Medarbejdere på Pressalit fik både hindbærsnitte og konstruktive nyheder fra Verdens Bedste Nyheder. Så kommer man ikke meget tættere på Verdens Bedste Morgen.

Foto: Pressalit
07.09.18 DIB Nyheder

Virksomheder på gaden for Verdens Bedste Nyheder

Der skal være mere fokus på verdens positive udvikling, mener virksomhederne Bluetown, Krüger og Pressalit. Derfor er de blandt de virksomheder, der fredag tog del i kampagnen ”Verdens Bedste Morgen” for at vise, at det gør en forskel at arbejde med FN’s verdensmål.

”Det er den dejligste morgen i hundrede år”.

Sådan skal fredag 7. september i hvert fald gerne huskes, når organisationen ”Verdens Bedste Nyheder” deler konstruktive nyheder om verdens udvikling ud i hele landet.

En række virksomheder er med i eventen. Blandt dem er Bluetown, Krüger  og Pressalit, som alle har været med til at sprede de positive fortællinger om verdens udvikling.

- Vi oplever, at den positive udvikling i blandt andet Afrika, hvor vi sælger internetløsninger, er stærkt underrapporteret. Vi har fået lettere adgang til markeder, hvor det før var svært overhovedet at komme ind. Vi ser positiv udvikling i folks levestandard, og fremfor alt ser vi, at adgangen til internet hjælper med til at give folk bedre rettigheder og muligheder, siger Emil Damholt, impact manager i Bluetown. 

Læs også: Blog: Det går bedre, end mange tror

Vi deler aviser ud på 195 steder i år, og på 18 af dem er det virksomheder, der står for det. Thomas Ravn-Pedersen, direktør i Verdens Bedste Nyheder

Netadgang giver kvinder bedre vilkår

Bluetown arbejder aktivt på at hjælpe med at nå FN’s 17 verdensmål. Blandt andet gennem mål nummer fem, der handler om at opnå ligestilling mellem kønnene – som der er særligt fokus på i dette års udgave af Verdens Bedste Morgen avisen.

- 46 procent af verdens befolkning har ikke adgang til internettet, og kvinder er stærkt overrepræsenteret blandt dem. Med internet kan de komme ud over de lokale begrænsninger og blive en del af et univers, hvor der ikke er begrænsninger på deres muligheder, forklarer Emil Damholt.

Han pointerer, at kvindernes muligheder for at få internet også er en stærk kommerciel interesse for virksomheden.

- Det siger sig selv, at de er en vigtig målgruppe, netop fordi der er mange af dem, der ikke bruger internettet i dag. Derfor har vi blandt andet et pilotprojekt i Mozambique, hvor det er kvinder, der sælger data i stedet for unge mænd, som mange kvinder ikke er trygge ved at tale med. Det vil vi rulle ud på flere markeder, når vi har erfaringerne i hus, siger Emil Damholt.

Læs også: Orana: ”I fremtiden skal vi have penge for vores spildevand”

Rent vand til Danmark og verden

Også hos virksomheden Krüger, der er specialister i bæredygtige vandløsninger, giver det god mening at bidrage til udbredelsen af nyheder om verdens positive udvikling. HR og kommunikationsdirektør Anne Abraham oplyser, at det for mange af virksomhedens medarbejdere er en vigtig del af motivationen, at de bidrager til en bedre verden.

- Det kan man blandt andet se ved, at 12 af vores medarbejdere har meldt sig som interne ambassadører for arbejdet med FNs verdensmål og initiativet til at deltage i ”Verdens Bedste Morgen” stammer herfra. Andre medarbejdere har derefter meldt sig og delt Verdens Bedste nyheder ud på togstationer ved København. Det passer fint med, at bæredygtighed har været en grundsten i virksomhedens arbejde i mange år, siger Anne Abraham.

Virksomheden er derfor også at finde blandt deltagerne i pilotprojektet ”Fra filantropi til forretning”, som skal vise danske virksomheder vejen til forretningsudvikling gennem FN’s verdensmål.

- Vi bidrager i forvejen til opfyldelsen af verdensmål om rent vand og sanitet, og som noget nyt arbejder vi fx.  med løsninger til fiskeopdræt på land, som kan bidrage til bæredygtig fødevareproduktion. Derfor falder det naturligt for os at indarbejde verdensmålene i vores strategi. Ikke mindst fordi vi forventer, at det i stigende grad bliver et krav fra vores kunder i hele verden, siger Anne Abraham.

Læs også: Virksomheder stopper sult fra Flæsketorvet

Deler ud internt i virksomheden

Hos virksomheden Pressalit er Verdens Bedste Nyheder blevet delt ud internt på virksomhedens forskellige lokationer – sammen med morgenhygge og en hindbærsnitte.

- Vi arbejder meget med verdensmålene i vores interne kommunikation. og vi bidrager blandt andet gennem vores partnerskab med UNICEF, hvor vi bidrager til deres WASH-projekt om at fremme rent vand og sanitet. Både ved at promovere projektet internt og eksternt og at støtte UNICEF økonomisk, siger Line Herlev, HR & Communications Consultant hos Pressalit.

Hun fortsætter:

- Vores produkter bidrager selvfølgelig direkte til mål 6 om rent vand og sanitet, og på baggrund af den positive udvikling vi kan se globalt, håber vi naturligvis, at alle på sigt har adgang til dette. Derudover arbejder vi aktivt med mål 12 om at sikre bæredygtigt forbrug og produktionsformer ved konsekvent at revidere og optimere vores produktionsmetoder og brug af ressourcer, så udledningen af affaldsstoffer og vandspild minimeres, siger Line Herlev.

Læs også: Danske vandmålere virker i sydafrikansk vandkrise

Verdens Bedste Nyheder takker for bidragene

I organisationen Verdens Bedste Nyheder er direktør Thomas Ravn-Pedersen superglad for, at flere og flere virksomheder har taget del i begivenheden.

- Vi deler aviser ud på 195 steder i år, og på 18 af dem er det virksomheder, der står for det. Samtidig har Roskile Festival sponsoreret de chokolader, vi deler ud, og Bestseller har givet t-shirts og muleposer, siger direktøren.

Han mener også, projektet giver god værdi til danske virksomheder.

- Det, der er hverdag i danske virksomheder, er langt fra normen ude i verden. I danske virksomheder er der jo ingen, der tænker to gange over, at kvinder selvfølgelig er på arbejdsmarkedet og skal have samme forhold som mænd. Det tager de danske virksomheder helt naturligt med sig ud i verden, og det er vel faktisk et af vores bedste eksportpotentialer, siger Thomas Ravn-Pedersen.

Læs også: Nu ruller pensionsmilliarderne til FN’s verdensmål

Marie Lehmann

Marie Lehmann

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3133
  • Mobil +45 2628 2166
  • E-mail male@di.dk

Relateret indhold