'Vinter' er Tivolis nyeste sæson og et af de tiltag, forlystelseshaven midt i København har sat over for at tiltrække endnu flere udenlandske turister uden for højsæsonen.

Foto:Tivoli
30.01.19 DIB Nyheder

Danmark er dygtig til at tjene penge på turister

I Tivoli er omsætningen steget over 300 mio. kr. siden 2010. Kombinationen af tradition og fornyelse tiltrækker udenlandske turister, siger kommunikationsdirektøren. Samlet set har turistvirksomhederne næsten fordoblet omsætningen siden 2010.

Det går godt for turisterhvervet i Danmark.

Virksomhederne herhjemme har formået at øge sin omsætning mere end konkurrenterne ude i Europa. Det viser en ny DI-Analyse.

- Antallet at udenlandske turister er steget mere ude i Europa, men de bruger flere penge, når de besøger Danmark. Det er en god udvikling, som vi kan være stolte af, siger sekretariatsleder for turisme i Dansk Industri (DI), Sune K. Jensen.

Mens antallet af udenlandske turister i Europa er steget med 38 procent og ’kun’ 27 procent i Danmark, har turisterhvervet herhjemme formået at tjene 42 procent flere penge mod de europæiske konkurrenters 29 procent.

- Sagt lidt skarpt, så er vi bedre til at få penge ud af turisterne i Danmark. Sune K. Jensen, Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

Flere penge - og flere udenlandske gæster

Indtægter fra udenlandske turister beløb sig i 2017 til 54,3 milliarder kroner. Det er en stigning på over 42 procent siden 2010, viser tal fra Danmarks Statistik.

I Tivoli er omsætningen steget over 300 millioner kroner de seneste syv år til lige knapt 1,3 milliarder kroner i 2017. I samme periode af antallet af gæster i forlystelseshaven i København gået både op - fra cirka 3,7 til 4,75 millioner - og ned igen til 4,4 millioner gæster.

- Antallet af gæster følger hverken omsætning eller resultat, heldigvis, siger kommunikationsdirektør Dorthe Weinkouff Barsøe, Tivoli.

Ud over den øgede omsætning, glæder kommunikationsdirektøren sig over, at antallet af udenlandske turister i Tivoli i 2017 nåede en ny rekord.

- 39 procent af gæsterne i haven i 2017 var internationale turister. Det er det højeste andel i nyere tid, siger Dorthe Weinkouff Barsøe.

Læs også: Dobbelt op: Amerikanere flokkes efter dansk julehygge i København

København er blevet ’high end’

Tivolis kommunikationsdirektør peger på, at København har været dygtig til at tiltrække de turister, der bruger mange penge på en ferie.

- Restauranter og hoteller som D’Angleterre, Geranium, Noma og vores Nimb er steder, de højt forbrugende turister rejser specifikt efter, siger Dorthe Weinkouff Barsøe.

Hun tilføjer, at det ’nye’ i Tivoli er, at for eksempel hotel Nimb – som er et såkaldt boutiquehotel – satser på at tilbyde et særligt nærvær til de kræsne gæster, der ikke kan komme højere i rødvins cru og Michelinstjerner.

- Derudover satser vi også på at levere for eksempel vegetarisk og vegansk mad i vores restaurant Gemyse. Det er kun cirka en tredjedel af vores gæster, der benytter vores forlyster, resten bruger haven på anden vis. Der er stor fokus på løbende at udvikle os, så vi til stadighed fremstår relevante. Et særligt fokusområde i disse år er at aktivere perioderne uden for højsæsonen, siger hun.

Læs også: Europa tiltrækker rekordmange turister

Lys over byen

Et af de nye tiltag, der forhåbentlig kan lokke endnu flere udenlandske turister hertil, er den kommende lysfestival i København: Copenhagen Light Festival.

Fra 1. – 24. februar 2019 bliver hovedstaden klædt i farver fra diverse lysbegivenheder, og det er et super godt eksempel på, hvordan turisterhvervet herhjemme arbejder sammen, siger sekretariatsleder for turisme Sune K. Jensen, DI.

- Lysfestivallen kombinerer blandt andet design, arkitektur, lys og klassiske turistvirksomheder. Kanalrundfartsbådene, der normalt ligger næsten helt stille i februar, er alle ude at sejle, ligesom Tivoli har sit eget specialiserede program, siger han.

Tivolis kommunikationsdirektør fremhæver, at det nye initiativ Vinter i Tivoli, der er en del af lysfestivalen, har fået Lonely Planet til at fremhæve København som destination uden for de traditionelle turismesæsoner. 

- Jeg synes, den er et fremragende eksempel på, at vi godt kan fylde endnu flere hotelsenge, når vi samarbejder i turisterhvervet, siger Dorthe Weinkouff Barsøe.

Fakta

 Top 5 turister - målt i turistindtægter i 2017:

Tyskland 14 mia. kr.

Sverige 9,1 mia. kr.

Norge 7,9 mia. kr.

Storbritannien 3,2 mia. kr.

USA 3,0 mia. kr.

 Kilde: Nationalregnskabet, Danmarks Statistik

Karen Witt Olsen
Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Sune K. Jensen

Sune K. Jensen

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk

Relateret indhold