Verdens voksende middelklasse vil i stigende grad efterspørge danske produkter, sagde Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) ved Danish Crowns konference "Meat2030" 19. september 2018.

Foto: Poul Madsen/Danish Crown
20.09.18 DIB Nyheder

Vegetariske døtre i fokus på kødkonference

En stribe oplægsholdere ved Danish Crowns stort anlagte kødkonference “Meat 2030” kunne fortælle personlige historier om døtre, der har valgt animalske proteiner fra. ”En virkelighed, vi må forholde os til” lyder det fra slagteriets topchef.

”You might end up as dead meat.”

Sådan lød det fra statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), da han holdt tale på Danish Crowns konference “Meat 2030”. Konferencen var – ifølge Jais Valeur, adm. direktør i Danish Crown, første skridt på slagteriets vej til en mere bæredygtig produktion, der bidrager aktivt til opnåelsen af FN´s 17 verdensmål.

Statsministeren var dog fortrøstningsfuld på koncernens vegne.

- Milliarder af mennesker verden over vil i de kommende år – i takt med øget velstand - ønske sig mere kød på tallerkenen. Det er svært at klandre dem, og en voksende middelklasse verden over vil efterspørge danske produkter, sagde statsministeren.

Han pointerede dog samtidig, at klimaforandringerne repræsenterer en større udfordring, end nogensinde før.

- Vi er nødt til, at ændre vores måde at spise og producere på. Det er sund fornuft at arbejde sammen om løsningerne, og jeg håber, at denne konference vil være et godt skridt fremad, sagde Lars Løkke Rasmussen.

Læs også: Ingrediens fra Arla skal kickstarte etiopisk yoghurt

Der er en ny virkelighed, som vi må forholde os aktivt til. Adm. direktør Jais Valeur, Danish Crown

Perlerække af oplægsholdere

Men selv om statsministeren altså var fortrøstningsfuld på slagteriets vegne, var der andre i perlerækken af danske og internationale oplægsholdere, der kunne give koncernen sved på panden. Blandt dem var Michael La Cour, der ynder at kalde sig selv for CMO – chief meatball officer i IKEA.

Hans formelle titel er dog adm. direktør i IKEA FOOD. Han har blandt andet gjort karriere i DAT-Schaub, der primært gør sig i naturtarme til pølser. Men hans to døtre har valgt at blive vegetarer, og den trend kan også aflæses i koncernens salg af fødevarer.

- Vi har introduceret en vegetarisk hotdog, og salget i Danmark, som er et af vores testlande, udgør nu 20 procent af vores hotdog salg. Vi har også forsøg med en insektkødbolle, og vi er kun lige begyndt på vores rejse mod større bæredygtighed, fortalte Michael La Cour.

Han var ikke den eneste, der kunne referere til døtre, der har valgt kødprodukter fra. Kok og fødevareentreprenør Claus Meyer kunne fortælle, at hans døtre var blevet veganere, efter de havde set filmen ”cowspiracy”.

- De holdt et år. Nu er den ene tilbage som omnivor ligesom os andre, og den anden er så småt begyndt at spise fisk, fortalte Claus Meyer, der havde et klart budskab med til koncernen:

- Kødindustrien er nødt til at forandre sig, og det må ikke alene være med et slet skjult formål om at sælge mere kød til Kina. Men kød kan være en god del af et balanceret måltid, sagde Claus Meyer opmuntrende.

Læs også: Orana: ”I fremtiden skal vi have penge for vores spildevand” 

Tænk radikalt anderledes

Danish Crown havde også engageret sig med serieentreprenør Gunter Pauli, der kunne fremvise en lang række af projekter, der adskiller sig markant fra konventionel industriproduktion. Han fremhævede blandt andet en kombineret æg- og svineproduktion, hvor høner og grise går sammen og hjælper hinanden. Samt en afrikansk svampeproducent, der udnytter rester fra kaffeproduktionen til at producere champignonger. I den forbindelse fremviste han et billede af George Clooney i en kaffereklame.

- Den mand har fået mere i løn for at lave den reklame, end samtlige bønneproducenter tilsammen har fået for deres indsats. Det er uholdbart, selv om jeg godt kan lide George Clooney, sagde Gunter Pauli.

Han opfordrede branchen til at tænke helt nyt og meget lavpraktisk.

