Handelsvirksomheden Abena har med dattervirksomheden Abena-Frantex i front 20 års erfaring i Frankrig.  Adm. direktør Preben Terp-Nielsen  er klar til de næste skridt ind på markedet.

Foto: Abena
20.08.18 DIB Nyheder

Abena: Frankrig i top som eksportmarked

Abena ser store muligheder i Frankrig. Mange andre virksomheder kan gå samme vej, mener DI. Fransk præsidentbesøg hos Dansk Industri øger opmærksomheden.

"Der er masser af muligheder og man skal gribe dem. Men man skal også være tålmodig og være indstillet på, at arbejdsmarked og kultur er anderledes."

Sådan lyder det fra Preben Terp-Nielsen, adm. direktør i den familieejede handelsvirksomhed Abena fra Aabenraa.

Abena producerer absorberende sengeunderlag i Frankrig, hvor hele hospitals- og plejesektoren er en stor kunde. Det første skridt ind på markedet skete for 20 år siden med købet af leverandøren Frantex, og siden er forretningen vokset til en omsætning på over 450 mio. kr. og 140  medarbejdere i Frankrig. Globalt har virksomheden 1800 ansatte og omsætter for ca. 4 mia. kr. 

Preben Terp-Nielsen forventer, at den franske vækst fortsætter i takt med, at Abena får udbygget lagre i hele landet, der kan håndtere afsætningen af Abenas forskellige varer, der spænder vidt inden for heathcare og daglige forbrugsvarer.

-  Vi investerer rigtig meget i Frankrig, som kan blive et af vore vigtigste markeder om nogle år. Vi kender markedet godt og kan begå os. Og vi har blandt andet lært, at man skal tænke anderledes og være påpasselig, når man  udvider sine aktiviteter, fortæller Preben Terp-Nielsen.

Mindre fleksibelt arbejdsmarked

Forskellen er især betingelserne på arbejdsmarkedet. Det er ikke så fleksibelt som det danske, og fagforeningerne har større indflydelse end det kendes fra Danmark. Det er lidt sværere at skrue op og ned for den fastansatte medarbejderstab, og det giver et andet mix mellem fastansatte og vikarer.

- Vi som danskere er derfor nok mere påpasselige med at vokse. Man ved aldrig helt, om ens planer skal korrigeres. I takt med, at Abena ændrer sig og vokser, kræver det dygtigere medarbejdere, og derfor får vi også flere og flere fastansatte, siger Preben Terp-Nielsen. 

Læs også: DI: 6 af 10 virksomheder kæmper med at skaffe ansatte

En lokal ledelse har også det lokale kendskab, hvilket gør det nemmere for os at få succes Preben Terp-Nielsen, adm. direktør, Abena

Lokal ledelse central

Andre centrale forhold er kultur og sprog. Abena har udelukkende franske medarbejdere i Frankrig, fra direktion og hele vejen ned i systemet.

- Vi bruger meget tid på at forene den samlede virksomheds kultur uden at miste det enkelte lands kultur. Derfor har vi altid en lokal direktør i spidsen i respekt for kultur og sprog. En lokal ledelse har også det lokale kendskab, hvilket gør det nemmere for os at få succes, siger Preben Terp-Nielsen.

Lokal tilstedeværelse slår også igennem på andre områder. I stedet for et enkelt lokalt fransk lager, er der lige nu fire decentrale lagre og flere kommer til. Især overfor kunderne i det offentlige er lokal repræsentation afgørende mht service og uddannelse i vore produkter.

- Service er vigtig. Især i healthcare-sektoren, fordi kunderne forventer, at vi leverer varerne på deres lager. Og de vil gerne kunne gå direkte til en sælger eller chauffør, hvis der er spørgsmål eller problemer, forklarer Preben Terp-Nielsen. 

De næste skridt i Frankrig bliver flere lagre, og også meget gerne et gennembrud for Abenas næste generation engangsbleer med elektroniske sensorer, som Abena-chefen har store forventninger til. 

Læs også: Danske virksomheders internetsalg når ikke til udlandet

DI: Potentiale for mere

Dansk Industri ser betydelige muligheder for eksport til Frankrig, der med 65 millioner indbyggere er eurozonens næststørste økonomi efter Tyskland. Chefanalytiker Allan Sørensen påpeger, at Frankrig er Danmarks 8.-største eksportmarked. 

- De seneste år har budt på stigende eksport til Frankrig, men der er potentiale for meget mere. Vi klarer os nemlig ikke lige så godt på det franske marked som landets størrelse, velstand og nærhed burde give anledning til. Blandt andet sproget og kulturelle forskelle kan give virksomhederne udfordringer på det franske marked, siger Allan Sørensen.

Frankrig er det land, hvor danske virksomheder underpræsterer mest. Eksporten er dog i vækst. I 2017 nåede vareeksporten 23,4 mia. kr. mod 21,6 mia. kr. året før.

Læs også: Nøgletal: DI: Gudskelov! Fremgangen i eksporten fortsætter

Macron kommer til Danmark

- Frankrig er midt i et økonomisk opsving, og præsident Emmanuel Macron er gået i gang med reformer der kan forlænge og forstærke opsvinget. Macron har blandt andet taget fat på nogle af udfordringerne på arbejdsmarkedet, hvor der mangler fleksibilitet og hvor arbejdstiden er relativ lav, siger Allan Sørensen.

Præsident Emmanuel Macron underskrev i september 2017 en jobreform, der er inspireret af de nordiske lande. Emmanuel Macron besøger i øvrigt Danmark og Dansk Industri den 29. august, hvor han vil møde en stribe erhvervsledere ved et større arrangement.

Læs mere om Macrons besøg her

Fakta om Frankrig

Frankrig købte i 2017 danske varer og tjenester for ca. 33 mia. kr. Dermed er Frankrig vores 8. største eksportmarked.

Maskiner, fisk, tøj og møbler fylder særligt meget i eksporten sammenlignet med andre eksportlande.. Trods fremgang i eksport taber danske virksomheder markedsandele til konkurrenter fra især Østeuropa og Asien.

29. august besøger den franske præsident Emmanuel Macron Danmark og Dansk Industri. Læs om arrangement i DI her.

Macron har med en jobreform i september 2017 øget fleksibiliteten på arbejdsmarkedet. Bl.a. er det nu billigere at afskedige ansatte, og der er åbnet for lokale aftaler om arbejdstid og løn. 

Dansk eksport til Frankrig svækkes af, at der ikke er en dobbeltbeskatningsaftale.

Kilde: DI Analyse

Skrevet af:

Uffe Hansen

Allan Sørensen

Allan Sørensen

Cheføkonom

  • Direkte +45 3377 3912
  • Mobil +45 2990 6323
  • E-mail als@di.dk

Relateret indhold