Fra et udhus i Vanløse til en global magtspiller i læskedrikindustrien. Det er historien om CO-RO kogt ned til en enkelt juicebrik. På billedet til højre ses en af CO-RO's forskere, der er ved at udvikle nye  typer af læskedrikke.

Foto: Dansk Industri
11.12.19 DI Business Nyheder

CO-RO: Diskret saftevandsgigant startede i et udhus i Vanløse

Den nordsjællandske virksomhed CO-RO sælger saftevand, juicedrikke og frys selv-is i den saudiarabiske ørken og i 80 lande i verden. Nu er den 77 år gamle virksomhed i gang med at forberede sig på en udfordrende fremtid med øget geopolitisk uro og en global krig mod sukker.

Amazon, Apple, Disney og Google. Der er nok af verdenskendte eksempler på internationale virksomhedssucceser, der har startet deres tilværelse i en garage eller lignende beskedne omgivelser.

En af de mere ukendte succeser – også i danske sammenhænge – er læskedrikkoncern CO-RO A/S, der tog sin begyndelse, da brødre­parret Flemming og Jep Petersen midt under 2. Verdenskrig i et 16 m2 stort udhus i Vanløse begyndte at eksperimentere med at mikse mineralvand og flødeis.

77 år senere er CO-RO en global succes. Hver dag sælger virksomheden mere end 10 millioner læskedrikke i 80 lande, har en omsætning på knap to mia. kr. og 1.280 ansatte, hvoraf knap 300 befinder sig på fabrikken og hovedkontoret i Frederikssund, som siden sidst i 1960’erne har været virksomhedens hjemby. 

Læs også: Erhvervsredaktør: ”Der findes en masse fantastiske virksomheder, vi burde interessere os meget mere for”

Artiklen fortsætter under serieboksen...

NY SERIE: DE OVERSETE GULDKLUMPER

DI Business sætter i de kommende numre fokus på nogle af de virksomheder i Danmark, der har stor succes, mange ansatte og spiller en stor betydning for samfundet, men som kun får begrænset med opmærksomhed i medierne. Første virksomhed i rækken er læskedrik-koncernen CO-RO fra Frederikssund.

Dansk saftevand i ørkenen

Virksomhedens succes tog for alvor fart i 1966, hvor CO-RO udviklede Sunquick saftevand, som senere blev fulgt op af Suntop juicedrik og Sun Lolly frys-selv is, der nok også vækker minder om barndommens somre blandt mange læsere.

Ifølge direktør for CO-RO Søren Holm Jensen bunder succesen for den nordsjællandske læskedrikskoncern i en forståelse for råvarerne og den gode smag tilsat entreprenørånd og en kærlighed til eksotiske egne af verden.

– Den allerførste container med Sunquick blev sendt til Bahrain. Og allerede i 1960’erne og 1970’erne havde CO-RO gjort sin entré i blandt andet Kuwait, Yemen, Irak og Philippinerne, siger Søren Holm Jensen og tilføjer:

– Det er CO-ROs skyld, at du kan få saftevand, der smager af appelsin, i den kuwaitiske ørken. Det var de ikke vant til, før at vi kom til landet.

Lav oliepris og krig mod sukker

Meget er dog ændret siden de glade 1960’ere. Det gælder også i synet på sukker, som mange lande har erklæret krig mod, blandt andet som følge af det hastigt stigende antal diabetikere i verden.

Direktør Søren Holm Jensen fortæller, at Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emiraters indførelse af en meget høj afgift på ”sweetened beverages” betyder, at forbrugerprisen på en Suntop-juice for første gang i 30 år ryger i vejret.

– De saudiske forbrugere har været vant til at betale 1 saudi real (red., svarende til 1,80 danske kroner) for en Suntop siden lanceringen i 1977, men med de nye afgifter bliver prisen med ét øget til mere end 1,5 realer. Det vil kræve tilvænning hos forbrugerne, siger direktøren, og det får os til at investere yderligere i nye produktlanceringer og andre tiltag, som skal sikre, at CO-RO kommer styrket igennem den kommende omstillingsperiode i regionen.

– Der er en voldsom forandring af samfundsøkonomien i gang, hvor myndighederne i Mellemøsten begynder at kigge sig om efter nye indtægtskilder, siger Søren Holm Jensen.

300 millioner nye kunder i Kenya

Det ændrede syn på sukker giver dog også nogle nye muligheder for CO-RO. En ny læskedrik, Mashup, har få kalorier og indeholder hverken kunstige sødestoffer eller konserveringsmidler, men har samtidig en populær smag.

CO-RO vil også udvide sine eksisterende markeder. Eksempelvis har CO-RO for nylig åbnet en ny fabrik i Kenya, som giver adgang til 300 millioner forbrugere i det voksende marked i Østafrika. Ligeledes har CO-RO opkøbt en kinesisk virksomhed for at stå stærkere på det kinesiske marked, hvor CO-ROs læskedrik ofte sælges sammen med popcorn til de kinesiske biografgængere.

– Nøglen til fortsat succes er, at vi har de rigtige produkter og er eksponeret mod markeder, der vokser. Det er fortsat den gode smag samt viljen og evnen til at tage ud i verden, der skal bringe os frem, siger Søren Holm Jensen.

CO-ROs historie

·         1942: CO-RO startes af brødrene Flemming og
Jep Petersen i et 16 m2 udhus i Vanløse.

·         1950’erne: CO-RO sender de første læskedrik­koncentrater på markedet.

·         1960’erne: CO-RO etablerer sig i Mellemøsten og Asien – ofte gennem partnerskaber med lokale familieejede virksomheder.

·         1966: Sunquick sendes på markedet.

·         1978: Suntop sendes på markedet. I dag sælges der årligt over 1,4 milliarder Suntop.

·         1979: Sun Lolly sendes på markedet.

·         1986: CO-RO etablerer sin første forretning i Kina.

·         2005: Stifter af CO-RO Jep Petersen overfører
ejerskabet af CO-RO til CO-ROs Fond.

·         20172018: CO-RO åbner fabrik i Kenya og nye produktionsfaciliteter i Mellemøsten.

·         2018: CO-RO køber den kinesiske distributør JKD.

·         2019: CO-RO indvier sit nye innovationscenter i Frederikssund, som skal udvikle fremtidens læskedrikke.

Kilde: CO-RO

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3832
  • Mobil +45 2974 3995
  • E-mail pema@di.dk

Relateret