- Der er en helt klar trend i verden, der handler om bæredygtighed. Den bølge skal vi ride på, og så skal vi fortælle børn og unge mennesker om, hvordan de kan forandre verden ved at være hos lige os, sagde Gunter Pauli.

Læs også: Mad med mening skal lokke unge til fødevarevirksomhederne

Kan jeg investere ud fra forbrugeres følelser?

Slagteriet havde også inviteret en af slagteriets leverandørerer og medejere, Søren Søndergaard, der er femte generation landmand på sin bedrift. Han mente, at nogle forbrugere køber ind med følelserne i stedet for med fakta.

- Det gør jeg jo også selv. Jeg kan fx godt lide iphone, så den køber jeg, selv om jeg nok kan læse mig til, at konkurrenterne på mange måder er bedre. Men det er svært for mig som landmand at investere ud fra følelser i stedet for ud fra fakta, sagde Søren Søndergaard.

Derfor så han gerne, at der blev gjort en indsats for at fortælle historien om dansk svineproduktion, som han – ud fra fakta – mener, er bæredygtig.

Den fortælling kunne Søren Søndergaard måske få hjælp til fra en af deltagerne på konferencen. Jo Raven, Investment Engagement Officer i den britiske organisation Fairr Initiative, var rejst fra London til konferencen, selv om Danish Crown ikke er blandt de virksomheder, organisationen normalt ville se nærmere på.

- Vi benchmarker virksomheder, der producerer animalske produkter, ud fra kriterier om dyrevelfærd, medicinforbrug, transparens, miljøpåvirkning med mere. Det gør vi for investorer, der vil sikre sig, at de ikke placerer midler i virksomheder, der ikke har styr på sagerne, sagde Jo Raven.

Hun fortalte, at markedet for ”bæredygtige investeringer” i fødevaresektoren på få år er gået fra 800 mio. pund til i dag 8 milliarder pund.

- Globalt set er der ikke særlig god transparens i den animalske sektor. Slet ikke i Asien, mens Norden klarer sig relativt godt – ikke mindst på grund af lovgivningskrav. Derfor er mødet med Danish Crown i dag særdeles interessant for os, selv om vi kun benchmarker virksomheder, der kan investeres i. Og Danish Crowns initiativer kan være god inspiration for andre kødvirksomheder verden over, sagde Jo Raven.   

Læs også: Virksomheder stopper sult fra Flæsketorvet

Indspark fra deltagerne

Efter talerne blev det konferencedeltagernes tur til at arbejde. De var inviteret fra en bred gruppe af interessenter fra producenter til supermarkeder, tænketanke og forbrugerorganisationer, og eftermiddagen gik med at indsamle input fra dem alle.

- Denne konference er kun første skridt på vejen for Danish Crown. Der er en ny virkelighed, som vi må forholde os aktivt til. Nu skal vi nærstudere de indspark, vi har fået fra deltagerne, og så udformer vi et katalog over initiativer, som vi selv kan tage udgangspunkt i. Vi lægger det også ud offentligt, så det kan tjene som inspiration for andre, siger adm. direktør Jais Valeur.

Desuden vil slagteriet bede andelshaverne om at udarbejde strategier for bæredygtighed for hver enkelt bedrift.

- Vi har i første omgang bedt repræsentantskabet i koncernen fastsætte mål. Det forventer vi, at de er i mål med inden jul. Og i 2019 kommer turen så til vores øvrige andelshavere, og tanken er, at vi vil hjælpe dem med at lave målene, så det kan tjene som et bæredygtighedscertifikat, de hver især kan bruge i deres markedsføring, siger Jais Valeur.

 Han mener, at tiltagene er en nødvendighed for at sikre vækst og fremgang for slagteriet fremadrettet.

- Nu hørte vi jo fra Claus Meyer, at målet for koncernen ikke alene må være øget salg til Kina. Men vi hørte også fra den kinesiske e-handelsgigant Alibaba, at de kinesiske forbrugere i stigende grad går op i dyrevelfærd og miljøhensyn. Derfor tror vi også på, at vi kan øge vores salg til Kina ved at producere mere bæredygtigt og kunne dokumentere det, siger Jais Valeur.   

Læs også: Danske grisetæer er mere værd end andre gode grisetæer

Leif Nielsen

Leif Nielsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3015
  • Mobil +45 2724 5638
  • E-mail leni@di.dk

Relateret indhold