I kategorien Feel Good vand LEGO House designet af BIG - Bjarke Ingels Group.

Design Denmark
28.05.18 DIB Nyheder

Danfoss fik folkets hyldest ved designfest

50 vidt forskellige virksomheder blev hyldet til Danish Design Award 2018. Adm. direktør Karsten Dybvad, DI, opfordrede flere danske virksomheder til at blive bedre til at forstå og udnytte den værdi, som design giver.

Juletræsfødder, pissoirs, menstruationsbind, termostater og offentlige digitale løsninger fik mandag aften det til fælles, at de kan vinde Danish Design Award, hvis de er lavet så godt, som Røde Kors, Real Relief, Peefence, Danfoss og Rigshospitalets Hjertecenter Medtronic har gjort det.

De var blandt vinderne, da Dansk Design Center og Design denmark mandag aften uddelte ”Danish Design Award” i Industriens Hus blandt et felt af 50 finalister.

Aftenen blev skudt i gang af adm. direktør Karsten Dybvad, DI, der talte varmt om design som en konkurrencefordel, for få danske virksomheder er opmærksomme på.

- I virkeligheden er det nok sådan, at langt de fleste danske virksomheder bruger design til at øge værdien af deres produkter. Vi tænker bare ikke så meget over det. Jeg tror, at danske virksomheder kan blive langt bedre til  at forstå og udnytte den værdi, som design giver.

Læs også: DI: Fuld støtte til kreativt vækstteam

Vi er eminente til at arbejde sammen. Vi er eminente til at spørge ind og tilegne os ny viden. Abelone Varming, Direktør for Design denmark.

LEGO House blandt vinderne

Priskategorierne spændte vidt og bidrog dermed til at vise den spændvidde, design dækker over. Et faktum, som ministrene Brian Mikkelsen, erhverv, Mette Bock, Kultur, og Sophie Løhde, innovation, alle gjorde opmærksom på i taler undervejs i prisfesten. Godt bakket op af Christian Bason, direktør for Dansk Design Center.

- Om det er en digital platform, der letter kommunikationen mellem pacemakerpatienter og deres læger eller om det er en app, der hjælper os med at regulere vores termostater og bedre indeklimaet, så bidrager det til at gøre vores liv bedre, siger Christian Bason om design.

Pointen blev understreget af, at prisvinderne også talte Share Ressources, en app, der hjælper restauranter og fødevarevirksomheder med at sælge overskudsmad billigt til forbrugere for at undgå madspild. LEGO House, der vandt i kategorien ”Feel Good”, samt ”Joe and the juice”, der fik prisen for gennem design at skabe mange arbejdspladser.

Læs også: DI: Beskæftigelsen kan nå tre millioner næste år

Folkets hyldest gik til Danfoss

Alle vindere var fundet af en jury på nær ”peoples choice”, hvor Danfoss vandt prisen for en termostat og en tilknyttet app, der lader brugerne styre varmen i forskellige rum fra mobilen.

- Danmark er verdenskendt som en Design nation. Og hvorfor er vi det? Jeg mener at det primært handler om, at vi er eminente til at løse problemer. Vi er eminente til at arbejde sammen. Vi er eminente til at spørge ind og tilegne os ny viden. Noget af det, Danish Design Award kan, er både at hylde virksomheder, der har tænkt stort, men også den lille ide, som kan blive til noget stort. Danish Design Award er der, hvor vi hylder designerne, processerne og tankerne bag løsningen og ikke mindst, det allervigtigste, effekten af godt design, siger Abelone Varming, Direktør for Design denmark.

Læs også: Genanvendte tøjbøjler og blomsterpotter kan spare 23.000 ton CO2

Fakta

Alle vindere:

I kategorien Building Markets vandt Copenhagen Towers, som med sin høje bæredygtighedsprofil skaber et nyt marked inden for cirkulær økonomi. Lendager Group har med projektet fundet nye innovative løsninger på upcycling af blandt andet genbrugsbeton, affaldstræ og PET-plastflasker, og de har dermed formået at indarbejde genbrugsmaterialer uden at gå på kompromis med æstetik eller kvalitet.

I kategorien Share Ressources vandt Too Good To Go - en app, der hjælper restauranter og fødevarevirksomheder med at sælge overskudsmad billigt til forbrugere for at undgå madspild. Too Good To Go er et eksempel på en enkel designløsning, som reducerer ressourcespild, sparer mange tusind ton CO2 og samtidig skaber en win-win-situation for alle parter.

I kategorien Message Received vandt The Christmas Supporter - en unik jultræsfod, skabt af Røde Kors, i samme form og farve som orginasationens logo. Kampagnen kommunikerer et unikt budskab ved på en genial måde at udnytte juletræsfodens form og de særlige associationer, der knytter sig hertil. Når Røde Kors logoet bliver synligt som en del af det rituelle øjeblik, hvor vi bærer vores juletræ hjem, trænger velgørenhedsbudskabet igennem med varme og humor. Alt overskud fra salget af foden går til økonomisk udsatte familier.

