08.03.19 DIB Nyheder

Nye tal: Dansk turisme slår svenskerne og nordmændene på hjemmebane

Håndbold-VM og en målrettet indsats med at skabe turistattraktioner – også i vinterhalvåret – har givet pote og giver sig til udtryk i en stigende turisme i store dele af landet. Flere danskere skipper således løjperne for at tage på ferie i eget land.

De nyeste overnatningstal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af overnatninger i januar måned steg med 7 pct. i forhold til sidste år. Det er især de danske turister, som har holdt ferie i Danmark og håndbold-VM, der har drevet væksten. Således er antallet af danske overnatninger steget med 8 pct., mens de udenlandske overnatninger er steget med 5 pct., viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Hvor det for få år siden kun var hovedstadsområdet, der oplevede en markant vækst i turismen i den traditionelle lavsæson, ser vi nu også markant vækst i antallet af overnatninger i Syddanmark og i Midtjylland. Sune K. Jensen, Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

- Vinteren er blevet en ny vækstsæson for dansk turisme, og i særdeleshed hen over en vinter, hvor vi har lagt hus til et håndbold-VM. Det er rigtig godt nyt, at turismen er ved at udvikle sig til en helårsforretning flere steder i landet. Det er med til at skabe liv og aktivitet, og det betyder, at man i erhvervet bedre kan udnytte sine ressourcer, siger sekretariatsleder for turisme Sune K. Jensen, Dansk Industri.

Faktisk oplevede turisterhvervet en kraftigere vækst i antallet af overnatninger end vores skandinaviske naboer. I Norge og Sverige er antallet af overnatninger således kun steget med 1-2 pct. i samme periode.

- Det er et resultat af målrettet arbejde med at udvikle tilbud til turisterne i vinterhalvåret, som gør, at vi i dag faktisk kan slå svenskerne og nordmændene på deres egen hjemmebane – skisæsonen, siger Sune K. Jensen.

Overnatningsstatistikken fra Danmarks Statistik viser også, at store dele af landet oplever vækst i antallet af turister i januar måned. Således er antallet af overnatninger steget med henholdsvis 8 pct. og 12 pct. i Syddanmark og Midtjylland, mens det i hovedstadsområdet er steget med 6 pct.

- Hvor det for få år siden kun var hovedstadsområdet, der oplevede en markant vækst i turismen i den traditionelle lavsæson, ser vi nu også markant vækst i antallet af overnatninger i Syddanmark og i Midtjylland. Den positive udvikling er altså godt i gang med at brede sig som ringe i vandet, siger Sune K. Jensen.

Sune K. Jensen

Sune K. Jensen

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk

Relateret indhold