Verden over stiller unge større krav til virksomhedernes moralske og etiske ansvar, som de mener bliver negligeret.

Foto: DI
31.05.18 DIB Nyheder

Tag hånd om samfundet, hvis du vil holde på de unge medarbejdere

Der er en sammenhæng, når mange unge forventer at skifte job indenfor få år, og tilliden til virksomhedernes etik og moral styrtdykker. Det mener flere eksperter og Microsoft, som opfordrer virksomhederne til at prioritere samfundsansvar, hvis de vil holde på den nye generation af medarbejdere.

Det er de virksomheder, der formår at løfte et samfundsansvar, der i fremtiden vil have held med at fastholde medarbejdere. Sådan lyder budskabet fra flere sider, efter en rapport i starten af maj fastslog, at de unge for alvor har mistet tilliden til de private virksomheder.

Deloittes årlige såkaldte millenial-undersøgelse afslørede, at under halvdelen af verdens millennials – personer, som er født mellem 1983-1994 – mener, at virksomhederne opfører sig etisk korrekt. Og 43 procent forventer at kvitte deres nuværende job indenfor de næste to år. 

Den manglende tillid og den lave loyalitet hænger sammen. Det mener professor i ledelsesfilosofi på RUC Jacob Dahl Rendtorff. Han forsker i virksomheders etik og ansvar og peger på miljø, social ulighed og dårlige arbejdsforhold som nogle samfundsaspekter, de unge er blevet mere opmærksomme på, når de leder efter arbejde i den private sektor.

- I dag rykker de unge videre til det næste arbejde, hvis de ikke kan finde større mening og samfundsperspektiv i det, de laver, siger Jacob Dahl Rendtorff.

En ny generation, der søger identitet i arbejdet

Professoren bliver bakket op af Kinga Szabo Christensen, chef i Ledelsesudvikling og Produktivitet i Dansk Industri (DI).

Den nye generation identificerer sig i højere grad med sit arbejde, mener hun. Derfor skal en potentiel arbejdsplads stemme overens med egne værdier.

Hun tilføjer dog, at det større samfundsperspektiv generelt fylder mere i dag – og ikke kun hos de unge. 

- Vi er alle blevet mere fokuseret på, at vi ”bærer” vores arbejde. De færreste af os kan stemple ind, arbejde med noget, der går imod vores personlige overbevisninger, og stemple ud igen og være helt okay med det, siger Kinga Szabo Christensen.

Professor Jacob Dahl Rendtorff mener, at mange virksomheder i dag betaler noget af prisen for at have negligeret dele af samfundet i deres jagt på profit.

- De har ikke været gode nok til at tage ansvar overfor blandt andet miljøet og samfundets borgere. De unge oplever, at det økonomiske system, som virksomhederne har været en del af, på mange måder har spillet fallit i forhold til de ting, der er vigtige for dem, siger han.

Læs også: Dansk Flygtningehjælp: Virksomheder skal tage chancer sammen med os

Microsoft lokker ansatte med samfundsansvar

Tech-giganten Microsoft mærker, at der med en ny generation er opstået nye krav til virksomheden.

De unge har ”mindre fokus på jobsikkerhed og større fokus på holdninger og værdier”, fortæller HR-direktør Camilla Hillerup.

Hun vurderer, at Microsofts CSR-profil spiller en stor rolle i, at virksomheden – modsat mange andre – ikke har problemer med at tiltrække de yngre medarbejdere. Det lokker hos den nye generation, at de kan få lov at gøre noget godt, siger hun.

- Det er fuldstændigt centralt for os at fortælle om vores samfundsansvar. Og jeg er helt sikker på, at det ansvar, vi tager, er med til at tiltrække og fastholde de unge medarbejdere. For de unge er det i dag afgørende, at deres arbejdsplads tager sig af samfundet. Og de vil selv mærke, at de gør en forskel, siger Camilla Hillerup.

Hun nævner blandt andet, at de yngre medarbejdere i højere grad tager del i Microsofts mange frivillige initiativer. Og virksomheden har i det seneste år undersøgt, hvordan man bringer etik ind i udviklingen af kunstig intelligens. Det er også blevet taget godt imod hos den nye generation.

- Netop fordi de mærker, at de er en del af en virksomhed, der prioriterer etik, moral og det brede samfund i sit arbejde, siger Camilla Hillerup.

Læs også: Genanvendte tøjbøjler og blomsterpotte kan spare 23.000 ton CO2

DI: CSR er god forretning

Kinga Szabo Christensen fra DI mener, at virksomhederne skal være åbne overfor de unge medarbejdere, der gerne vil bringe et større samfundsperspektiv ind i forretningen. Men ikke kun fordi, det hjælper dem til at holde på medarbejderne.

En ansvarlig tilgang til miljø og samfund vil nemlig være en forudsætning for, at man i fremtiden kan drive en succesfuld virksomhed, mener hun.

- Vi har bare ikke de samme ressourcer om 5, 6 eller 10 år, som vi har i dag. Hvis du ikke arbejder med at gøre noget godt for samfundet, så skal du vide, at din forretningsmodel er udfordret, siger Kinga Szabo Christensen.

Anders Dons, nordisk CEO i Deloitte, vurderede i forbindelse med undersøgelsen, at virksomhederne skal "aflæse signalerne" fra de unge, hvis de fortsat vil holde på de dygtige medarbejdere.

Læs også: Virksomheder stopper sult fra Flæsketovet

The Deloitte Millennial Survey 2018

 

Resultaterne fra millennial-undersøgelsen baserer sig på svar fra 10.500 af verdens 24-34 årige arbejdstagere. 400 fra Norden.

47 % mener ikke, at virksomhederne opfører sig etisk korrekt mod 65 % året før.

47 % mener, at virksomhederne er med til at forbedre forholdene i samfundet mod 56 % året før.

63 % mener, at virksomhederne kun fokuserer på profit mod 50 % året før.

75 % mener, at virksomhederne fokuserer på egen agenda og ikke på det bredere samfund mod 59 % året før.

 

danske virksomheder er mere ansvarlige

Epinion og DI lavede i 2017 en udelukkende dansk undersøgelse blandt 270 unge.

6 % var uenige i, at danske virksomheder er gode til at tage hensyn til deres omgivelser i Danmark og udlandet.

6 % erklærede sig uenige i følgende udsagn: "Jeg er stolt af den måde, som danske virksomheder agerer på i Danmark og i udlandet". 

De skandinaviske virksomheder har i de senere år taget større socialt ansvar, mener Jacob Dahl Rendtorff fra RUC. Reglen om at indrapportere CSR-arbejde har sat skub på processen.

Skrevet af:
Oliver Fruergaard

Kinga Szabo Christensen

Kinga Szabo Christensen

Rådgivningsdirektør

  • Direkte +45 3377 3905
  • Mobil +45 2949 4699
  • E-mail kisz@di.dk

Relateret indhold