Forbrugerne ignorerer produktsikkerheden, når de handler online
Danske forbrugere e-shopper i hele verden, og de køber ofte elektronik. Men forbrugernes fokus på produktsikkerhed er lav. Det skævvrider konkurrencen, påpeger virksomheden Solar. DI glæder sig over, at erhvervsministeren er på vej med ny lovgivning, som kan forbedre kontrollen af varestrømmene.
Hver dag kommer der mere end 40.000 pakker med varer ind i Danmark, som forbrugere har købt uden for EU, bl.a. på online markedspladser. Pakkerne indeholder tøj, legetøj, sko og plejeprodukter, men mest populært er elektronik. Varerne er billige, men lever kun sjældent op til EU’s krav om produktsikkerhed – og forbrugerne fokuserer også selv mere på prisen og betalingsløsningen, viser en ny undersøgelse fra DI Handel.
- Det skævvrider konkurrencen, fordi danske og europæiske virksomheder bruger tid og penge på at sikre, at deres produkter lever op til sikkerhedskravene. Imens står bagdøren åben på vid gab, siger Sidsel Dyrholm Holst, som er branchedirektør for DI Handel.
Samtidig risikerer forbrugerne at købe produkter, som har en meget ringe kvalitet og i sidste ende kan være direkte farlige at anvende, påpeger hun.
Læs analysen: Danskernes syn på online markedspladser 2019
I dag har vi slet ikke værktøjerne til at beskytte forbrugere mod farlige produkter, der kommer fra ikke-EU lande – eller til at hjælpe de virksomheder, som bliver presset af en unfair konkurrence. Sidsel Dyrholm Holst, Branchedirektør
Børnefamilierne e-shopper mest
Undersøgelsen fra DI Handel viser, at danskere, der handler på nettet, ofte bruger e-markedspladser som AliExpress og Wish, hvor varerne ikke nødvendigvis overholder EU’s regler om produktsikkerhed. 53 procent af dem, der handler på nettet, bruger e-markedspladser – og det er samtidig dem, som e-handler mest.
- Desværre er produktsikkerhed ikke noget, der fylder ret meget i forbrugernes bevidsthed, når de handler på nettet. Tallene viser, at forhold som sikre betalingsløsninger, lave priser og kort leveringstid betyder meget mere. Derfor har vi både brug for bedre kontrol med forhandlerne og mere oplysning, så forbrugerne bliver mere opmærksomme på, hvad de reelt køber, når de handler online, påpeger Sidsel Dyrholm Holst.
Det er især forbrugere i aldersgruppen 18-49 år med børn under 15 år, der er flittige brugere af de udenlandske e-markedspladser, viser undersøgelsen fra DI Handel.
Betaler for dem, der lusker udenom
Varestrømmen ind over grænserne har også negative konsekvenser for de virksomheder i Danmark og resten af Europa, som overholder EU-reglene. Virksomheden Solar, som sælger elektriske og elektroniske produkter, er en af dem, som er godt trætte af al den udenlandske elektronik, der strømmer ind over grænserne fra forhandlere, der ikke følger reglerne.
- Vi betaler WEEE-afgifter på alle vores elektronikprodukter, som sikrer, at elektronikskrot i Danmark bliver behandlet miljømæssigt forsvarligt. Det gør vi gerne, men vi betaler også indirekte for al den uregistrerede elektronik, som kommer ind over grænsen via e-handel. Det er unfair konkurrence, for afgifterne overstiger nogen gange prisen på selve produktet, fortæller Carsten Antonisen, som er Senior Vice President i Solar.
Han ser derfor meget gerne, at det bliver ført en langt bedre kontrol med den stigende import af elektronik fra udenlandske e-markedspladser. Indtil nu har det dog været umuligt at dæmme op for strømmen af varer, som ikke overholder EU-reglerne, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst.
- I dag har vi slet ikke værktøjerne til at beskytte forbrugere mod farlige produkter, der kommer fra ikke-EU lande – eller til at hjælpe de virksomheder, som bliver presset af en unfair konkurrence. Til gengæld ved vi, at danskerne i stigende grad shopper over hele verden.
Ny lovgivning på vej i Danmark
EU har allerede skærpet sin tilgang til e-markedspladserne. I foråret 2019 blev der vedtaget en ny markedsovervågningsforordning, som giver medlemslandene mulighed for at tage skrappere midler i brug over for e-markedspladserne.
Fremover bliver det f.eks. muligt for myndighederne at foretage ’mystery shopping´- dvs. foregive at være en almindelig kunde for at kontrollere købsprocessen og varerne. Det bliver også muligt at lukke ned for netbutikker, som ikke overholder reglerne.
På baggrund af den nye forordning har erhvervsminister Simon Kollerup varslet et nyt lovforslag, som kan åbne op for brugen af de nye muligheder i Danmark.
- Vi er rigtig glade for erhvervsministerens initiativ. Med det nye lovforslag får myndighederne nogle værktøjer, så de bedre kan arbejde for at finde de brodne kar, så alle kan få gavn af den globale e-handel - men på en måde, hvor alle spiller efter de samme regler, siger Sidsel Dyrholm Holst og tilføjer:
- Nu har vi ikke set lovforslaget endnu, men vi ved, at myndighederne med de nye regler får en række redskaber til at kontrollere varer fra tredjelande. Det hilser vi velkommen, men vi lægger samtidig stor vægt på, at retssikkerheden for de lovlydige virksomheder sikres. Hvordan balancen ser ud, ved vi først, når vi ser det endelige forslag, slutter branchedirektøren.
Fakta
DI Handels undersøgelse af danske e-shopperes brug af online markedspladser viser, at:
- Over halvdelen af danske e-shoppere har handlet på online markedspladser
- Flittigst er de 18-49 årige med børn
- E-shoppere, der handler på online markedspladser, handler generelt hyppigere online
- 6 ud af 10 e-shoppere på online markedspladser forventer at købe igen
- Elektronik og el-udstyr er den hyppigst købte produktkategori på online markedspladser.
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.011 medlemmer af Userneeds Danmarkspanel. Målgruppen er udvalgt efter en repræsentativ fordeling på køn, alder og region.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.