26.11.19 DIB Nyheder

Forbrugerne er i bero, før tilbudsjagten sætter ind

Nye tal: Salget i dansk detailhandel fortsætter i krybesporet. Handlen i de danske detailbutikker faldt i oktober med 0,2 procent sammenlignet med handlen i september, viser tal fra Danmarks Statistik.

- Faldet i oktober er ikke sort nyt for dansk økonomi. Danskerne tager i stigende grad tilbudsdagene i november Singles’ Day, Black Friday og Cyber Monday, til sig. Vi forventer derfor, at flere forbrugere har udskudt deres køb til tilbudsjagten i november, siger cheføkonom Morten Granzau, DI.

Med faldet i oktober er omsætningen i den danske detailbranche foreløbig i år kun vokset med 0,8 procent sammenlignet med samme periode året før. Det er en svagere vækst i forhold til sidste år, hvor omsætningen var steget med 1,7 procent efter årets første ti måneder.

- Fremgang i beskæftigelse og lønninger har givet danskerne flere penge mellem hænderne, men forbruget har ikke vokset i samme takt. Vi sparer mere op og afvikler mere gæld frem for forbrug, siger Morten Granzau.

- Global økonomisk afmatning og øget usikkerhed sætter flere danske arbejdspladser i farezonen. Derfor har danskerne spændt livremmen ekstra ind, siger Morten Granzau.

Derudover er der flere, der vælger at shoppe på internettet frem for i fysiske butikker. De danske internetbutikker er i skarp konkurrence med de udenlandske, hvor stadig flere danskere handler.

- De danske forbrugeres handel på internettet er støt stigende, og flere køb bliver foretager på udenlandske hjemmesider. Det lider dele af den fysiske detailhandel hårdt under. Butikshandlen med beklædning, udstyr til køkken og service er i år faldet, trods fremgang i forbruget. Den fysiske detailhandels problemer ses også på antallet af tomme butikslokaler. Det er på det højeste niveau siden 2003, siger Morten Granzau.

Morten Granzau Nielsen

Morten Granzau Nielsen

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 4676
  • Mobil +45 2245 4620
  • E-mail mogr@di.dk

Relateret indhold