Tivoli har stor succes med at udvide sæsonen. Her gøres klar til sommeren efter en lang vinter, hvor der for første gang  var åbent i februar måned - bl.a. til glæde for turisterne.

Tivoli/Louise Eriksen & Josefine Kristensen
08.05.18 DIB Nyheder

Lavsæsonen er blevet højere i dansk turisme

Udenlandske turister tager i stigende grad til Danmark uden for sommersæsonen – og Danmark tager endda markedsandele fra nabolandene i de kølige måneder. Flere års indsats for at gøre turismen til en helårsforretning har virket, mener Dansk Industri og Arp-Hansen Hotel Group.

- Du kan stadig godt opleve en flad mandag i januar, hvor det føles som lavsæson. Men det er mere undtagelsen end reglen. Vi har slet ikke lavsæson på samme måde, som i gamle dage, siger Dorte Krak, som er adm. direktør i Arp-Hansen Hotel Group, der driver en række hoteller i København og Aarhus.

Årsagen er – ifølge Dorte Krak – at det er lykkedes København og i stigende grad også Aarhus at skabe sig en profil i forhold til bl.a. gastronomi, kunst og kultur, som gør byerne til en attraktiv destination for tilrejsende året rundt.

- Derudover er København også blevet en populær kongres- og mødedestination, som tiltrækker andre typer af gæster, end dem vi normalt forbinder med turisme. Det betyder, at vi hos os ikke længere kan tale om en egentlig lavsæson – der er i stedet flere forskellige sæsoner, som er bredt ud over året, fortæller Dorte Krak.

Udviklingen skyldes, at vi er blevet bedre til at fortælle turisterne, hvad de kan opleve – også de dage, hvor vinden rusker. Vi har formået at udvikle nogle oplevelser, som har gjort turisterne nysgerrige på at besøge os. Sune K. Jensen, Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

Tivolitur næsten året rundt

Arp-Hansen Hotel Group er langt fra alene om at opleve vækst uden for sommermånederne. Tivoli har også formået at sprede sine aktiviteter ud over en større del af året.

- Det har vi gode erfaringer med. Både ’Jul i Tivoli’ og ’Halloween i Tivoli’ er ekstremt populære med ca. en mio. gæster i november-december og ca. en halv million gæster i oktober, fortæller adm. direktør Lars Liebst.

Fra og med i år har Tivoli også åbent i februar – og Lars Liebst er ikke i tvivl om, at turisterne medvirker til at gøre de nye åbningsperioder til en succes.

– Sidste år var 39 pct. af gæsterne i haven turister, og det er et højt antal i forhold til tidligere år, hvor tallene har ligget på 25-30 pct. Jeg har ikke de præcise tal, men da Tivoli begyndte at holde åbent mellem jul og nytår, var det var meget tydeligt, at der var et publikum blandt turisterne, siger adm. direktør Lars Liebst.

Seks års optur i lavsæsonen

De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at dansk turisme generelt har succes med at tiltrække turister i det, der normalt kaldes lavsæsonen. De seneste seks år har Danmark vundet markedsandele fra nabolandene, når vi ser på udviklingen i overnatninger i januar, februar og marts.

- De seneste års arbejde med at udvikle dansk turisme til i højere grad at være en helårsforretning begynder at bære frugt. Der er naturligvis stadig et stykke vej, men det er absolut en positiv udvikling, som vi nu kan se i overnatningstallene, siger fagleder for turisme Sune K. Jensen, Dansk Industri.

- Udviklingen skyldes, at vi er blevet bedre til at fortælle turisterne, hvad de kan opleve – også de dage, hvor vinden rusker. Vi har formået at udvikle nogle oplevelser, som har gjort turisterne nysgerrige på at besøge os, siger Sune K. Jensen.

Lotte Malene Ruby
Skrevet af:

Lotte Malene Ruby

Sune K. Jensen

Sune K. Jensen

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk

Relateret indhold