Forholdene i rengørings- og servicevirksomheden Krone & Co lader en del tilbage at ønske. Filmen er en del af en landsdækkende kampagne for at gøre opmærksom på Servicenormen, der gør det nemt at vælge seriøse leverandører.

Motor Agency
02.09.18 DIB Nyheder

Ren rengøring – få styr på din leverandør

85 procent af danske virksomheder kender ikke Servicenormen, som giver garanti for ordentlig service. Ny kampagne sætter fokus på de seriøse leverandører i en til tider beskidt branche. 3F Privat Service, Hotel og Restauration bakker op.

Hvor godt kender du din rengørings- og serviceleverandør? Nej vel.

En undersøgelse foretaget af Epinion i 2017 viser, at 85 procent af indkøbere fra private virksomheder og 58 procent fra det offentlige ikke kender til Servicenormen.

Den skal ellers gøre det nemt for indkøbere af rengøring og andre serviceydelser at vælge en leverandør, der har styr på økonomi, forsikringer, arbejdsmiljø, integration og særligt – underleverandører.

- Vi har desværre haft for mange sager med rengørings- og servicevirksomheder, der ikke har styr på for eksempel løn og arbejdsvilkår. Med Servicenormen kan indkøbere af rengøring og andre serviceydelser være sikker på, at det er god moral og orden i sagerne, siger branchedirektør Jakob Scharff, DI Service.

Sikrer mod illegal arbejdskraft

En ny landsdækkende kampagne søsat af Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA) sætter nu fokus på dem med orden i sagerne.

Hvis rengørings- og servicevirksomhederne vil have et andet og mere seriøst renomé, er det nødvendigt med kontrol og eventuelt også konsekvenser. Formand for Privat Service, Hotel og Restauration Tina Møller Madsen

Kampagnen rulles ud under overskriften: Servicenormen - Så er du sikker på seriøsservice.

Og rengørings- og serviceleverandører kan ikke være medlem af Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA) uden at efterleve Servicenormen.

- Servicenormen sikrer, at rengørings- og servicevirksomhederne har kontrakt med sine underleverandører, så der også er hånd i hanke med f.eks. lønvilkår der. Servicenormen er den eneste garanti for, at en rengørings- og serviceleverandør ikke bruger illegal arbejdskraft, siger branchedirektør Jakob Scharff, DI Service. 

Succeskriteriet for den landsdækkende kampagne er øget kendskab til Servicenormen. Særligt i forhold til private indkøbere af serviceydelser.

- Drømmescenariet er, at alle indkøbere fremover ved, hvor nemt det er at være ansvarlige indkøbere med garanti for, at der er orden i sagerne, siger branchedirektøren.

 

3F: nødvendigt med kontrol og konsekvens

For at sikre uvildighed auditerer Dansk Standard årligt om medlemmerne i SBA overholder Servicenormen - eller ej.

- Hvis rengørings- og servicevirksomhederne vil have et andet og mere seriøst renomé, er det nødvendigt med kontrol og eventuelt også konsekvenser, hvis leverandørerne ikke overholder den aftalte norm. Samtidig kunne jeg godt ønske mig, at indkøberne fik kvalitet – og ikke bare pris – som forventning, for så ville det blive et konkurrenceparameter, siger formanden for Privat Service, Hotel og Restauration Tina Møller Madsen.

Hun er glad for, at arbejdsgiversiden gearer op.

- Det er grundlæggende en rigtig god idé, når arbejdsgivere påtager sig ansvar for opføre sig ordentligt. Når en norm omfatter alle – som her medlemmerne af SBA – giver det mere selvjustits og forpligter mere end en hensigtserklæring, siger hun.

Fakta

Servicenormen

Blev indført i 2010 og er siden da videreudviklet af medlemmerne af Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA).

Logo'et er en mørkeblå lup med en hånd og bogstaverne SBA inden i.

Er en certificeringsordning, som sikrer, at leverandøren har styr på økonomi, forsikringer, arbejdsmiljø, integration og underleverandører.

Se de nye kampagne for Servicenormen  her

Karen Witt Olsen
Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Jakob Scharff

Jakob Scharff

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3996
  • Mobil +45 2112 9423
  • E-mail jasc@di.dk