Selvom der er et potentialet marked på 200 millioner forbrugere i Nigeria, er det meget få containere , der sejles fra  Danmark til det afrikanske land, viser DI-tal.

Foto: Getty Images
21.02.19 DI Business Nyheder

Et ringe erhvervsklima bremser dansk eksport til kæmpemarked

Danmarks eksport til Afrikas folkerigeste land, Nigeria, snegler sig afsted på trods af en befolkning på størrelse med Tyskland, Frankrig og Spanien – til sammen. Måske kan en ny præsident skabe muligheder, mener Dansk Industri.

Det står sløjt til med Danmarks eksport til Afrikas folkerigeste land Nigeria. På trods af et befolkningstal på 200 millioner er der i de sidste 12 måneder blot solgt for 1,31 milliarder kroner til Nigeria– svarende til cirka 6,5 kroner per nigerianer.

Forklaringen skal blandt andet findes i et helt igennem dårligt erhvervsklima i Nigeria. På Verdensbankens ”Ease of Doing Business”-rangliste er Nigeria placeret blandt de dårligste lande som nummer 146. Til sammenligning er Danmark nummer 3. Det skyldes blandt andet, at Nigeria i årtier har været plaget af bureaukrati, handelsbarriere og korruption, fortæller Dansk Industris afsætningspolitiske chef Peter Thagesen.

- Nigeria har et stort potentiale. Med en befolkning på næsten 200 millioner burde Nigeria være et pænt stort eksportmarked for danske virksomheder. Men sådan er det ikke. Nigeria er blevet holdt tilbage af omfattende korruption og et ensidigt fokus på oliesektoren, siger han.

Verdensbankens Ease of Doing Business. 

Der er et stort potentiale for at øge dansk eksport til Nigeria Peter Thagesen, Underdirektør

Ny præsident – ny økonomi?

Men måske er der håb på vej. I hvert fald kan der være et politisk skifte undervejs, når nigerianerne på lørdag den 23. februar skal vælge en ny præsident.

Valget blev i første omgang udskudt på grund af sikkerhedsmæssige problemer. Men hvis sikkerheden ellers er i orden, skal befolkningen på lørdag sætte deres kryds på enten den nuværende præsident Muhammadu Buhari fra centrum-venstre partiet ”All Progressives Congress” eller Atiku Akubakar fra centrumhøjre partiet ”People’s Democratic Party”.

Særligt Akubar har lagt op til at ville styrke Nigerias økonomi med fokus på erhvervslivet forhold. Omvendt går den siddende præsident Buhari ind for statslig intervention i økonomien og protektionistiske tiltag som toldmure og ”Buy Nigerian”, fortæller underdirektør i DI Peter Thagesen.

Uanset udfaldet af præsidentvalget bliver det imidlertid en kerneopgave at få reformeret den nigerianske økonomi, så landet bliver mindre følsomt overfor udsving i prisen på olie. Reformprocessen kan også komme danske virksomheder til gavn, fortæller Peter Thagesen. 

-  Der er et stort potentiale for at øge eksporten til Nigeria. I dag udgøres eksporten primært af fødevarer og søtransport, der overvejende leveres af større danske virksomheder, der kender vilkårene på det nigerianske marked. For at realisere potentialet i det nigerianske marked kræver det imidlertid ikke blot en målrettet indsats fra danske virksomheder, men også at Nigerias politiske ledelse har viljen til at åbne mere op for udenlandske aktører og investere i et bedre erhvervsklima, siger Peter Thagesen.  

Læs også: Danske varer rejser længere ud i verden

Peter Thagesen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3752
  • Mobil +45 2949 4569
  • E-mail pth@di.dk
Relateret