Projektet Hands-on vil inddrage de unge selv i at udvikle de 22 liveshows, så der er større sikkerhed for, at de fanger målgruppen.

Foto: Joshua Gross
18.12.19 DI Business Nyheder

Liveshows skal vise unge vej til erhvervsskolerne

Dygtige elever fra erhvervsskolerne er de bedste til at vise børn og unge, hvorfor det er fedt at tage en erhvervsuddannelse. Det er tanken bag en række liveshows, som skal afholdes på erhvervsskoler landet over i efteråret 2020 . DI er en af parterne bag projektet.

Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse, uanset om de vælger deres kompetencegivende uddannelse lige efter grundskolen eller senere. Men hvordan får de unge øjnene op for de mange kvaliteter, der er ved at gå erhvervsuddannelsesvejen?

Hands-on går til næste år en ny vej og arrangerer 22 liveshows på erhvervsskoler i hele landet, som skal vise børn og unge, at en erhvervsuddannelse giver identitet, autoritet og en særlig ’superkraft’. Og det er dygtige elever fra erhvervsuddannelserne og deres færdigheder og erfaringer, der står i centrum.

- Med projektet ønsker vi at vise de ambitioner og den passion, som findes hos rigtig mange unge, der er i gang med en erhvervsuddannelse. At lade de unge elever selv stå for den fortælling styrker budskabet, og gør det muligt for målgruppen at spejle sig i rollemodeller, fortæller Thea Wanning, projektleder for Hands-on.

Der skal gennemføres 22 shows på erhvervsskoler over hele landet, og til hvert show inviteres de lokale grundskoler til at være publikum. Samtidig kan andre fra målgruppen, som primært er 13-18-årige, se med på YouTube, gamerplatformen Twitch og sociale medier.

Læs også: Skoler skaffer flere lærlinge til hovedstads-virksomheder

en af opgaverne er at nedbryde fordomme og vise et virkelighedsnært billede af erhvervsuddannelserne. Der skal ansigter på alt det med, at der er behov for, at flere vælger den faglærte vej. Lone Folmer Berthelsen, Erhvervsuddannelseschef

Unge med til at udvikle projektet

Det er organisationerne bag Hands-on, Dansk Metal, 3F, Teknisk Landsforbund, HK og DI, der står bag projektet, og som finansierer en del af projektet. Endvidere støtter Nordea-fonden projektet med 1,9 mio.kr

- Vi er mange parter, der er enige om, at vi skal have flere til at gennemføre en erhvervsuddannelse   – og en af opgaverne er at nedbryde fordomme og vise et virkelighedsnært billede af erhvervsuddannelserne. Der skal ansigter på alt det med, at der er behov for, at flere vælger den faglærte vej. Her når vi samtidigt de unge via  de medier, som de allerede bruger. Derfor er vi fra DI’s side glade for at være del af projektet, og at Nordea-fonden også har fundet initiativet interessant, siger Lone Folmer Berthelsen,  erhvervsuddannelseschef i DI.

De 22 liveshows går i luften efter sommerferien 2020. Indtil da vil Hands-on bl.a. nedsætte et advisory board bestående af unge, som kan være med til at udvikle projektet.

Læs også: Endelig vælger flere unge erhvervsuddannelserne

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Lone Folmer Berthelsen

Erhvervsuddannelseschef

  • Direkte +45 3377 4818
  • Mobil +45 4032 0943
  • E-mail lofb@di.dk

Relateret