Handelsdirektør i Toldstyrelsen Maren Holm Johansen anbefaler virksomhederne, at de får styr på bl.a. de told- og tarifkoder, de bruger til handel med Storbritannien.

Foto: Toldstyrelsen
04.03.19 DIB Nyheder

42 ekstra toldere skal gøre livet lettere for danske virksomheder

Toldstyrelsen er klar til at hjælpe de virksomheder på vej, der har svært ved at finde rundt i toldkoder og toldsatser efter briternes farvel til EU.

Siden sommerferien har Toldstyrelsen været i gang med at forberede sig på, at briterne forlader EU uden en aftale – ofte kaldet et no-deal Brexit.

– Vi har ansat 42 ekstra toldere. De skal sikre en smidig og hurtig told­behandling også efter Brexit, siger Toldstyrelsens handelsdirektør, Maren Holm Johansen.

Der er dog også en del, som virksomhederne selv kan gøre for at lette samhandlen, mener Maren Holm Johansen.

Vi vil stærkt anbefale virksomhederne, at de får helt styr på de varer, som de handler med. Hvad er det for en tarifkode, som de skal bruge. Og skal de bruge nogle særlige bevillinger for at få varer fra Storbritannien til Danmark eller omvendt. Handelsdirektør Maren Holm Johansen, Toldstyrelsen

Har virksomhederne problemerne med at finde rundt i toldkoder og bevillinger, står Toldstyrelsen klar til at hjælpe.

– Mange virksomheder sidder og venter på, hvad der kommer til at ske. Men de kan lige så godt bruge tiden på at få styr på reglerne. Og er man ikke vant til at arbejde med toldkoder, vil vi meget gerne hjælpe, siger Maren Holm Johansen, der fortæller, at der både er oprettet en hotline, samt at det er muligt at holde Skypemøder med styrelsen.

Ifølge Toldstyrelsen vil handlen med lande uden for EU stige med 15 procent, når Storbritannien er ude af unionen.

Læs også: Her er tolden på dine varer efter briternes farvel

Anders Ladefoged

Anders Ladefoged

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3609
  • Mobil +32 491 569 209
  • E-mail al@di.dk

Relateret indhold