DI: Folketinget skal stå sammen om trafikinvesteringer
DI vil samle de seneste tre politiske aftaler om investeringer i danskernes transport i en fælles forligskreds, som et bredt politisk flertal står bag. Det vil skabe ro om investeringerne i infrastrukturen til gavn for erhvervslivet og borgerne, mener DI.
Siden 2009 er der indgået tre forlig om investeringerne i Danmarks infrastruktur. Hvert forlig har haft sin særlige sammensætning af politiske partier. Sådan burde det ifølge Dansk Industri (DI) imidlertid ikke være.
- Investeringer i infrastrukturen er simpelthen for store og vigtige til at blive gjort til genstand for politiske kastevinde, siger direktør for DI Transport Michael Svane og tilføjer:
- Vi mener, at de tre forligskredse, der står bag de seneste ti års planer for investeringer i infrastrukturen, bør samles i en fælles forligskreds med så bredt et flertal som muligt. Det vil skabe mere ro om udvikling af en verdensklasse infrastruktur i Danmark – til gavn for borgere og erhvervsliv.
Læs også: 70 milliarder kroner skal give danskerne verdens bedste transport
Infrastrukturen skal ikke være gidsel
Kernen af problematikken er ifølge DI, at infrastrukturen er et helt afgørende konkurrenceparameter for danske virksomheder og af afgørende betydning for danskernes hverdag. Dertil kommer, at investeringerne i infrastrukturen ofte har et meget langt sigte, der rækker langt ud over regeringsperioden for den siddende regering.
Konkret foreslår DI, at forligskredsene bag ”aftalen om en grøn trafikpolitik” fra 2009, forligskredsen bag ”bedre og billigere” fra 2012 og aftalen om ”Togfonden” fra 2013 finder sammen.
- Der er behov for bred politisk enighed om retningen for infrastrukturpolitikken, så der ikke mindst i virksomhederne kan være tillid til, at beslutninger om offentlige investeringer ikke bliver ændret fra valgperiode til valgperiode, siger Michael Svane og tilføjer:
- Klarhed og forudsigelighed er vejen frem til vækst og investeringer i hele Danmark.