DI Business Nyheder

Nøgletal: Danskerne klapper over gode muligheder

Stemningen er høj blandt danskerne forud for dagens landskamp, og det smitter af på vores forbrugertillid – så står det næsten allerede 1-0 til Danmark.

Forbrugertilliden steg i juni til 10,6 fra 9,3 i maj. Forbrugerne vurderer generelt, at både familiens og Danmarks økonomiske situation er bedre end for et år siden – og om et år vil det se endnu bedre ud.

- VM-stemningen har tydeligvis bredt sig blandt danske forbrugere, og vi føler generelt, at det går godt med vores egen økonomi – og med hele Danmarks. Vi forventer samtidig, at det vil blive ved med at gå godt mindst et år frem i tiden. Det er rigtig positivt, at vi føler os trygge som forbrugere, da det forhåbentlig vil kunne sætte lidt yderligere skub i det private forbrug, siger cheføkonom Morten Granzau, Dansk Industri.

Det er rigtig positivt, at vi føler os trygge som forbrugere, da det forhåbentlig vil kunne sætte lidt yderligere skub i det private forbrug Morten Granzau Nielsen, Økonomisk politisk chef

- I modsætning til de danske roligans, så har vi forbrugere dog ikke helt fundet klaphatten frem fra gemmerne endnu. Vi har nemlig holdt igen og været forsigtige med at omsætte de gode tider og vores positive syn på fremtiden til øget forbrug, siger Morten Granzau.

- Vi er lidt forsigtige, når det kommer til at bruge penge, og bruger slet ikke alle de kroner, der kommer ind på kontoen. For hver 100 kr., vi tjener, bruger vi mindre end 95. Jeg forventer og håber, at forbrugerne i de kommende år vil løse lidt op og bruge en større del af deres indkomst, siger Morten Granzau.

Morten Granzau Nielsen

Økonomisk politisk chef

  • Direkte +45 3377 4676
  • Mobil +45 2245 4620
  • E-mail mogr@di.dk
Relateret