AI Arkitekter & Ingeniører vokser, men søger ofte forgæves efter nye medarbejdere. Derfor har ledelsen og kreativ direktør Tomas Snog meget fokus på, at de eksisterende medarbejdere ikke overbelastes.

Foto: Niels Hougaard
DI Business Nyheder

Ubesatte job presser medarbejdere

Ny undersøgelse viser, at ledige stillinger øger presset på de ansatte. Lær at sige nej og lyt til medarbejderne, lyder rådet fra virksomhed.

I AI Arkitekter & Ingeniører vælter det i øjeblikket ind med nye projekter og kunder. På tre år er antallet af medarbejdere steget fra 60 til knap 100.

– Vi kunne ansætte 10 nye medarbejdere i morgen, hvis vi kunne finde de rette, siger kreativ direktør Tomas Snog.

AI’s problem er bare, at medarbejderne med de rette kompetencer til stillingerne er svære at finde.

Læs også: Venstre: Vi skal skabe bedre match mellem ledig og virksomhed

Kæmper om medarbejderne

Den økonomiske vækst, som kan ses på kontorer, produktionslokaler og byggepladser landet over, har sendt arbejdsløsheden ned, og i dag lyder det fra mange danske virksomheder, at de forgæves må søge efter nye medarbejdere.

Medarbejdermanglen blandt de danske virksomheder betyder, at den eksisterende medarbejderstab mange steder får mere travlt, når det vælter ind med ordrer og opgaver. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har udarbejdet for Dansk Industri (DI).

– Vi plejede at kæmpe med vores konkurrenter om at give det bedste tilbud. I dag handler konkurrencen mere om at få fat i de rette medarbejdere, siger Tomas Snog.

Læs også: S: Manglende arbejdskraft skal komme inde fra EU

I dag handler konkurrencen mere om at få fat i de rette medarbejdere Kreativ direktør Tomas Snog, AI Arkitekter & Ingeniørers

Undersøgelsen viser, at en tredjedel af medarbejderne på de danske arbejdspladser har oplevet, at deres arbejdsplads inden for de seneste tre år har haft svært ved at finde nye medarbejdere. Af den gruppe medarbejdere svarer 41 procent, at de selv har fået mere travlt. Derudover svarer 41 procent, at de og deres kollegaer er blevet mere stressede, mens 27 procent oplever et ringere arbejdsmiljø.

Ifølge underdirektør i Dansk Industri Steen Nielsen understreger undersøgelsen, at mangel på medarbejdere presser både medarbejderne og virksomhederne. 

- Undersøgelsen viser tydeligt, at det både kan påvirke både ansatte og virksomheder, når der er mangel på medarbejdere. Og samtidig taber samfundet indtægter, når virksomhederne takker nej til opgaver. Det understreger behovet for, at der arbejdes målrettet for at at bremse de voksende rekrutteringsudfordringer, siger Steen Nielsen.  

Tomas Snog fra AI Arkitekter og Ingeniører er ikke overrasket over undersøgelsens resultater.

– De fleste virksomheder kan godt lide at have travlt, for det er godt for forretningen. Sådan er det også i vores branche for tiden. Men travlhed kan også gå ud over medarbejderne, hvis det tager overhånd, og du ikke er opmærksom på det, siger han.

Læs også: Nøgletal: Virksomhederne sukker efter it-talenter

Øver sig i at sige nej

For at klare den svære balancegang mellem at have travlt og ikke lade medarbejderne brænde ud, har AI blandt andet øvet sig i at lade en potentiel opgave gå til andre, forklarer Tomas Snog.

– Vi har besluttet os for, at vi er nødt til at sige nej, siger han og tilføjer:

– Vi har også valgt at fokusere på tre områder – boliger, skoler og hoteller – hvor vi er gode og på den måde kan bruge – og genbruge – vores kompetencer bedst. 

Epinions undersøgelse viser også, at 13 procent har oplevet, at deres virksomhed har takket nej til opgaver på grund af rekrutteringsvanskeligheder. 


Læs også: Ekspert: Hjælp travle ansatte

Kan have store konsekvenser

AI’s ledelse har ofte travlhed med som emne på ugemøderne. Og der gøres meget ud af at planlægge ressourcer og sørge for, at folk også holder fri og ikke sidder til klokken 22 om aftenen på kontoret, forklarer Tomas Snog.

– Det er meget en kulturting, man skal have indført. Det gør vi meget ud af at tale om. Især de unge skal ofte lære, at det er lige så vigtigt at holde fri, siger han.

På den måde føler Tomas Snog, at der er kommet balance i regnskabet mellem travlhed, glade medarbejdere og et godt arbejdsmiljø. Regnestykket, og hvorfor det kan betale sig, er også let at gøre op.

– Hvis vi ender med, at en medarbejder melder sig syg på grund af stress, så kan det betyde, at et projekt går skævt. Det koster mange penge for os, og dertil kommer også omkostningerne for medarbejderen og den hjælp, der skal til, for at komme tilbage på rette fode, siger han.

Læs også: 5 millioner skal trække talenter over Atlanten

Fakta

Medarbejdermangel presser medarbejdere 

I ny DI-undesøgelse svarer 33 procent, at deres arbejdsplads har haft svært ved at finde nye medarbejdere de seneste tre år. De 33 procent svarer yderligere bl.a.:

41 procent af dem siger, at de har fået mere travlt.

41 procent af dem mener, at de og deres kollegaer er mere stressede.

27 procent af dem oplever at arbejdsmiljøet bliver ringere.

Kilde: DI, Epinion. 1.013 repræsentativt udvalgte danskere har deltaget i undersøgelsen. Interviewene er gennemført i perioden 22. juni – 5. juli 2018.

 

Brug DI

DI rådgiver medlemmer om arbejdsmiljølovgivningen, tilsyn og arbejdsskader. Kontakt arbejdsmiljøchef Anders Just Pedersen på telefon 3377 3686  eller e-mail ajp@di.dk

Læs mere på di.dk/arbejdsmiljoe 

Anders Just Pedersen

Arbejdsmiljøchef

  • Direkte +45 3377 3686
  • Mobil +45 2949 4549
  • E-mail ajp@di.dk
Relateret