Vil du i gang med de digitale handelskanaler? Så har SMV:Digital et godt tilbud til særligt dig, der vil ud på eksportmarkederne.

25.09.18 DIB Nyheder

SMV’er har fået digitalt kraftcenter

Regeringens initiativ SMV:Digital, der skal styrke de små og mellemstore virksomheders digitalisering og e-handel, er åbnet. Det vil især hjælpe virksomhederne ud på eksportmarkederne, siger DI.

Hvordan får man som lille eller mellemstor virksomhed gang i de digitale salgskanaler?

Mange virksomheder har bøvlet med udfordringen, men har haft svært ved at få hjælp til at sætte strøm til de digitale muligheder, der indeholder et markant potentiale.

Tirsdag blev den øvelse dog en del nemmere, da regeringen officielt søsatte initiativet SMV:Digital, som skal styrke SMV’ers digitalisering og e-handel.

Det har vi kæmpet for i lang tid. Derfor er det skønt, at det nu er en realitet. Annette Falberg, Branchedirektør

Nemmere at høste digitale gevinster

- Digitalisering kan styrke de små og mellemstore virksomheders produktivitet og konkurrenceevne. Det kan for eksempel være gennem automatisering af produktionen eller bedre udnyttelse af data til intern optimering og udvikling af nye produkter og services. Med SMV:Digital vil vi gøre det nemmere for virksomhederne at komme i gang med at høste de digitale gevinster gennem rådgivning om digital omstilling og e-handel, siger erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) i en pressemeddelelse

På www.smvdigital.dk kan SMV’er blandt andet få tilskud til indkøb af privat rådgivning, der skal hjælpe til at afklare, hvordan virksomheden kan digitaliseres, og ligeledes afdække de økonomiske og forretningsmæssige potentialer ved at gøre det.

Derudover oprettes der også et e-handelscenter med særligt fokus på at fremme danske SMV’ers brug af e-handel – herunder at styrke virksomhedernes eksport via e-handel.

Læs også: Regeringen søsætter digital rådgivning for SMV’er

Kæmpet for i lang tid

Annette Falberg, direktør for DI Handel, roser det nye rådgivningscenter, som Dansk Industri (DI) længe har arbejdet for. 

- Det har vi kæmpet for i lang tid. Derfor er det skønt, at det nu er en realitet. Det betyder, at vores virksomheder har fået et samlet sted, de kan få hjælp til at udvikle og videreudvikle den digitale handel, siger Annette Falberg.

Hun peger særligt på det store potentiale for at øge eksporten via digitale løsninger. I dag ligger Danmark blandt de bagerste, når man ser på virksomheder med online salg til udlandet. 

- Det er især hjælp til at komme ud på eksportmarkederne, der er behov for, og her kan e-handelscenter være en fødselshjælper, siger Annette Falberg.

Fakta

- Det forventes, at op mod 2.000 SMV’er i løbet af de næste fire år vil få gavn af tilbuddene i SMV:Digital.

 - Som del af SMV:Digital nedsættes senere på året et SMV-board, der skal komme med input til erhvervsministeren om fremme af digital omstilling i SMV’er og sikre, at SMV:Digital imødekommer virksomhedernes behov. Boardet vil bestå af virksomhedsrepræsentanter, eksperter og organisationer.

 - Der er afsat 80 mio. kr. i perioden 2018-2021 til SMV:Digital. Hertil kommer 35 mio. kr. fra EU’s socialfond, som er øremærket digitale kompetenceudviklingsforløb for ledere og ledende medarbejdere i danske SMV’er.

Kilde: Erhvervsministeriet

Annette Falberg

Annette Falberg

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4851
  • Mobil +45 2240 8803
  • E-mail anwf@di.dk

Relateret indhold