Piger fra Rønde Tekniske Gymnasium og Vid Tekniske Gymnasium har været på besøg hos Ørsted og set  energiproduktion fra landets største vindmøllepark på tætteste hold.

Foto: Ørsted
12.09.18 DIB Nyheder

1.700 piger på videnskabstur

1.700 piger fra folkeskolens ældste klasser og gymnasiet fik i dag en rundtur i it, teknologi og naturvidenskab. Københavns Universitet har succes med at få flere kvinder ind på datalogi.

50 % flere kvinder er i år blevet optaget på landets største datalogi-uddannelse, som udbydes på Københavns Universitet. Men tallet er en forstemmende enlig svale. Kigger man bredt på, hvor mange kvinder, der har søgt og fået optagelse på de danske STEM-uddannelser (science, technology, engineering og mathematics), er der ikke meget, der taler for, at kvinder i højere grad har fået større interesse for de naturvidenskabelige fag.

- Det er drønærgerligt, at andelen af kvinder på de naturvidenskabelige uddannelser ikke er større. Danske virksomheder får brug for mange flere medarbejdere med tekniske kompetencer i de kommende år, og derfor er der i høj grad brug for, at vi får flere kvinder til at opsøge de naturvidenskabelige uddannelser, siger chef for forskning og videregående uddannelser Mette Fjord Sørensen, Dansk Industri (DI).

Det har overrasket mig, hvor lang vej, der er fra møllen og ud til os som forbrugere, og hvor meget der skal til, for at det kan komme op og køre Alberte Bech Nystrup Andersen fra Rønde Tekniske Gymnasium

På besøg hos virksomheder i hele landet

Det er blandt årsagerne til, at Tektanken under Naturvidenskabernes Hus en gang om året afholder ”Girls day in science”, hvor virksomheder, uddannelsesinstitutioner og science centre åbner dørene for piger fra folkeskolens ældste klasser og gymnasiet, så de kan få en forsmag på en fremtid med it, teknolog og naturvidenskab.

I år har 1.700 piger været på rundtur. Heriblandt Alberte Bech Nystrup Andersen fra Rønde Tekniske Gymnasium, som sammen med sine kvindelige klassekammerater og piger fra Vid Tekniske Gymnasium har været på sejltur med Ørsted til Anholt Havmøllepark.

- Vi har lært, hvordan en vindmølle fungerer, og hvor mange forskellige fag, der skal arbejde sammen, for at kunne bygge en havmøllepark. Vi har lært, hvordan strømmen kommer ud til os som forbrugere. Det har overrasket mig, hvor lang vej, der er fra møllen og ud til os som forbrugere, og hvor meget der skal til, for at det kan komme op og køre, siger Alberte Bech Nystrup Andersen .

Hun synes, det hele har være ”helt vildt spændende og sjovt.”

- Der er meget nyt for mig. Nu har jeg naturvidenskabelig linje. men det her er meget fysik, og det er ikke noget, jeg beskæftiger mig med til hverdag. Det har været vildt spændende at høre om og gå lidt i dybden med, og få kendskab til, hvordan det fungerer, siger Alberte Bech Nystrup Andersen. 

 Fjerde år i træk

Det er fjerde år i træk, at Ørsted har været med i Girls Day in Science. HR-chef Christian Jørgensen fortæller, at pigerne gennemgående har været begejstrede for deres besøg.

- Det gælder både den del der handler om at se en teknologi på tæt hold og ”in action” – men også at høre talentfulde kvindelige rollemodeller fortælle om deres vej ind i Ørsted og om de spændende teknologier, de arbejder med til dagligt, siger HR-chefen.

Han fortsætter:

- Det har været en stor fornøjelse at have pigerne på besøg i dag! De har set energiproduktion fra landets største vindmøllepark på tætteste hold; de har fået direkte indsigt i, hvordan Ørsted undersøger og varetager miljø ved parkerne; indsigt i optimering af opsætning af vindmøller; overblik over hele kæden af elementer og sammenhæng fra vindmølle til private hjem; omfang, historik og karakteristika for Anholt parken, siger Christian Jørgensen.

Det hele er blevet fortalt af kvindelige Ørsted talenter.

