Når der sendes varer ud til kunderne fra de danske internetbutikker, så er det sjældent, at varerne havner i udlandet.

Foto: Colourbox
DI Business Nyheder

Danske virksomheders internetsalg når ikke til udlandet

Danmark er kommet godt i gang med e-handel, men e-eksporten halter bagefter. Distributionsvirksomhederne CoolRunner og PakkecenterNord har med samarbejde og digitale investeringer løftet kunders e-eksport med op mod 10 procent.

De danske virksomheder er ved at få øjnene op for potentialet ved at sælge varer på de digitale platforme. Men der er stor forskel på, om varerne sælges til danske eller udenlandske kunder.

Ifølge DI Handels analyse ”Performance 2017” har kun 10 procent af de danske virksomheder eksport via de digitale kanaler. Det til trods for, at analysen også viser, at virksomheder med e-handel og eksport tjener mere end dem, der holder sig til fysiske butikker i Danmark.

- Danmark er kun på en 26.-plads i EU, når det gælder digitalt salg til andre lande. Mange danske virksomheder har dog taget e-handel til sig de seneste år. Men de er ikke kommet i gang med ”next step”, der er e-eksport. Derfor vil vi gerne hjælpe flere virksomheder i gang med eksport, siger branchedirektør Annette Falberg fra DI Handel.

Læs også: Nøgletal: Tiltrængt fremgang i eksporten

I min optik sidder danske virksomheder i muligheder til halsen, hvad angår eksport. Per Imer, direktør og CO Founder, CoolRunner

10 procents vækst på en måned 

Nogle af de virksomheder, der har set mulighederne i e-eksport, er pakkedistributionsvirksomhederne CoolRunner og PakkecenterNord. De har satset på e-handel og e-eksport og indledte i 2015 et samarbejde, hvor de blandt andet digitaliserede, optimerede og centraliserede deres logistik og distribution.

- I min optik sidder danske virksomheder i muligheder til halsen, hvad angår eksport. Hos os ser vi igen og igen, at når vores kunder først får trykket på e-eksport-knappen og ser, hvad der vælter ind, så går det for alvor i gang med op til 10 procent vækst fra måned til måned, siger Per Imer, direktør og CO Founder hos CoolRunner.

Læs også: Digitalt knudepunkt skal løfte danske virksomheder udvikling

Samarbejde og stordriftsfordele

- Det, vi er gode til, er transporten, og så er PakkecenterNord gode til logistikken. Derfor ved vi til sammen næsten alt, hvad der er at vide om pakker, som skal pakkes ind og transporteres i Danmark og i udlandet. Det betyder, at vi for eksempel ved at kende størrelsen på en pakke hurtigt kan organisere transporten, så den specifikke pakke og transporttypen passer sammen og til den billigste pris. På den måde optimerer vi transporten for både vores kunde og transportøren, fortæller Per Imer.

Direktøren understreger, at CoolRunner ikke et fragtselskab, men en virksomhed, som formidler og forhandler de bedste fragtpriser ved hjælp af stordriftsfordele blandt forskellige leverandører.

- Noget af det vigtigste er, at vi bruger alle de fordele, som der er ved stordrift. Desuden samarbejder vi direkte med det postselskab, der er i det pågældende landet. På den måde har vi fjernet et led i eksporten og kan holde priserne nede. Dermed bliver det attraktivt for slutkunden at købe fra Danmark, siger Per Imer.

Læs også: Virksomheder bruger sommeren på at hyre nye folk

En meter koster fem øre mere

Optimeringen ses ikke blot i transporten, men også i logistikken, hvor PakkecenterNord sørger for, at medarbejderne går så få meter som muligt ved hjælp af digitale løsninger. Medarbejderne samler sammen til flere ordrer og flere webshops på én gang. Og alt foregår digitalt.

- Vi har brug for en høj omsætningshastighed per kvadratmeter, hvis vi skal kunne konkurrere med logistikfirmaer i for eksempel Polen. Vores husleje i Danmark er højere, og det betyder, at vi skal lave så meget som muligt med de hænder, vi har, og så fejlfrit som muligt. På den måde sparer vi vores kunders webshops for mange kundehenvendelser og bøvl, siger Claus Bagger, CTO for Engineering i PakkecenterNord.

Helt konkret har PakkecenterNord regnet ud, hvad en medarbejderes skridt betyder i omkostninger.

- Derfor har vi også regnet os frem til, at en meter koster fem øre. Det er den tankegang, der gør, at vi kan matche priserne i udlandet, siger Claus Bagger.

Læs også: Nøgletal: På trods af handelskonflikt ser virksomhederne lyst på fremtiden

Annette Falberg

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4851
  • Mobil +45 2240 8803
  • E-mail anwf@di.dk
Relateret