EM i fodbold skal i 2020 afholdes i 12 forskellige byer. København ligger baner til fire kampe. Tre i gruppespillet og en 1/16-finale.

Foto: Unsplash
18.06.18 DIB Nyheder

Midt i en VM-tid: Danske virksomheder skal spinde guld på EM2020

Når Danmark i 2020 skal være medvært for europamesterskabet i fodbold, er der gyldne muligheder for dansk turisme. Men virksomheder i andre brancher kan også udnytte EM til at få nye kunder og etablere givtige partnerskaber med udlandet, mener Dansk Industri.

Verdens øjne er i disse dage rettet mod Rusland, hvor 32 nationer dyster om at blive verdensmestre i fodbold. Men om præcis to år vil fokus rette sig mod Danmark og København, som er medværter for europamesterskabet 2020.

I alt forventes 5 milliarder mennesker at følge med i begivenheden og hver kamp vil blive fulgt at 110 millioner mennesker, forudser Dansk Boldspil Union (DBU). Det skaber muligheder for Danmark og de danske virksomheder, der potentielt kan tjene enorme summer på begivenheden, mener fagleder for turisme Sune K. Jensen.

- Det er gylden mulighed for Danmark. Først og fremmest er der selvfølgelig store muligheder for turismeindtægter, når København ligger jord til i alt fire EM-slutspilskampe, som potentielt tiltrækker flere hundredetusinde turister. Men også for det øvrige erhvervsliv kan det give bonus at investere tid og ressourcer i EM, siger han.

Sune K. Jensen peger konkret på, at virksomhederne kan bruge begivenheden til lancering af nye produkter, til at etablere nye samarbejder med udenlandske virksomheder, der besøger København i anledning af begivenheden, og til at sætte fokus på København og Danmark, som et godt sted at bo og arbejde.

Læs også: Syddanmark som digitalt kraftcenter

Det give bonus at investere tid og ressourcer i EM2020 Sune K. Jensen, Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

Nu skal du tænke på EM2020

For at mulighederne i EM2020 udnyttes til fulde arrangerede DI 18 juni en konference om ”forretningsmulighederne ved mega events – med særligt fokus på EM2020”.

Blandt deltagerne til konferencen var stifter af Staircase Consulting Lars Gjøls-Andersen, der har bred erfaring med, hvordan virksomheder kan udnytte mega-events bedst muligt.

Han mener, at virksomhederne skal overveje, hvordan de kan tilføre begivenhederne noget ekstra værdi.

Som et vellykket eksempel nævner han sattelit- og radiokommunikationsvirksomheden Cobham, der fik installeret deres udstyr på bådene, der deltog i Volvo Match Race. Det gav mulighed for live-interview med deltagerne, mens de var på vandet og konstante opdateringer. 

- Dermed gav virksomheden noget øget værdi til alle de fans, der fulgte med i begivenheden, fortæller Lars Gjøls-Andersen og tilføjer:

- Den slags initiativer kræver tid og masser af forarbejde. Det er også derfor, at virksomhederne skal begynde at tænke på EM2020 allerede nu. Men det er også her, at effekten og return-of-investement (ROI) bliver interessant og skaber forretningsmæssig værdi for virksomheden. 

Læs også: DI's VM i økonomi

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Sune K. Jensen

Sune K. Jensen

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk

Relateret indhold