Forbrugerrådet Tænk fraråder blandt andet, at man køber kosmetik fra kinesiske netbutikker, da det kan indeholde skadelige stoffer.

Foto: Skyfish
DI Business Nyheder

Vi blæser på produktsikkerheden, når vi handler på nettet

Danskerne er ligeglade med, om de produkter, de køber på nettet, overholder EU’s krav om produktsikkerhed. Det viser en ny undersøgelse fra DI, der anbefaler en informationskampagne om risici ved at handle på netbutikker udenfor EU.

Danskerne går ikke op i, om deres varer lever op til EU’s produktsikkerhedskrav, når de handler på nettet. Det viser en ny forbrugerundersøgelse fra Dansk Industri (DI), hvor kun to procent af de adspurgte sætter høj produktsikkerhed som den vigtigste parameter, når de nethandler.

Opgørelsen kommer i en tid, hvor danskerne er meget glade for at bestille billige kinesiske varer, der ikke nødvendigvis lever op til de europæiske produkt- og sikkerhedskrav. PostNord kunne i februar afsløre, at der i gennemsnit lander 40.000 pakker fra Kina om dagen i Københavns Lufthavn.

Forbrugerrådet Tænk har flere gange advaret om at handle i de kinesiske netbutikker, hvor der er risiko for, at især kosmetik-, elektronik- og legetøjsprodukter kan indeholde skadelig kemi, give stød eller bryde i brand, lyder det.

Læs også: Amazon er her allerede: 4 ud af 10 e-shoppere bruger dem 

Forbrugerkampagne skal oplyse befolkningen

Men trods advarsler fylder produktsikkerhed altså stadig ikke meget i danskernes bevidsthed. Derfor anbefaler DI nu, at regeringen igangsætter en forbrugerkampagne, der skal informere om de risici, der er ved at handle på nettet udenfor EU.

- Det er vigtigt, at forbrugerne ved, at de produkter, de køber, kan være skadelige. Lige nu tænker de fleste nok, at hvis man kan købe produktet lovligt, så kan det ikke være så slemt – men det er absolut ikke rigtigt, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel.

Mistet ”rigtig meget” til Kina

Samtidig med at især de kinesiske internetbutikker udgør potentielle risici for forbrugerne, stjæler de også kunderne fra de danske butikker. Det mener i hvert fald Jacob Risgaard, der er Marketing Director hos internetbutikken Coolshop.dk, der sælger mange af de samme varetyper, som kunderne nu køber i Kina. Han vurderer, at det især er elektronik, som danske forbrugere vælger at købe i Kina fremfor Danmark - her er der nemlig mange penge at spare.

 Han kan ikke give præcise tal på, hvor meget omsætning butikken mister til platforme som Wish.com, ”men det er rigtigt meget”, siger han.

Derfor er han glad for, at DI nu foreslår en forbrugerkampagne.

- Det er fantastisk, at man forsøger at få gang i sådan en kampagne, for vi har virkelig manglet det her i Danmark, siger Jacob Risgaard.

Læs også: Kunstig Intelligens vil gøre e-handel nemmere og smartere

Unfair konkurrence

DI mener også, at der er tale om unfair konkurrence mellem de kinesiske og europæiske butikker, når sidstnævnte skal leve op til regler, der er meget skrappere. Og det er en del af motivationen for at stable en forbrugerkampagne på benene.

- Forbrugerne skal vide, hvad de går ind til, når de handler udenfor EU. Samtidig er det vigtigt at understrege, at det her ikke er et problem, vi kan løse i Danmark alene. Vi skal løfte det op på EU-niveau, siger Annette Falberg.

Forbrugerrådet Tænk mener grundlæggende, det er godt, at der med platforme som Wish.com kommer øget konkurrence til de danske netbutikker.

- Men det skal selvfølgelig ikke være farligt at handle på nettet, understreger seniorrådgiver Helene Amundsen.

Læs også: Virksomheder, der vil igang med e-handel, har også udlandet i kikkerten

Skrevet af:
Oliver Fruergaard

Annette Falberg

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4851
  • Mobil +45 2240 8803
  • E-mail anwf@di.dk
Relateret