23.01.19 DI Business Nyheder

Nøgletal: Afdæmpet forbrugeroptimisme afspejler global usikkerhed

Forbrugertillidsindikatoren viste ingen markant ændring i januar sammenlignet med december 2018. Optimismen hos forbrugerne er dermed betydeligt lavere end niveauet i sommer. Forbrugerne har dog plads i budgettet til et voksende forbrug, siger DI’s cheføkonom.

Forbrugertilliden steg en anelse i januar sammenlignet med forrige måned og ligger nu på 3,9, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

- Forbrugernes optimisme er stilnet af i takt med den øgede internationale uro i form af global handelskrig og Brexit. Den store uvished gør, at forbrugerne fortsat er varsomme i deres vurdering af dansk økonomi, siger Morten Granzau, cheføkonom i DI.

- Forbrugerne var sidste år primus motor for den økonomiske vækst i Danmark, og i en situation som nu med stor usikkerhed om den globale økonomi og dermed også de danske virksomheders eksport, er den afdæmpede forbrugertillid desværre ikke noget godt tegn, siger Morten Granzau, cheføkonom i DI.

Forbrugernes optimisme er stilnet af i takt med den øgede internationale uro i form af global handelskrig og Brexit. Morten Granzau Nielsen, Økonomisk politisk chef

- Det økonomiske klima i Danmark med høj beskæftigelse, lave renter og en pæn reallønsfremgang giver ellers potentiale for, at forbrugerne kan tage flere pengene op af lommen, uden det vil føre dem ud i økonomisk uføre, siger Morten Granzau, cheføkonom i DI.

Morten Granzau Nielsen

Økonomisk politisk chef

  • Direkte +45 3377 4676
  • Mobil +45 2245 4620
  • E-mail mogr@di.dk
Relateret