Klik på play-knappen for at se og høre branchedirektør i DI Transport Michael Svane og cyklistforbundets direktør Klaus Bondams bud på, hvordan vi kan få flere danskere til at tage cyklen.

Foto og video: Marie Victoria Nedergaard
DI Business Nyheder

Tramp i pedalerne: 267.000 færre sygedage med øget cykling

Det vil gavne folkesundheden, økonomien og skabe mere plads på vejene, hvis flere danskere vælger cyklen frem for bilen, viser ny analyse foretaget for Dansk Industri (DI). Branchedirektør i DI påpeger, at flere cyklister også vil være til gavn for erhvervslivets mobilitet.

Det gode vejr giver øget trafik på cykelstierne i disse dage. Den øgede trampen i pedalerne giver bedre plads på vejene og er til gavn for både helbredet og økonomien. Endnu bedre ville det dog være, hvis flere danskere også valgte cyklen frem for bilen resten af året. Det viser en analyse, som konsulentvirksomheden Incentive har lavet for Dansk Industri (DI).

I analysen er der regnet på, hvordan trængslen på vejene, antallet af sygedage og samfundsøkonomien ville blive påvirket, hvis der på årsbasis blev cyklet blot 10 procent mere end i dag.

I alt vil antallet af sygedage falde med 267.000, hvoraf 112.000 vil være arbejdsdage. Desuden vil der blive opnået en samfundsøkonomisk gevinst på 1.137 mio. kroner om året. 

Endelig vil antallet af trængselstimer, som er et mål for antallet af timer med køkørsel, falde med seks procent i hovedstadsområdet, hvor effekten af flere cyklister vil blive mærket mest.

Ifølge direktør i DI Transport Michael Svane understreger beregningerne, at der bør arbejdes målrettet for at gøre danskerne endnu gladere for at cykle.

- Det er jo ikke nogen overraskelse at cykling generelt er god ting for det danske samfund. Men at effekten på både økonomien, folkesundheden og trængslen på vejene er så stor, kommer alligevel bag på mig. Det vækker til eftertanke, siger Michael Svane og tilføjer:

- Med beregningerne her har vi nogle store og helt konkrete tal på, hvor meget der er at vinde, hvis flere danskerne vælger cyklen frem for bilen.

Læs hele analysen: Gevinster ved øget cykling. 

Vi tror på, at det vil øge medarbejdertilfredsheden, hvis flere cykler, fremfor at sidde i kø på Ring 3. HR chef i Agilent Technologies Lene Klejs Stuhr

Virksomhed: Vi vil skabe et cykelfællesskab

En af de virksomheder, der allerede gør en indsats for at få flere til at cykle, er Agilent Technologies i Glostrup, der blandt andet fremstiller løsninger til cancer-diagnostik samt elektroniske og bioanalytiske måleinstrumenter.

Agilent Technologies har foretaget en undersøgelse af deres medarbejderes transportvaner. Den viser, at der er en stor gruppe af medarbejdere med under 15 kilometer til arbejde, som vælger bilen.

Mange af de medarbejdere kunne med fordel cykle. Ikke mindst fordi der i nær fremtid må forventes mere trængsel på Motorring 3 i forbindelse med anlæggelsen af hovedstadens letbane, mener HR chef i Agilent Technologies Lene Klejs Stuhr.

- Vi tror på, at det vil øge medarbejdertilfredsheden, hvis flere cykler, fremfor at sidde i kø på Ring 3. Derfor vil vi gerne understøtte, at flere af medarbejderne ser cyklen som en mulighed for at komme på arbejde, siger Lene Klejs Stuhr og tilføjer:

- Anlæggelsen af letbanen rammer os i en sådan grad, at det vil gå ud over vores medarbejderes transport til og fra arbejde. Potentielt kan det få nogle af vores medarbejdere til at kigge sig om efter andet arbejde - og det vil vi gerne undgå.

Hun fortæller, at Agilent Technologies arbejder for at skabe en cykelkultur og i den forbindelse vil undersøge mulighederne for, at medarbejderne i en periode kan låne forskellige typer af cykler eksempelvis el-, lad- og racercykler, så de kan prøve at cykle til og fra arbejde. Ligeledes vil Agilent prøve at skabe et cykel-community på arbejdspladsen.

- Vores succeskriterie er, at vi ikke oplever en øget medarbejderomsætning i de kommende år. Flere, der cykler til og fra arbejde, kan være en af måderne at sikre det på, siger Lene Klejs Stuhr.

Læs også: Mobile danskere: Nu rejser vi 42,5 kilometer til og fra arbejde

Statslig cykelpulje skal få flere i sadlen

Ifølge direktør for DI Transport Michael Svane er det rigtig positivt, hvis virksomhederne tager et medansvar for medarbejdernes transportvaner og får flere til at cykle, som Agilent Technologies er et godt eksempel på.

Derudover foreslår Michael Svane, at der etableres en statslig cykelpulje, som kan medvirke til en mere målrettet indsats for at fremme cykeltrafikken.

- Det er i alles interesse, at flere cykler til og fra arbejde, siger branchedirektøren for DI Transport og tilføjer, at det i sidste ende også kommer bil- og lastbiltrafikken til gavn:

- Desto flere, der cykler, desto mere plads bliver der på vejene til den trafik, som ikke kan komme frem på andre måder.

Læs også: Vi spilder 20 mia. kr. på trafikforsinkelser

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk
Relateret