IIkeas app "Ikea Place" er et godt eksempel på brugen af Augmentet Reality, hvor virksomheden smelter sammen med computeranimation.

Ikea
21.03.19 DIB Nyheder

3 råd: Få Augmented Reality i din digitale værktøjskasse

Augmented Reality –  udvidet virkelighed - kan være et nyttigt digitalt værktøj for mange virksomheder. Her er DI’s råd til at komme i gang.

Ikea lancerede i 2013 en app, hvor kunderne kunne placerer varehusets møbler i deres eget hjem. I 2016 tog de farverige japanske figurer Pokemon Go verden med storm.

Begge er eksempler på Augmented Reality (AR), hvor virkeligheden og computer-animation spiller sammen.

Chefkonsulent i DI’s innovationsteam, Nicolas Boalth, ser et potentiale i AR for danske industrivirksomheder. Teknologien er i dag let tilgængelig, men kan være svært at få hul på, så her er tre gode råd til at komme i gang:

1: Erkend udfordringer i opstartsfasen

I første omgang handler det om at få prøvet den nye teknologi af. Erfaringerne kan bruges til videreudvikling. Teknologien bruges i dag primært inde for salg og markedsføring, produktion, træning af medarbejdere og servicefunktioner.

Salg og markedsføring er et godt sted at starte. Her kan man vise produkter frem på en ny og visuel måde, og det er relativt ufarligt at få erfaringer her. I en produktion kan det være lidt mere kompliceret at teste.

2: Find samarbejdspartner til AR

Grundlaget for at komme i gang er at finde den rette samarbejdspartner. Det kan være en virksomhed, der udvikler software, eftersom en startplatform til AR kan være en mobiltelefon eller en tablet med specialudviklet app’s. Styrken i AR-teknologien er, at næsten alle har eller kan få adgang til en enhed, hvor vi kan installere en app.

Samarbejdet omkring AR er ikke anderledes, end når vi udliciterer andre områder som eksempelvis design eller grafisk arbejde. Man behøver ikke at eje alle tekniske kompetencer i virksomheden. Det kan være grænseoverskridende, at lade andre virksomheder komme helt tæt på produktionsgrundlaget. Men meget kan løses ved at bruge vellignende figurer som symbol for produktet.

3: Match ildsjæl med engageret leder

Ledelsen skal først erkende, at AR er vigtigt. Det skal kombineres med en ildsjæl, der kan bære projektet frem. At finde en ildsjæl, der kan løfte udviklingen af AR-løsninger, kan have mange vigtige funktioner.

Man fastholder kompetencen i virksomheden, man undgår, at nabovirksomheden snupper denne vigtige og kompetente medarbejder, og man holder sig ajour med udviklingen.

Deltag i DI's digitale innovationstur til USA om de nyeste teknologier

Fakta

Hvad er Augmented Reality (AR)?

AR er en teknologi, som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data i lyd og billede. Man får et ekstra lag af information, som kan udvide virkeligheden på en eller flere måder.

Hvad er Virtual Reality (VR)?

VR er en kunstig, computerskabt gengivelse af virkeligheden. Gennem lyd og billede kan du ved brug af VR-briller opleve at være en del af den kunstige virkelighed.

Nicolas Boalth

Nicolas Boalth

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3889
  • Mobil +45 2128 7379
  • E-mail nibo@di.dk

Relateret indhold