manager i Deloitte, Andreas Kryger Jensen.

Læs også: Rådgivere skal lære offentlige ledere at lave fejl

Alle parter har været enige om, at en bedre forudgående afklaring af arbejdsopgaven er vigtigt. Henriette Søltoft, Branchedirektør

Afklaring er vigtigt for alle

Flere politikere har været kritiske overfor nødvendigheden i at poste store beløber i konsulentbistand til statslige institutioner, og branchedirektør i DI, Henriette Søltoft, anerkender, at det har været en del af motivet for at lave analysen. Hun forsikrer dog om, at konsulenterne fortsat er nødvendige.

- Staten vil få brug for flere og flere konsulenter i de kommende år. Vi ved, at vi leverer den nødvendige værdi, men det kan være, vi kan gøre det endnu bedre fremadrettet, siger Henriette Søltoft.

Ifølge hende har ønsket om bedre forventningsafstemning været et gennemgående tema i dialogen, der i forbindelse med rapporten har kørt mellem konsulenter og statslige konsulentkøbere.

- Alle parter har været enige om, at en bedre forudgående afklaring af arbejdsopgaven er vigtigt. Samtidig skal en anerkendelse af arbejdets effekter prioriteres højere. Det vil vi arbejde videre med, og vi håber, at Moderniseringsstyrelsen fortsat vil være ombord, siger Henriette Søltoft.

Seniorpartner i konsulenthuset Valcon, Brian Jacobsen, ønsker i den sammenhæng at ”få svesken på disken” i forhold til de forskellige interesser, der kan præge konsulentarbejdet.

- Især når man arbejder med statslige instanser, er der mange politiske interesser at tage højde for. Jeg savner, at man italesætter dem og ser realistisk på, hvilke konsekvenser det har, siger Brian Jacobsen.

Læs også: Rådgivervirksomheder er glade for nyuddannede 

Skrevet af:
Oliver Fruergaard

Henriette Søltoft

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3654
  • Mobil +45 2088 3919
  • E-mail hes@di.dk
Relateret