For ti år siden var Aubos stifter, Jens B. Bertelsen (th),på nippet til at indskrænke virksomheden. I stedet ansatte han adm. direktør Torben Andersen, og de skruede op for ambitionerne.

Foto: Niels Hougaard
DI Business Nyheder

Krise banede vejen for ejerskifte hos køkkenfirma

Finanskrisen fik Aubo Productions stifter, Jens B. Bertelsen, til at sætte generationsskifte i gang. Han hyrede adm. direktør Torben Andersen, der i dag ejer 25 procent af virksomheden.

Selv om kriser er uønskede, så kan de nogle gange blive en katalysator for at foretage de ændringer, der i sidste ende fremtidssikrer virksomheden. Det har køkkenelement-producenten Aubo Productions A/S i hvert fald erfaret.

Virksomheden, der blev etableret af Jens B. Bertelsen i 1985, blev for ti år siden ramt af finanskrisens konsekvenser. For første gang havde den kurs mod røde tal på bundlinjen, og der måtte handling til. Men i stedet for at gå i flyverskjul tog ledelsen en ambitiøs beslutning, fortæller Aubos adm. direktør, Torben Andersen.

– Nogle gange kan man godt få indtrykket af, at det kun er virksomheder, der bliver købt af kapitalfonde, som udfolder deres fulde potentiale. Men det er jo ikke sandt. Vi er familieejede, og vi er ikke til salg. Vi besluttede os for, at vi ville gøre det lige så godt, som hvis det var en pengestærk kapitalfond, der ejede os, siger han.

At det er Torben Andersen, der i dag udtaler de ord, er en væsentlig pointe i historien. For op til krisetidspunktet var Aubo ejerledet. Stifteren, Jens B. Bertelsen, kunne dog se, at en turn-around ville kræve ekstra kræfter i ledelsen, og dermed startede han reelt et glidende generationsskifte i den familieejede virksomhed.

– Finanskrisen betød, at jeg måtte overveje at nedskalere, men samtidig var det vigtigt, at vi produktudviklede for at fremtidssikre virksomheden. Jeg vidste med det samme, at produktudviklingen ville kræve hele min opmærksomhed. Derfor var vi nødt til at få én mere ind, der kunne stå for det administrative, siger Jens B. Bertelsen.

Læs også: Ejerleder slap roret for at styrke virksomheden

Vi valgte at kæmpe og i processen foretage det genera­tionsskifte, der kunne fremtidssikre virksomheden Torben Andersen, direktør, Aubo Productions A/S

Direktør fik ejerskab fra start

Heldigvis havde Jens B. Bertelsen i nogen tid luret på en anden erhvervsperson, som huserede i hjembyen Aulum, der ligger mellem Herning og Holstebro, og sådan kom Torben Andersen ind i billedet. Jens Bertelsen forstod fra begyndelsen, at han måtte give den nye direktør et håndfast incitament.

– Det var fra starten af en del af aftalen, at Torben skulle få mulighed for at købe 25 procent af virksomheden. Det var et tilbud fra min side af, og det handlede om, at jeg gerne ville binde ham til huset, så han ikke pludselig stak af. Jeg ville i hvert fald gøre det svært for ham at komme væk, siger en smågrinende Jens B. Bertelsen.

Dermed havde han også igangsat et glidende generationsskifte, som i dag er blevet til virkelighed. I dag er både Torben Andersen og Bertelsen-familien ejere af virksomheden. Torben Andersen har det overordnede direktøransvar, mens 70-årige Jens Bertelsen står for indkøbet og produktudviklingen.

Makkerparret har sørget for, at Aubo og virksomhedens cirka 85 medarbejdere benytter en høj grad af automatisering i produktionen, og at virksomhedens salg er blevet spredt over flere markeder, hvilket gør den mindre konjunkturfølsom. Virksomhedens vækst stiger med tociftede procent­rater hvert år, og planen er at fortsætte på den måde.

Læs også: Peptalk til SMV’er: Sådan kan I tænke stort

Professionel bestyrelse er central

Beder man direktør Torben Andersen om at komme med et godt råd til andre ejerledede virksomheder, som overvejer at ændre de grundlæggende strukturer for at få fart på væksten, så fremhæver han ét punkt: Man skal have assistance udefra. 

– Når man bliver ramt af en udfordring, så kan man enten flygte eller kæmpe. Dem, der flygter, de gemmer sig reelt bare og håber balladen går over. De vil få det svært. Vi valgte at kæmpe og i processen foretage det genera­tionsskifte, der kunne fremtidssikre virksomheden, siger han og tilføjer:

– Vi valgte samtidig at ruste os. Vi hyrede eksterne eksperter, og vi fik en professionel bestyrelse, som vi kan lægge arm med. Man tror nogle gange, man selv ved en masse, men det gør man altså ikke altid. Man skal ikke være bange for at bruge ressourcer på at få hjælp. De penge kan være givet godt ud.

Læs også: Få en bestyrelse – og husk at skifte den

Foto:Niels Hougaard

Gode råd

Gode råd til generations­skiftet

START PROCESSEN I GOD TID: Et generations- eller ejerskifte vil tage lang tid, hvis man skal opretholde virksomhedens styrke og erfaringer, samtidig med at ændringerne bliver indført. 

SØG EKSTERN ASSISTANCE: Der findes mange konsulenter derude, og nogle er bedre end andre. Research grundigt, og find de rigtige. Acceptér, at god ekstern assistance koster penge. 

GENNEMFØR ÆNDRINGER GRADVIST: Med mindre man reelt står på en brændende platform, skal virksomhedens kernemission og specielle ånd opretholdes. Det er ofte en helt central del i dens succes. 

Kilder: Michael Staal, Torben Andersen & Jens B. Bertelsen

Skrevet af:

Nikolai Steensgaard

Dorte Gram Nybroe

Chef for SMV & Iværksætteri

  • Direkte +45 3377 3769
  • Mobil +45 2968 5962
  • E-mail dgny@di.dk
Relateret