"Hvis øget vækst går ud over det gode arbejdsmiljø, kan det blive dyrt på den lange bane. Du skal som ledelse huske på, at et godt arbejdsmiljø også gør, at din virksomhed vil være attraktiv at blive i eller søge hen til," siger stressforsker og erhvervspsykolog Malene Friis Andersen.

Arkivfoto: Getty Images
DI Business Nyheder

Sådan hjælper du dine stressede medarbejdere

Se på din strategi, arbejdsopgaver og tal med dine medarbejdere, lyder rådene fra stressekspert.

Det er godt at have travlt med projekter, ordrer og øget produktion, for det er lig med omsætning og indtjening. Men når de mange opgaver belaster medarbejderne for meget, risikerer det at ende i en ond cirkel med sygdom, opsigelser og dårligt arbejdsmiljø. Derfor skal ledelsen tage affære, hvis det begynder at gå for stærkt på arbejdspladsen.

Det siger Malene Friis Andersen, forsker i stress og ledelse, på baggrund af en ny undersøgelse, der viser, at mange medarbejdere føler sig stressede på arbejdspladser, der har rekrutteret forgæves.

– Fra stressforskningen ved vi, at en ubalance mellem krav og ressourcer øger risikoen for stress, så ledelsen kan fokusere på at nedbringe kravene eller øge ressourcerne, hvis balancen er ved at skride, siger hun.

Ledelsen bør være nysgerrig og spørge medarbejderne om, hvilke ting de oplever som belastende, og hvad der kendetegner en god arbejdsdag, forklarer Malene Friis Andersen. Hun minder samtidig om, at stress ikke kun er et problem, når sygdommen sætter ind. Regningen kommer inden, under og efter, medarbejderne rammes.

Stressforskeren kan godt forstå, at en direktør har svært ved at holde igen, når det vælter ind med nye ordrer. Men hun understreger, at et godt arbejdsmiljø også kan være med til at løse udfordringen med at finde nye medarbejdere.

– Hvis øget vækst går ud over det gode arbejdsmiljø, kan det blive dyrt på den lange bane. Du skal som ledelse huske på, at et godt arbejdsmiljø også gør, at din virksomhed vil være attraktiv at blive i eller søge hen til, siger Malene Friis Andersen.

Læs også: Ubesatte job presser medarbejdere

Fakta

Malene Friis Andersen

Malene Friis Andersen, autoriseret psykolog og ph.d., har i over 10 år arbejdet med stress, trivsel, ledelse, social kapital og sygefravær. 

Arbejdslivet er delt mellem forskning på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) tre dage om ugen og to dage om ugen som selvstændig erhvervspsykolog i offentlige og private virksomheder. 

Kilde: Malenefriisandersen.dk 

Anders Just Pedersen

Arbejdsmiljøchef

  • Direkte +45 3377 3686
  • Mobil +45 2949 4549
  • E-mail ajp@di.dk
Relateret