I kategorien Betterwork vandt ClampCut, all in one- et sterilt instrument til at afklemme og overskære navlestrengen ved fødsler. Engangsinstrumentet ClampCut gør det enklere at afklemme og overskære navlestrengen hos nyfødte børn, så jordemøderne kan bruge tid på mødre og børn frem for sterilisering. Instrumentet er enkelt designet og testet i samarbejde med jordemødre, hvilket gør det intuitivt at bruge og reducerer risikoen for menneskelige fejl

I kategorien Daily Life vandt Safepad fra Real Relief, som adresserer de myter og tabuer, der eksisterer omkring menstruation mange steder i verden, hvor piger og kvinder undgår at gå i skole eller på arbejde under menstruationen. Safepad er et genanvendeligt hygiejnebind med en særlig bakteriedræbende funktion, der reducerer forekomsten af vaginale infektioner. Safepad er et innovativt produkt, der modarbejder social isolation af piger og kvinder i tredjeverdenslande.

I kategorien Feel Good vand LEGO House designet af BIG - Bjarke Ingels Group. LEGO House er tænkt som en landsby for leg og læring og som et kulturcenter, der favner både arkitektur og byrum, og som byder Billunds gæster og lokale indbyggere velkommen. LEGO House er design, der på en intuitiv måde lykkes med sin formidling af virksomheden og varemærkets filosofi – og samtidig er en farverig hyldest til den nordiske tradition for samarbejde, innovation og livslang læring.

I kategorien Better Learning vandt SWNX Foot Swing, der gør det muligt for børn at bevæge benene uhæmmet uden at støje eller forstyrre andre. Et enkelt, men unikt produkt, der løser et enkelt, men omfattende problem. Fodgyngen kan hjælpe læreren med at skabe ro i et klasserum med mange bevægelsesglade elever, ligesom den kan hjælpe det enkelte barn til at finde koncentration eller få afløb for sin energi på en ikke-forstyrrende måde.

I kategorien Clean Solutions vandt Peefence - et pissoir til musikfestivaler og andre store udendørs arrangementer, der kan installeres på et flytbart hegn på få minutter uden brug af værktøj. Peefence urinalet er en proaktiv designløsning, der tager kampen op med de uhygiejniske forhold, og gør det enkelt for arrangører at opsætte fleksible urinaler. Bæredygtighed er tænkt ind fra start til slut, da både produktion og transport kræver meget lidt energi.

 

I kategorien Healthy Life vandt inmu, som giver mennesker, der lever med demens, og deres omsorgspersoner, en roligere og tryggere hverdag ved hjælp af musik og musikimpulser. Inmu er en højteknologisk designløsning til et specialiseret område forklædt som en lækker pude i kvalitetsmaterialer. Det varme, bløde udtryk og den sansestimulerende overflade har en stærk appeal, som vækker følelser og virker afstressende.

 

I kategorien Outstanding Services vandt My Treatment - et digitalt koncept, der bruger narrativ animation til at reducere nervøsitet hos hospitalspatienter. My Treatment er et relevant stykke servicedesign, der skal virke i sundhedssektoren ved at forberede og uddanne patienter, så de er inddragede i hele deres forløb. Programmet imødekommer patienten og skaber grundlag for mere oplyste og ligeværdige dialoger mellem patienter, pårørende og sundhedsprofessionelle, hvilket er en forudsætning for gode behandlingsresultater.

 

I katerogien Employment Growth vandt Joe & The Juice med sit 100% gennemførte koncept. Joe & The Juice har et imponerende designkoncept, der på fineste vis demonstrerer, at ved konsevent at forfølge nye muligheder kan man opnå stor vækst og derigennem skabe et hav af arbejdspladser.

 

I kategorien Icon Award vandt Cykelslangen - en elegante og empatiske løsning, som sikkert hjælper Københavns cyklister med at krydse havnen, samtidig med at den understreger Københavns profil som en miljøvenlig metropol med cykelglade beboer. Cykelslangen er et visionært eksempel på arkitektur, der forbinder byen og gør den stolt.

 

I kategorien Visionary Concepts vandt SCAUT, en platform for patientinddragelse, der har til formål at forbedre kommunikationen mellem pacemaker-patienter og behandlere. SCAUT viser, hvordan man kan bruge datadrevet innovation til at udvikle en helt ny tilgang til forebyggelse og behandling for ikke bare patienter, men potentielt alle borgere. SCAUT er et visionært eksempel på en digital designløsning, som kan ændre vores syn på sundhed og skabe grundlag for et mere ligeværdigt samarbejde mellem borger og system.

 

I kategorien Young Talent vandt Iga Slowik, Claudia Naval & Paul Lequay fra Kolding Designskole. Rejsen fra Jorden til Mars tager 221 dage, hvilket er udgangspunktet for dette ekstraordinært visionære design for NASA. Projektet, som består af en række hjælpemidler, bærer præg af en stor indlevelse i astronauternes behov. Alt i alt er det et overbevisende og gennemarbejdet designprojekt, med en legesyg og udfordrende tilgang.

 

I kategorien People's Choice vandt Danfoss Eco, En enkel, men højeffektiv radiatortermostat, som kan give energibesparelser i private hjem. Den tilhørende Bluetooth-app gør det let at tilpasse varmestyringen i de forskellige rum. 

 

Der blev ydermere uddelt en helt ny pris ved aftenens show, nemlig Distributed Design Award vinderen blev Nextfood, et automatiseret gro-system, der giver lokale fødevarevirksomheder muligheden for nemt at gro velsmagende, sunde og pesticidefri grøntsager.  Nextfood er bygget på en open source platform, der muliggør demokratiseret, lokal og distribueret planteproduktion.

Anders Michael Tetens Hoff

Anders Michael Tetens Hoff

Fagleder, Forskning og Innovationspolitik

  • Direkte +45 3377 3899
  • Mobil +45 5121 8032
  • E-mail ahof@di.dk

Relateret indhold