Kopivarer fremstilles mange steder i verden og eksporteres ligeledes rundt i hele verden.

18.03.19 DIB Nyheder

OECD: Handlen med kopivarer stiger kraftigt

Handlen med ulovlige kopivarer er steget fra 2,5 procent til at udgøre op til 3,3 procent af verdenshandlen. Det er i vidt omfang drevet af forbrugere på jagt efter en god handel, vurderer DI.

Ulovlige sko, kosmetik, bildele og fødevarer. Markedet for kopivarer vokser sig større. I en ny rapport estimerer OECD og det europæiske varemærkekontor, EUIPO, at handlen med ulovlige kopivarer er steget fra 2,5 procent til at udgøre op til 3,3 procent af verdenshandlen svarende til omkring 3.346 mia. kroner. Desuden estimeres det, at importen til EU af kopivarer er steget eksplosivt fra 5 procent til at udgøre op til 6,8 procent, skriver Patent- og Varemærkestyrelsen.

- Det er en voldsom stigning i handlen med kopivarer, og tal som gør indtryk. Ulovlige kopivarer er skadelige for samfundet, for virksomheder og ikke mindst for de danske forbrugere, der udsættes for sundhedsskadelige- og sikkerhedsmæssige risici, “ siger Barbara Suhr Jessen, sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen, der koordinerer samarbejdet i Danmark mellem 12 myndigheder om bekæmpelse af kopivarer.

Læs også: Ny rekord: Danmark topper patentansøgninger

Kopivareproducenterne fremstiller lav kvalitet uden at stå til ansvar over for deres kunder. Lars Holm Nielsen, Chef for regelforenkling, iværksætteri og SMV-politik

Kopivarer skader både forbrugere og virksomheder


I Dansk Industri (DI) påpeger chefkonsulent Lars Holm Nielsen, at piratkopiering er samfundsskadelig aktivitet, der i vidt omfang er drevet af forbrugere på jagt efter en god handel.

- Derfor støtter Dansk Industri op om bedre forbrugeroplysning, som kan være med til at øge bevidstheden om de risici, man udsætter sig selv og sine omgivelser for – inden man trykker ja til handlen, siger chefkonsulenten.

Han siger, det er dybt frustrerende for de virksomheder, der producerer originale varer at være vidne til opblomstringen i handlen med kopivarer.

- Kopivareproducenterne fremstiller lav kvalitet uden at stå til ansvar over for deres kunder. Ansvaret tørrer de af på de virksomheder, der investerer rigtig mange ressourcer i innovation, produktudvikling og markedsføring, siger Lars Holm Nielsen.

Dansk Industri opfordrer til skrappere og mere målrettet indsats mod kopivarernes bagmænd.

- Der skal være bedre muligheder for at blokere for de hjemmesider, som sælger piratkopier, og et stop for den ordning, der gør det muligt at sende småpakker fra Kina på unfair konkurrencevilkår, siger Lars Holm Nielsen.

Læs også: Ny specialenhed tager kampen op mod kopivarer

Lars Holm Nielsen

Lars Holm Nielsen

Chef for regelforenkling, iværksætteri og SMV-politik

  • Direkte +45 3377 3562
  • Mobil +45 2013 7756
  • E-mail lhni@di.dk

Relateret indhold