Stifterne af Hilfr: (fra venstre) Steffen Wegner Mortensen, Nicolai Søndergaard Kjær, Dennis True, Niels Martin Andersen.

Foto: Hilfr
DI Business Nyheder

Deletjeneste vil sætte prop i sort arbejde

Platformsvirksomheden Hilfr har skabt dansk historie med indgåelse af overenskomst med 3F Privat Service. Det kan medvirke til at bremse sort arbejde, spår Hilfrs medstifter Steffen Mortensen.

Har rengøringsassistenter fundet mere end 100 timers arbejde via it-platformen Hilfr, overgår de automatisk til regulær ansættelse.

Det er hovedpunktet i en ny overenskomst, der er indgået mellem Hilfr og 3F Privat Service, som implementeres 1. august.

Aftalen er historisk, da der ikke tidligere er indgået overenskomster for platformsvirksomheder. Ikke mindst fordi det ligger i platformsvirksomhedernes natur, at de tilknyttede leverandører ikke er ansat i virksomheden og altså ikke får udbetalt løn fra platformsvirksomheden.

”Vi vil ikke bidrage til, at der bliver udført sort arbejde i Danmark.” Steffen Mortensen, medstifter, Hilfr

– Vi har opsøgt en aftale med 3F, blandt andet fordi vi gerne vil undgå at bidrage til sort arbejde og ønsker at tilbyde vores tilknyttede leverandører og ansatte ordnede forhold. Vi har talt både med leverandører, der har været tilknyttet længe og med helt nytilkomne, og det vi hører er, at de sætter stor pris på tiltaget, og mange har allerede nu taget imod tilbuddet om ansættelse, fortæller Steffen Mortensen, der er den ene af fire stiftere bag platformen.

Han fortsætter:

– Privat rengøring er et område præget af sort arbejde og dårlige arbejdsvilkår, og her kan platforme, der påtager sig ansvar, virkelig bidrage til at bekæmpe sort arbejde og hjælpe flere ind på det etablerede arbejdsmarked. Aftalen med 3F gør, at vi får styr på størstedelen af skatteproblemet allerede fra 1. august.

Læs også: Karsten Dybvad: Danmark på arbejde

SKAT er stadig ikke klar

Steffen Mortensen erkender, at ansættelse af leverandørerne vil give virksomheden et øget behov for administration, da det også indebærer administration af feriepenge, ATP og andre formalia, som alle virksomheder med ansatte skal overholde.

– Derfor ser vi frem til, at SKAT kommer i mål med en løsning, så vi kan indberette vores leverandørers indtægter digitalt. Det er ærgerligt, at SKAT stadigvæk ikke er klar med en løsning, da det giver mange platforme en undskyldning for at fortsætte med at formidle sort arbejde digitalt, mener Steffen Mortensen.

Læs også: Opfindsomme sosu’er i høj kurs

Digital indberetning af indkomst er på vej

I februar 2018 fik SKAT lov til at indhente oplysninger om, hvem der har udført arbejde, og hvad de har tjent fra fem platformsbaserede tjenester. Samtidig har regeringen bebudet, at der fra 2019 vil ligge en digital indberetningsmulighed, hvor platformsvirksomheder kan indberette de indtægter, de tilknyttede leverandører har haft.

– Nu får vi se, om den bliver klar til 2019, men vi ser i hvert fald frem til muligheden, da platforme ikke skal have undskyldninger for at formidle sort arbejde, siger Steffen Mortensen.

I DI ser direktør Lars Frelle-­Petersen også frem til, at platformsvirksomheder får mulighed for at indberette digitalt. Ikke mindst fordi borgere, der bruger de digitale platforme – hvad enten det er som kunde eller som udbyder af tjenester – dermed kan være sikker på, at alle regler er overholdt, og alle skatter og andre lovpligtige afgifter er betalt.

– Med de nuværende regler er det i sidste ende den enkelte skatteyder, der har pligt til at sikre, at alle regler er overholdt. Men det kan være utrolig kompliceret at sætte sig ind i. Med en digital indberetning skulle det gerne blive sådan, at både den der betaler – og den der modtager – kan være sikre på, at alt følger reglerne, forklarer Lars Frelle-Petersen.

Han forudser, at udviklingen af en indberetningsløsning vil give anledning til, at reglerne på området bliver gennemgået og simplificeret. Når det sker, er det imidlertid vigtigt, at forenklingerne bliver bredt ud til alle, så virksomheder, der i dag bøvler med de samme regler, også får nemmere administration ud af det.

– Det vil være en kæmpe fordel med et digitalt indberetningssystem. Ikke mindst fordi det vender den nuværende situation på hovedet, sådan at det mindst bøvlede bliver at følge reglerne. Men det er altså vigtigt, at det bliver et system, der både bliver let at håndtere og samtidig ikke stiller virksomheder med ansatte på almindelige vilkår ringere, siger Lars Frelle-Petersen.

Fakta

Overenskomsten med Hilfr

• Indgået mellem Hilfr og 3F Privat Service

• Giver fleksibelt ansættelsesforhold via platform

• Efter 100 timer som freelancer overgår man til at være overenskomstansat

• Ansættelse med feriepenge, pension og sundhedsordning

• Forsøgsoverenskomsten løber i et år

Lars Frelle-Petersen

Direktør

  • Direkte +45 3377 3606
  • Mobil +45 4097 4462
  • E-mail lfp@di.dk
Relateret