Fup eller fakta? Fake news om fødevarer skal bekæmpes
Myndighederne skal få dansk sundhedsdebat tilbage på sporet. En indsats mod fake news om fødevarer og sundhed på sociale medier er blandt tiltagene i en ny strategi fra regeringen.
Fejlinformation og alternative nyheder om mad og sundhed fylder i stigende grad på de sociale medier. Det er især personlige fortællinger fra bloggere og influencere, der fylder frem for videnskabelig fakta.
Det vil nyt regeringsudspil med fire ministerier om bordet takle. Bekæmpelsen af fake news på sociale medier skal intensiveres, og den aktive deltagelse af debatten prises af Dansk Industri.
- De sociale medier er blevet en slagmark for forskellige holdninger i ernærings- og fødevaredebatten, og det bliver sværere og sværere for danskerne at finde hoved og hale i de forskellige synspunkter, siger Leif Nielsen, branchedirektør, DI Fødevarer.
I regeringens strategi fremgår det, at der samlet afsættes 10 mio. kr. årligt til 14 initiativer på syv områder, der skal oplyse danskerne om madvalg. Proaktiv kommunikation mod fejlinformation er ét af kerneområderne.
Fødevarestyrelsen har allerede en stærk tilstedeværelse på de sociale medier, men der er brug for, at de også bidrager med deres forskningsbaserede viden, hvis sundhedsdebatten på de sociale medier skal tilbage på sporet Leif Nielsen, Branchedirektør
Strategien er en indsats for oplysning om gode madvaner og sundhed, der skal vende de alarmerende tal fra sundhedsprofilen i 2017. Tallene viste, at over halvdelen af danskere er overvægtige.
Læs også: Digitale benspænd bremser international handel
Oplyste valg i køkkenet
Ét af initiativerne er at oprette et oprette et netværk med samarbejdspartnere og myndigheder, der skal lave et charter for god formidling om mad og sundhed. Det skal give bedre information fra myndighederne til danskere, der hver dag bombarderes med oplysninger om gode madvaner.
- Vi skal som myndighed ikke bestemme, hvad danskerne spiser. Men vi skal levere information om mad og madens betydning for sundheden, så vi alle kan træffe et oplyst valg både i supermarkedet og hjemme i køkkenerne, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen i en pressemeddelelse.
Læs også: Vi blæser på produktsikkerhed, når vi handler på nettet
Fødevarestyrelsen tager kampen op
Fødevarestyrelsen skal desuden være fanebærer for kampen mod de alternative nyheder på nettet om mad.
Det glæder branchedirektøren fra DI Fødevarer, at den foruroligende mængde fake news proaktivt skal håndteres på de sociale medier.
- Fødevarestyrelsen har allerede en stærk tilstedeværelse på de sociale medier, men der er brug for, at de også bidrager med deres forskningsbaserede viden, hvis sundhedsdebatten på de sociale medier skal tilbage på sporet, siger han.
Kampen mod fake news er allerede taget op af sundhedsstyrelsen, der har målrettet en indsats mod fake news om HPV-vaccinen ved at bruge sociale medier. Blandt andet ved at inddrage brugerne og personlige fortællinger i deres kommunikation på Facebook.
- Det er godt, at myndighederne kommer mere på banen på de sociale medier, så danskerne nemt kan tilgå fakta og solid, afprøvet viden, som netop er det, de efterspørger, siger Leif Nielsen.
Bag regeringsstrategien står Miljø- og Fødevareministeriet, Undervisningsministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet samt Børne- og Socialministeriet.
Læs også: Arla: Nye markeder kræver mere - og mere professionel – sikkerhed