Patienter med Parkinsons sygdom har forskellige metoder til at få et godt gangmønster. Lise Pape har med sin virksomhed Walk With Path udviklet en løsning med lasere på fødderne. En løsning, der kom på markedet i 2017.

Foto: Büro Jantzen
27.10.19 DIB Nyheder

Laserfødder skaber iværksættereventyr

Start-up fælleskabet Health Tech Hub Copenhagen har givet virksomheden Walk With Path, der kan hjælpe Parkinsonpatienter, værktøjerne til vækst.

Midt i det åbne kontor på Langelinje i København, blandt en summen af tastetryk og telefonopkald, står iværksætter Lise Pape iført en laser på hver fod. Med dem vil hun løse et meget konkret problem for patienter med nervesygdommen Parkinsons.

Hun demonstrerer opfindelsen ved at træde efter de laserstreger, som bliver markeret på gulvet. Parkinsonpatienter har ofte det problem, at de har svært ved at få et ordentligt gangmønster, og de kan endda føle sig frosset fast til jorden. Dertil hjælper visuel stimulans, og det kan Lise Papes løsning give patienterne.

Start-upvirksomheden Walk With Path, som Lise Pape ejer, har siden marts 2019 været del af kontorfælleskabet Health Tech Hub Copenhagen.

Her sidder 14 danske iværksættervirksomheder med produkter, der ved brug af data, software og apparater vil løse globale sundhedsproblemer. Men hubben fungerer ikke blot som kontorplads. Det er et fællesskab, hvor alle virksomheder løfter hinanden i flok.

Læs også: Dansk sundhedsteknologi sætter kurs mod Frankrig

Guld værd at dele viden

– Vi ser hinanden som kolleger ikke konkurrenter. De konkrete problemer, som jeg kan sidde med i min virksomhed, er der måske nogle, som har prøvet før – eller omvendt. Den erfaring og videndeling er guld værd, ikke bare for at få vores virksomheder til at vokse, men også for at være med til at sikre det bedste produkt, siger Lise Pape.

Læs også: 23 mio. kroner til udvikling af nye digitale sundhedsløsninger

Vi kan her give iværksættere et fordrende miljø til udvikling Jesper Grønbæk adm. direktør, Health Tec Hub Copenhagen

Walk With Path og de andre virksomheder i den kun ni måneder gamle Health Tech Hub Copenhagen er alle med til at etablere, hvad der kan blive til en ny dansk styrkeposition inden for sundhedsteknologi. For verden over sker der i øjeblikket en omstilling på sundhedsområdet, som bliver mere og mere digitaliseret.

Behovet for mere effektiv behandling kommer blandt andet af en stigende andel ældre og patienter med kroniske sygdomme. Om 30 år vil der i Danmark være knap en fordobling af borgere over 75 år, forventer Danmarks Statistik.

Iværksætterne i Health Tech Hub Copenhagen mærker også en stigende interesse fra store virksomheder og investorer, der vil med på den sundhedsteknologiske bølge.

– Man kan godt sige, at vi er et supplement til innovationsafdelingerne i de store virksomheder. Men på vores kontor er lyset ikke slukket om aftenen eller i weekenden, siger Lise Pape.

Læs også: Tech-design skal redde verden

Møder ved kaffemaskinen og løbeture

Med den store opgave at være med til at skabe en ny styrkeposition for Danmark, er det godt at kunne trække på hinanden på kontoret. Og selvom det kan være få minutter ad gangen, gør det underværker at kunne sparre med hinanden og være testpersoner for sidemandens produkt.

– Det er lige præcis formålet med hubben, påpeger Jesper Grønbæk, adm. direktør for Health Tech Hub Copenhagen. Står nogle med et problem, ved han ofte, hvem der har løsningen. Han hjælper også ved at agere investor over for iværksætterne, så de vænner sig til at pitche deres produkt kort og kontant. På den måde giver han ildsjælene de værktøjer, de skal bruge for at vokse.

– Det kan være enormt svært at stå alene med sin virksomhed i en kompleks branche som sundhedsindustrien, hvor høje krav og komplicerede reguleringer gælder. Vi kan her give iværksættere et fordrende miljø til udvikling, siger han.

Health Tech Hub Copenhagen fik i juli yderligere 23,4 mio. kr. fra Industriens Fond til at indfri ambitionerne om at skabe en international styrkeposition i sundhedsteknologi.

Læs også: Pfizer: Piratkopier truer patienters sikkerhed og DK’s indtjening


De bedste kommer med

Health Tech Hub Copenhagen har et mål om at give plads til de bedste opstartsvirksomheder. Derfor er optagelsesprocessen meget selektiv, og der er omtrent lige mange afvisninger og godkendelser.

– De virksomheder, som vi har med i fællesskabet, kommer ind, alt efter om vi vurderer at de vil have sandsynlighed for succes med deres produkt elle ej. Og det er vigtigt, at virksomheden målretter sig et globalt marked, siger Jesper Grønbæk.

Udover vurdering af produktet lægger hubben vægt på et velfungerende team, som kan spille sammen med de andre i fællesskabet. Hubbens 14 virksomheder skal godkende nye ansøgere. Dermed kommer kun nye ind, som medvirker til, at alle i Health Tech Hub Copenhagen får succes.

Læs også: Frygten for Terminator giver Kina AI-forspring

En usleben diamant

Ifølge Jesper Grønbæk vil bedre adgang til sundhedsdata kunne løfte potentialet endnu mere. De mange data er en ”usleben diamant” som forskere har adgang til og dermed sikrer noget af verdens bedste sundhedsforskning i Danmark. 

– Vi har en langt bedre mulighed for at komme forrest i ræset og skabe en dansk styrkeposition i sundhedsteknologi, hvis virksomhederne får bedre mulighed for at udnytte sundhedsdataene. Selvfølgelig på en måde som overholder persondataloven, GDPR og privatliv, siger Jesper Grønbæk.

WALK WITH PATH

- Har udviklet lasere til placering på fødderne. Laserne hjælper patienter med nervesygdommen Parkinson til at gå 

- Beskæftiger tre medarbejdere, men skal i 2019 ansætte yderligere fire

- I 2017 lancerede virksomheden sit første produkt. Andet produkt lanceres efter planen i 2021

- Stiftet i 2014 af Lise Pape

TRE GODE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE

1. Den menneskelige faktor. Det er vigtigt at finde det rigtige team, som har fælles værdier og brænder for produktet.

2. Find et fællesskab. Det kan være svært at sidde alene med en ny virksomhed. Det er vigtigt i et start-up miljø at videndele og sparre med hinanden. Omgiv dig derfor med andre start-ups, der er ligeså passionerede som dig selv.

3. Hav tålmodighed. Salg er svært, og et produkt kan være lang tid om at komme på markedet. Succesfulde test af et produkt er ikke altid nok. Det skal ofte også vise en besparelse. Det er der heldigvis råd for ved videreudvikling og tålmodighed.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Lars Frelle-Petersen

Lars Frelle-Petersen

Medlemsdirektør

  • Direkte +45 3377 3606
  • Mobil +45 4097 4462
  • E-mail lfp@di.dk

Relateret indhold