Carlsberg skænkede på Kulturnatten øl ud i deres nyudviklede prototype på flasker fremstillet af papir.

Foto: Joshua Gross
12.10.19 DIB Nyheder

2550 gode møder i Industriens Hus på Kulturnatten

Fredagens kulturnat i Industriens Hus bød på alt fra frøbomber, rum-safari og rent drikkevand til partnerskaber mod sult og interaktiv grøn kunst på facaden. Det er dejligt, at så mange trodsede regnen og fik set virksomhedernes bud på en grønnere verden, siger kommunikationsdirektør Marion Hannerup, DI.

Klokken 18 fredag aften var der trods massivt regnvejr  kø udenfor hovedindgangen til Industriens Hus.

Årsagen var Kulturnatten i København – og de mange mennesker, der havde lyst til at besøge Dansk Industri (DI) og de medlemsvirksomheder, der var med i år.

I alt havde 2550 børn og voksne valgte at lægge vejen forbi og se huset og medlemmerne under temaet: ”Vi skaber en grøn fremtid sammen”.

- Det er dejligt, at så mange mennesker valgte at trodse regnen for at møde vores medlemsvirksomheder og se deres bud på, hvordan de – og deres produkter og services – kan bidrage til, at vi får en grønnere hverdag og løst de klimaudfordringer, verden står overfor, siger kommunikationsdirektør Marion Hannerup, DI.

I Industriens Hus mødte de mange gæster både nære og globale bud på det grønne.

Virksomheden TagTomat havde taget jord og frø med, så gæsterne kunne rulle sig en frøbombe og høre mere om større biodiversitet i byen.

Ørsted lod gæsterne se deres hjem fra rummet gennem VR-briller. Og det var voldsomt populært at komme på virtuel rummission – en slags rum-safari - sammen med fire astronauter fra USA og Europa – herunder danske Andreas Mogensen.

Læs også: En fjerdedel af verdens økonomi samlet til klimamøde i Industriens Hus

Mindre sult med flere partnerskaber

Virksomheden Solarsack havde taget sin innovative vandrensningsbeholder med, som gæsterne kunne få et kig på. Mens Arla Foods Ingredients viste og fortalte, hvordan udviklingsarbejde egentlig ser ud anno 2019. 

Solvej Karlsund fra Arla Food Ingredients forklarede, at mejerikoncernen er gået sammen med Folkekirkens Nødhjælp, GAIN og DI for at mindske fattigdom og sult i et partnerskab mellem det private og offentlige.

- Det er det, vi gerne har villet vise frem i aften, og jeg kan også høre på dem, der kommer her i dag, at der ikke er sørlig mange, der kender til de her samarbejder. Det vil vi gerne sætte mere fokus på, og det er det, jeg synes, der er sjovt ved at være her i aften, siger Solvej Karlsund

På den anden side af Industriens Hus – på Rådhuspladsen – var der også travlt på Kulturnatten.

Her benyttede børn og voksne muligheden for med mobiltelefoner at ”tegne” på DI’s store glasfacade, der var omdannet til et kæmpe lærred, hvor alle kunne sætte deres helt eget præg på et grønt, interaktivt kunstværk.

Læs også: København er verdens 5. smarteste by

Skrevet af:

Felix Bekkersgaard Stark Karen Witt Olsen

Marion Hannerup

Marion Hannerup

Kommunikationsdirektør

  • Direkte +45 3377 3835
  • Mobil +45 2320 1029
  • E-mail mhan@di.dk

Relateret indhold