Quilts of Denmarks produktion af det registrerede varemærke Temprakon, som indeholder et sortiment af både dyner, puder og madrasse, foregår i Vamdrup.

Foto: Quilts of Denmark
28.10.19 DIB Nyheder

NASA hjælper dansk dyneproducent

Den amerikanske rumorganisation NASA har hjulpet Quilts of Denmark i processen med at skabe en dyne, der skal passe præcis til den individuelle brugers behov. Virksomheden er kommet med i ”Space Technology Hall of Fame.”

Virksomheden Quilts of Denmark vil gerne producere verdens mest innovative søvnprodukter. Hans Erik Schmidt var den ene af to stiftere bag virksomheden, og han vidste, at den amerikanske rumorganisation NASA er den organisation, der ved mest om, hvordan kroppens temperatur kan reguleres.

Det er vigtigt, når man skal udvikle en dyne. Ifølge flere søvnlaboratorier, som han og medstifter Søren Løgstrup har kontaktet, kræver optimal søvn en dyne, der kan køle ned og efterfølgende holde en konstant temperatur. 

- Hans Erik Schmidt og Quilts of Denmark er førende, når det gælder udnyttelse af rumfartsteknologi. Derfor er de også begge med i vores “Space Technology Hall of Fame,” som vi har skabt i samarbejde med NASA, skriver Rich Cooper, vicepræsident for strategisk kommunikation og eksterne relationer i organisationen Space Foundation.

Læs også: Laserfødder skaber iværksættereventyr

NASA bliver oversvømmet af henvendelser fra folk og virksomheder, der mener, de har fundet løsningen på en udfordring, agenturet står med. NASA’s udfordring er at sortere I de henvendelser og finde dem, der kan virke Rich Cooper, vicepræsident for strategisk kommunikation og eksterne relationer i organisationen Space Foundation.

Åbne for deling af teknologi

Men hvordan får man kontakt med de rette personer ved NASA? Hans Erik Schmidt var standhaftig og ringede og ringede. Til sidst lykkes det at få kontakt til ingeniørerne, som havde udviklet teknologi, der styrer kroppens temperatur. Ingeniørerne fra NASA var meget åbne over for at dele deres teknologi, og der blev dannet et partnerskab mellem en af NASA’s underleverandører og Quilts of Denmark A/S.

- Det var fantastisk, at NASA var så åben for at samarbejde med Quilts of Denmark A/S, som på daværende tidspunkt kun havde få medarbejdere, mens NASA var en kæmpe organisation, fortæller Hans Erik Schmidt.

Ifølge Rich Cooper er vedholdenhed og tålmodighed afgørende, hvis virksomheder skal gøre sig håb om samarbejde med NASA.

- De skal virkelig have gjort deres hjemmearbejde. Det er NASA’s udfordringer, der skal være I fokus ved henvendelser, for hvis ikke det er tilfældet, kommer man slet ikke i betragtning. NASA bliver oversvømmet af henvendelser fra folk og virksomheder, der mener, de har fundet løsningen på en udfordring, agenturet står med. NASA’s udfordring er at sortere I de henvendelser og finde dem, der kan virke, skriver Rich Cooper.

Læs også: Dansk sundhedsteknologi sætter kurs mod Frankrig

NASA-produkter til almindelige forbrugere

Ifølge Hans Erik Schmidt lykkedes partnerskabet, fordi Quilts of Denmark A/S havde en meget klar definition af, hvad de forventede af partnerskabet. For NASA var det vigtigt at vise, at deres massive investering i udvikling af rumteknologi også kan bruges i udvikling af nye produkter, der kan forbedre livskvaliteten på jorden.

- Samarbejdet var så vellykket, at NASA efterfølgende har tilbudt mig, et nyt og større projekt. I et nyt set-op, skal vi samarbejde om at finde nye anvendelsesmuligheder for nogle af deres nøgleteknologier. Dette skal være i industrier, der arbejder med fredelige formål, og hvor der vurderes at være et godt vækstpotentiale, fortæller Hans Erik Schmidt og afslutter:

- Det nye samarbejde vil helt sikkert skabe flere spin-off virksomheder og produkter. Vi har samlet et hold af eksperter og er kommet godt fra start. De første partnerskaber og virksomheder vil blive startet inden for det første år, siger Hans Erik Schmidt.

DI’s innovationskonference 21. november kommer Hans Erik Schmidt og fortæller om partnerskabet med  NASA og deler ud af sine erfaringer.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Julie Havgaard Jespersen

Julie Havgaard Jespersen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3847
  • Mobil +45 3047 9976
  • E-mail juhj@di.dk

Relateret indhold