Virksomheders gode ry, etiske opførsel og sociale ansvar er helt i top, når unge mellem 20-36 år vurderer en arbejdsplads, viser en befolkningsundersøgelse.

Foto: Jørn Deleuran
23.10.19 DIB Nyheder

Unge vil have ledere med holdninger – og handling bag ordene

En topleder med klare holdninger i samfundsdebatten kan have stor betydning for unges valg af arbejdsplads. Det viser nye tal fra Dansk Industri, der har set nærmere på, hvad der skal til for at tiltrække og fastholde unge medarbejdere i virksomhederne.

”Jeg oplever helt klart, at det har en stigende betydning for unge, at virksomhederne og deres ledere har holdninger og tager ansvar. Men der skal også sættes handling bag ordene.” 

Sådan siger 27-årige Chris Holst Preuss, som er formand for Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF).  

Han deltager i dag i debatten på Global Talent Summit i Industriens Hus – en konference, som ser på, hvordan danske virksomheder fremover kan tiltrække og fastholde unge talenter fra ind- og udland. De nye generationer ser nemlig på meget andet end lønnen og frokostordningen, når de skal vælge arbejdsplads. 

Det fremgår bl.a. af en ny undersøgelse, hvor Yougov på vegne af Dansk Industri (DI) har spurgt unge i alderen 20-36 år, hvad der spiller ind, når de vurderer en arbejdsplads. Her er forhold som virksomhedens gode ry, etiske opførsel og sociale ansvar helt i top – og det kommer ikke spor bag på en anden af konferencens yngre paneldeltagere.

- For mig er de her ting så selvfølgelige, at jeg næsten ikke ved, hvad jeg skal sige. De er enormt vigtige – og derfor er det også meget ærgerligt, at mange virksomheder stadig ikke er mere opmærksomme på det, siger Lars Martin Haukohl, som er 35 år og grundlægger af virksomheden Impactful Jobs, der formidler kontakt mellem “purpose”-drevne talenter og virksomheder.

Læs også: DI-formand: Virksomhederne skal engagere sig mere i samfundsdebatten

Jeg tilhører en generation, som nok i højere grad end tidligere er villig til at sige nej til en ansættelse eller til at sige op, hvis vi mener, at værdimatchet er for dårligt Chris Holst Preuss, formand for Dansk Ungdoms Fællesråd

Virksomhederne skal have holdninger

Yougov-undersøgelsen spørger også ind til, hvor meget det betyder for nutidens unge, at en virksomhed har en øverste leder, som deltager aktivt i samfundsdebatten. Tallene viser, at det har betydning for tre ud af fire – og for 21 procent har det endda stor eller meget stor betydning. Det kan de to deltagere ved Global Talent Summit godt forstå.

- Når en topchef tør gå offentligt ud med sine holdninger, så tror man selvfølgelig også mere på, at virksomheden, og dermed et job, er meningsfuldt. Og det er meget motiverende, påpeger Lars Martin Haukohl.

Han mener grundlæggende, at det er udtryk for en forældet holdning, når mange virksomheder ikke vil blande sig i politik og samfundsforhold.

- Det gør de jo i forvejen gennem den måde, de handler på, og de produkter, de sælger. På den måde har alle virksomheder allerede en større eller mindre indflydelse på omverdenen – og det bliver de nødt til at kunne stå på mål for, mener han.

Chris Holst Preuss er enig. Han er f.eks. selv meget optaget af klimadagsordenen – et engagement, han deler med rigtig mange unge, som også er villige til at satse noget.

- Jeg tilhører en generation, som nok i højere grad end tidligere er villig til at sige nej til en ansættelse eller til  at sige op, hvis vi mener, at værdimatchet er for dårligt, understreger han.

Læs også: Virksomhed bag grønt væksteventyr får initiativpris

De unge som udfordring og ressource

Som arbejdsgiver kan unge medarbejderes behov for mening og indhold i arbejdet måske ind imellem opleves som forkælelse, erkender Chris Holst Preuss. Men virksomhederne kan også vælge at se det som en fordel.

- Det er naturligvis en udfordring med en ungdom, som stiller de her krav. Omvendt kan det også være en kæmpe ressource at have unge medarbejdere, som kan være med til at sætte fokus og ord på dagsordner som f.eks. klima. Her er mange virksomheder i dag slet ikke tydelige nok i forhold til, hvor de står, siger han.

Lars Martin Haukohl mener også, at det er besværet værd at lytte til den unge generation – både i forhold til rekrutteringen og virksomhedernes fremtidige konkurrenceevne.

- Det kan godt være, at det netop nu er særlig moderne at have fokus på bæredygtighed og FN’s verdensmål. Men det er også stensikkert, at det her fokus ikke kommer til at forsvinde igen - det er forhåbenligt ikke et kortlivet modefænomen, men sund fornuft. Så der er alligevel ikke nogen vej uden om, siger han.

Læs mere i Yougovs analyser for DI:

De unge ønsker arbejdsgiver med godt ry

Millenials kender ikke FNs Verdensmål

Millenials ønsker ikke at skifte job ofte

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Lotte Malene Ruby
Skrevet af:

Lotte Malene Ruby

Linda Duncan Wendelboe

Linda Duncan Wendelboe

Chef for Medlemsrelationer og SMV-indsatser

  • Direkte +45 3377 3906
  • Mobil +45 9398 8050
  • E-mail lidw@di.dk

Relateret indhold