28.10.19 DI Business Nyheder

Haltende detailhandel humper videre – voksende nethandel er krykstok

Nye tal: De svage salgstal, der hidtil har præget året, fortsætter. Det er især den internationale nethandel, der presser de danske butikker, siger DI’s cheføkonom.

Salget i den danske detailbranche er omtrent uændret med en meget svag vækst på 0,1 pct. i august. Det viser friske tal for detailomsætningsindekset fra Danmarks Statistik. Med dagens tal er de danske detailvirksomheders salg efter årets første otte måneder oppe med blot 0,9 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Den afdæmpede vækst vidner om hård konkurrence i detailhandlen og forsigtige forbrugere, siger DI’s cheføkonom.

- De danske detailvirksomheders noget haltende salgsvækst humper desværre videre. Det er en kombination af tilbageholdende forbrugere, nye forbrugsmønstre og flere salgskanaler – hele tre ting på én gang – der tilsammen udgør et udfordrende Kinderæg for dansk detailbranche, siger cheføkonom Morten Granzau, DI.

Én af de nye salgskanaler er internettet, og det er især her, at dansk detailbranches vækst finder sted.

- Danskerne foretager en stadig større del af deres indkøb på internettet. Butikshandel inden for beklædning og dagligvarer har tilbagegang i år, netop fordi handlen flytter ud på nettet. Det hjælper heller ikke de danske detailbutikker, at vi danskere har haft en stigende tendens til at beholde kalveskindet i baglommen, siger Morten Granzau.

Den øgede detailhandel på nettet skærper også konkurrencen mellem detailvirksomhederne – både inden og uden for landets grænser.

- Konkurrencen om forbrugernes online indkøbskurv er benhård, fordi hele verdens shoppingkatalog kun er et par klik væk. Hjemmesider som amerikanske Amazon, tyske Zalando og svenske H&M er hyppigt benyttede af mange danskere, og de stærke internationale konkurrenter sætter de danske butikker under pres, siger Morten Granzau.

Fakta om detailomsætningen
Detailomsætningsindekset opgør salget i de danske detailvirksomheder, dvs. fra de danske virksomheder, der sølger direkte til forbrugerne. Tallene for detailomsætningen tager højde for prisstigninger, antallet af handelsdage i perioden samt normale sæsonudsving i handlen.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Morten Granzau Nielsen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 4676
  • Mobil +45 2245 4620
  • E-mail mogr@di.dk
Relateret