- De har også fortalt åbenhjertigt om deres egne karriereveje, overvejelser om studievalg, hvordan vejen ofte har været uventet og anderledes, men også at interessen for teknologi har været vedvarende – og at de i Ørsted arbejder med spændende og interessante problemstillinger, siger Christian Jørgensen.

Softwareudvikler gør verden bedre

Netcompany er en af de andre virksomheder, der har haft besøg i anledning af Girls’ Day in Science. Her har piger fra Gefion Gymnasium og Tårnby Gymnasium & HF mødt hverdagen hos et af landets største IT-konsulenthuse og blandt andet prøvet kræfter med at kode et element til en hjemmeside.

Som en del af konceptet er pigerne blevet mødt af en kvindelig rollemodel hos Netcompany, der allerede har taget den naturvidenskabelige vej gennem uddannelsessystemet og nu har en IT-faglig uddannelse.

Dzenita Hasic er 23 år, uddannet softwareingeniør og arbejder i dag som softwareudvikler hos Netcompany. Hun har et klart budskab:

- Som softwareudvikler arbejder du kreativt, bruger logisk tænkning og har masser af kontakt med mennesker. En IT-faglig uddannelse giver dig derudover hele verden som arbejdsplads, så der er ingen begrænsninger. Og hvis du har en vision om at gøre verden til et bedre sted, som jeg har, så er IT-færdigheder noget, du virkelig kan bruge, siger Dzenita Hasic.

Kvinder skal stoppe med at undervurdere egne evner

På KU glæder Pernille Bjørn, professor på datalogisk institut (DIKU), sig over, at instituttet for andet år i træk har forøget optaget af kvindelige studerende. Hun står i spidsen for instituttets projekt FemTech, som er et af de initiativer, universitetet har sat i værk for at forøge antallet af kvinder på studiet. Det sker blandt andet ved at give kvinder i gymnasiealderen praktiske erfaringer med at designe og udvikle computerbaseret teknologi.

- Strategien er at fortælle alternative historier om datalogi gennem leg med teknologi. Det skal hjælpe med at modbevise den undervurdering af egne evner inden for teknologi, som kvinder generelt har.  Lige nu bliver teknologi-udviklerne set som nogle nørdede drenge eller mænd, der spiser chips, drikker cola og spiller computer. Jeg vil slå fast, at den stereotyp er meget langt fra fremtidens virkelighed, siger Pernille Bjørn.

Også i DI er der glæde over fremgangen.

- Det er en flot fremgang, DIKU har haft, og vi håber selvfølgelig, det fortsætter og smitter af på andre af landets datalogistudier, siger Mette Fjord Sørensen.

Hun påpeger samtidig, at der er kommet flere kvinder til også på andre af datalogistudierne. I år var der 92 kvinder blandt de 682, der søgte datalogi på et af de fire universiteter, der udbyder uddannelsen. Det svarer til 13,5 procent, og det er væsentligt flere, end der har været de seneste ti år.

- Det er dejligt med fremgang. Men når kvinderne kun udgør godt hver tiende ansøger, går vi glip af en stor talentmasse på et område, hvor der virkelig er behov for, at vi får alle talenter i spil, siger Mette Fjord Sørensen.

Læs også: Nøgletal: Virksomhederne sukker efter it-talenter

Fakta

Piger i undertal

Pigerne er i undertal på tekniske og naturfaglige uddannelser, selvom de er i overtal på de videregående uddannelser samlet set.

 

Statistik for optag på videregående uddannelser 2018 fordelt på køn, udvalgte tal i procent:

 

Erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser       

Det IT-faglige område 28 % kvinder 72 % mænd

Det tekniske område 24 % kvinder 76 % mænd

Erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser i alt: 59 % kvinder   41 % mænd

 

Bacheloruddannelser             

Naturvidenskab 44 % kvinder                         56 % mænd

Teknisk Videnskab 33 % kvinder 67 % mænd

Bacheloruddannelser i alt      54 % kvinder   46 % mænd

Mette Fjord Sørensen

Mette Fjord Sørensen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3797
  • Mobil +45 5213 2312
  • E-mail mfj@di.dk

Relateret indhold