HKH kronprinsesse Mary (forrest til højre), Danmarks ambassadør i Marokko, Nikolaj Harris og Kinga Szabo Christensen, direktør for DI International Business Development  på besøg i "Den danske pavillion" til Youth Innovation Summit

Foto: Ole Krogsgaard
16.10.19 DI Business Nyheder

Royalt besøg hos Marokkos ungdom giver nye muligheder for erhvervslivet

HKH kronprinsesse Mary var æresgæst i Marokko til Youth Innovation Summit, hvor den marokkanske regering, det danske udenrigsministerium og FN’s udviklingsprogram havde den marokkanske ungdom i fokus. Seks danske virksomheder var med for at præsentere bæredygtige løsninger og komme tættere på den marokkanske talentmasse.

”Det er essentielt, at vi udnytter ungdommens kreativitet i jagten på nye ideer og svar på, hvordan vi bedst kan skabe en bæredygtig og inkluderende fremtid for os alle. Ungdommen skal spille en central rolle. Det er jeres pligt at udfordre strategierne fra nutidens ledere.”

Sådan lød det fra HKH kronprinsesse Mary da hun talte for tusindvis af unge i Marokkos hovedstad Rabat. Det skete til Youth Innovation Summit, et femdages innovationsforløb med fokus på at skabe bæredygtig udvikling og fordre entreprenørskab.

Mødet var arrangeret af den marokkanske regering, det dansk-arabiske partnerskabsprogram under det danske udenrigsministerium og FN’s udviklingsprogram og havde den marokkanske ungdom i fokus.

Blandt tilhørerne var Michael Olsen, chef for FLSmidths afdeling i Marokko. FLSmidth var en af seks virksomheder, som havde taget imod DI’s tilbud om at deltage i den danske pavillon, hvor gæster kunne drikke hyldeblomstsaft, spille kongespil og møde repræsentanterne fra de seks danske virksomheder, som på hver sin måde arbejder med bæredygtighed og som gerne ville tættere på den marokkanske talentmasse.  

- Sådan nogle events giver os muligheden for at møde en masse lokale talenter. Det er vi dybt afhængige af, for det er dem, der skal drive vores virksomhed fremad, siger Michael Olsen.

Læs også: DI udvikler Sydafrikas lærlinge

Vi kunne ikke lave de projekter, vi laver, hvis vi bare fløj expats ind. For det første ville det gøre os for dyre til at kunne konkurrere, og for det andet er vi afhængige af at have ansatte, der forstår den lokale kontekst og kultur Michael Olsen, chef for FLSmidths afdeling i Marokko

Et marokkansk eventyr med gamle rødder

FLSmidth stiftede første gang bekendtskab med Marokko i 1960’erne, og særligt de seneste år er det gået stærkt i forretningen. Den danske cement- og mineralgigant har mere end 100 ansatte i Marokko, og Michael Olsen er den eneste dansker. Gennemsnitsalderen i den lokale afdeling er på 32, og over 40 procent af det lokale management team er kvinder.

For tre år siden startede Michael Olsen en særskilt marokkansk afdeling, og den har stadigvæk vokseværk. Derfor ligger opdyrkningen af dygtige talenter virksomheden meget på sinde. Satsningen på lokal arbejdskraft og talentudvikling er ifølge Michael Olsen afgørende for den marokkanske afdelings succes.

- Vi kunne ikke lave de projekter, vi laver, hvis vi bare fløj expats ind. For det første ville det gøre os for dyre til at kunne konkurrere, og for det andet er vi afhængige af at have ansatte, der forstår den lokale kontekst og kultur, og som kan operere helt naturligt i den, siger Michael Olsen. 

Derfor var Michael Olsen også flankeret af lokale ansatte, der med udgangspunkt i sig selv kunne forklare de unge, hvordan man får foden indenfor i virksomheden. For både ham og holdet var dagen en succes.

- Vi mødte en masse dygtige lokale og fik chancen for at fortælle dem om FLSmidth’s arbejde med at skabe et holdbart økosystem med gode jobs og klimavenlige industrielle løsninger. Og så skader det jo altså heller ikke humøret at få lov til at trykke kronprinsessen i hånden.

Læs også: Tronfølgere binder Norden sammen

Private virksomheder skaber muligheder for unge

Ungdomsmødets afslutningsdag blev skudt i gang med en kongelig løbetur. Kronprinsesse Mary førte an, men blev hurtigt overhalet af hundreder ivrige marokkanske skolebørn. Inde på festivalpladsen sørgede gadeorkestre for en festlig atmosfære, mens internationale organisationer kæmpede om de marokkanske talenters opmærksomhed. 

Kinga Szabo Christensen,  direktør for DI International Business Development stod i spidsen for den danske pavillon og var glad for muligheden for at binde erhvervsliv og unge marokkanere tættere sammen.

- Private virksomheder spiller en afgørende rolle i at sikre en samfundsudvikling med gode jobs og muligheder for den enkelte. Derfor er vi i DI rigtig glade for at kunne støtte op om arrangementer som det her, hvor private virksomheder, der er eller drømmer om at være i Marokko kan komme i direkte kontakt med lokale talenter. Det skaber værdi for virksomhederne, for Marokko, og for de unge mennesker her, siger hun.

Læs også: Tillidsfolk og direktører: Samarbejde er nøglen til fremtiden

Fakta

DI’s arbejde i Marokko

Youth Innovation Summit er et femdages innovationsforløb med fokus på bæredygtig udvikling og entreprenørskab. 

I DI’s danske pavillon unge marokkanere kunne møde virksomheder som FLSmidth, LuluLabs, Cadpeople, Shape Robotics, Novo Nordisk og Mellow Designs, der på forskellig vis arbejder med bæredygtig udvikling.  

DI’s arbejde i Marokko er finansieret af Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (DAPP). 

DAPP er Danmarks samarbejdsprogram med Mellemøsten og Nordafrika og administreres af Udenrigsministeriet. 

DI arbejder sammen med Ulandssekretariatet for at sikre bæredygtig vækst og ordentlige jobs i regionen. 

Læs mere om DAPP  

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Kinga Szabo Christensen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3905
  • Mobil +45 2949 4699
  • E-mail kisz@di.dk
Relateret