EU's nye persondataforordning, der blev indført i maj, har skabt bekymringer for mange virksomheder, men er i virkeligheden er stor fordel, mener ekspert.

Foto: Colourbox
06.08.18 DIB Nyheder

Ekspert: GDPR kan være kæmpe fordel for EU-virksomheder

EU’s persondataforordning kan gøre EU’s tech-virksomheder til vindere i konkurrencen med udlandet. Det siger amerikansk persondata-ekspert, der mener, at digital tillid fremover vil være afgørende for virksomheders succes.

EU’s virksomheder vil vinde på grund af høj persondatasikkerhed.

Sådan lyder forudsigelsen fra Kim Houser, der er lektor ved Oklahoma State University og ekspert i persondatasikkerhed.

Kim Houser mener, at EU’s nyligt indførte persondataforordning – også kaldet GDPR – er et ”paradigmeskift”, der kan være en afgørende fordel for de europæiske virksomheder i den internationale konkurrence.

- Jeg tror, GDPR er en kæmpe fordel for EU-virksomheder. I EU har man i forvejen arbejdet under verdens mest strikse persondataregler. Så GDPR er ikke et kæmpe spring, men mere et lille skridt. Vi vil til gengæld se virksomheder fra andre lande komme i problemer, da de ikke på samme måde har været vant til de høje krav, siger Kim Houser.

EU’s persondataforordning gælder nemlig for alle virksomheder – uanset om det er inden eller uden for EU – hvis virksomhederne arbejder med persondata, som omfatter EU-borgere.

Læs også: Virksomhed: ”GDPR kan være et salgsparameter for os”

EU-virksomheder kan sætte den nye internationale standard for persondata. Kim Houser, lektor, Oklahoma State University

Tillid er den nye valuta

I øjeblikket lider flere store tech-virksomheder – mest prominent Facebook – under dalende forbrugertillid på grund af en række sager om udnyttelse af brugerdata. Sagerne er med til at understrege de fordele, som EU-virksomheder har som følge af deres allerede høje sikkerhedsniveau, forklarer Kim Houser.

Ifølge Houser er ”tillid den nye valuta”, og her har EU-virksomheder førertrøjen på.

- EU-virksomheder skal sælge sig på det, de altid har gjort; at beskytte og håndtere data sikkert. Det vil åbne et helt nyt kundemarked, som omfatter de mange personer, som er utilfredse og har mistet tiltroen til de store amerikanske tech-virksomheder, siger Kim Houser.

Læs også: Podcast: GDPR efter stormen

Forbrugere leder efter alternativer

Kim Houser peger specifikt på de mange amerikanske forbrugere, der har mistet tiltroen til de store etablerede tech-virksomheder.

- Mange amerikanske brugere er interesserede i alternative udbydere, som har en høj standard for persondatabeskyttelse, siger hun.

I dag er EU dog bagud i den internationale konkurrence. Men det kan persondataforodningen lave om på, mener Kim Houser.

- EU-virksomheder kan sætte den nye internationale standard for persondata, siger hun.

Læs også: Fem fejl i håndtering af persondata

Omfavn GDPR

Samtidig er det stadig ikke gået op for mange amerikanske virksomheder, at de også skal rette ind efter den nye persondataforordning, hvis de arbejder inden for EU. Kim Houser spår i den forbindelse, at EU-myndighedernes håndhævelse af persondataforordning – og de øgede økonomiske straffe for at overtræde forordningen – vil gå hårdest ud over udenlandske virksomheder.

- Mange europæiske virksomheder er bange for, at de nu vil blive straffet. Men jeg tror, at GDPR vil ramme amerikanske virksomheder som Facebook og Google i stedet for, siger Kim Houser, som har et klart budskab til EU’s tech-virksomheder:

- I stedet for at være bange for GDPR, skal i stedet omfavne den, siger hun.

Læs også: Bilsælger: Nye data-regler er en sund øvelse

Fakta

- Kimberly Houser er lektor ved Oklahoma State University. Hun har beskæftiget sig med jura og persondata på sociale medier og udgivet flere artikler og rådgivet om emnet.

- Hun har for nylig udgivet forskerartiklen “GDPR: The End of Google and Facebook or a New Paradigm in Data Privacy?”.

Niels Petersen
Skrevet af:

Niels Petersen

Kim Haggren

Kim Haggren

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3449
  • Mobil +45 2124 4608
  • E-mail kih@di.dk

Relateret indhold