Danfoss' formand, Jørgen Mads Clausen benyttede Erhvervstræf DI Sønderjylland til at præsentere sine visioner for dansk-tysk kraftcenter.

Danfoss
01.06.18 DIB Nyheder

Jørgen Mads Clausen vil skabe digitalt kraftcenter i Syddanmark

Med sin vision om et digitalt kraftcenter, Digital Valley, for området Fyn, Sydjylland og Nordtyskland vil den sønderjyske erhvervsmand og Danfoss-formand skabe grænseoverskridende samarbejde.

Danfoss' formand, Jørgen Mads Clausen, kaldte sit oplæg på Erhvervstræf DI Sønderjylland den 31. maj for ’Vækst og udvikling på tværs af grænser’. ”Men det fungerer ikke”, sukkede Jørgen Mads Clausen fra talerstolen. ”Og det er jeres skyld”.

Det gibbede lidt i de 60 erhvervsledere i Kongesalen på Folkehjem i Aabenraa. Men bandbullen viste sig at være vel placeret. Da Jørgen Mads Clausen efterfølgende spurgte ud i salen, om hvem blandt publikum der kendte erhvervsledere på højt niveau syd for grænsen, så rakte kun syv hånden op.

- Det fortæller hele historien. Skal vi skabe fælles vækst og udvikling i vores region, er det afgørende, at vi har netværk og samarbejder i Tyskland. Det gør vi ikke. I direktører kender ikke erhvervslederne på den anden side af grænsen. I kender kassedamen i grænsekiosken, men det er ikke nok. Samtidig er der ikke mange, der pendler mellem de to lande, og samlet svækker det muligheden for at bruge hinanden til øget vækst, sagde Jørgen Mads Clausen.

Det manglende dansk-tyske erhvervs- og kommunale samarbejde var første ud af tre problemfelter, som den tidligere Danfoss-direktør vil tage livtag med i de kommende år. Hans projekt er at skabe et fælles jobmarked, øget handel og styrket erhvervssamarbejde omkring aksen Odense – Sønderborg – Flensborg – Kiel - Hamborg.

Læs også: Rambøll-chef vil skabe tysk-dansk kraftcenter for iværksættere

I kender kassedamen i grænsekiosken, men det er ikke nok. Jørgen Mads Clausen, formand for Danfoss

Fast forbindelse til Fyn

Den anden vision i det sønderjyske Digital Valley-projekt er at skabe en 11 kilometer lang fysisk tunnel fra Als til Fyn. Rambøll har regnet sig frem til, at en forbindelse vil skabe mere dynamisk vækst end alle andre sydjyske trafikprojekter. Undtagen en udvidelse af motorvejen syd om Odense.

- Her har vi virkelig to regioner, som ligger tæt på hinanden, men som på grund af en stribe vand aldrig har snakket sammen. Derfor er en forbindelse så vigtig. Transport-fordelene er indlysende, og visionerne om at skabe øget udveksling af arbejdskraft, ideer og samhandel mellem Fyn og Sydjylland bliver bekræftet af beregningerne fra Rambøll. Derfor har jeg store forhåbninger til at broen kan komme op at stå, sagde Jørgen Mads Clausen.

Første opgave for erhvervsmanden bliver at overbevise politikerne i Region Syddanmark om, at prioritere projektet. Dernæst begynder lobbyarbejdet på Christiansborg. Jørgen Mads Clausen håber, at han kan være med til at klippe snoren over til forbindelsens åbning i 2035.

Læs også: Mere om DI Sønderjylland

Større lufthavn i Sønderborg

Noget nærmere realisering er der i Jørgen Mads Clausens tredje projekt. En udvidet Sønderborg Lufthavn med langt flere afgange end i dag.

-  Sønderborg Lufthavn har kun tre toiletter. Den er alt for lille, sagde Jørgen Mads Clausen.

En udvidelse af lufthavnen er allerede ved at blive gennemført, og en større landingsbane kommer snart, ifølge erhvervsmanden. Problemet er at få flere ruter til Sønderborg.

-          At tiltrække flere ruter er langt sværere end man tror. Men vi arbejder på det, sagde Jørgen Mads Clausen med henvisning til, at cirka 1 mio. mennesker har Sønderborg Lufthavn som nærmeste lufthavn. Det overgår kun Københavns Lufthavn.

Relateret indhold