Råd om efteruddannelse er nu kun et telefonopkald væk
En ny hotline vejleder virksomheder og medarbejdere om alle former for offentlig videre- og efteruddannelse. Det bør gøre livet meget nemmere for masser af virksomheder – ikke mindst de små og mellemstore, siger Dansk Industri.
Virksomheden Metro Service prioriterer efteruddannelsen af sine medarbejdere højt. Det har ifølge virksomhedens uddannelseschef Erling Krog ført til høj tilfredshed blandt medarbejderne, høj fastholdelsesgrad og en god portion mellemledere, der er rekrutteret internt.
- Siden opstarten i 2002 har virksomheden prioriteret efteruddannelse højt. I 2009 var virksomheden så moden, at vi kunne udarbejde en strategi for kompetenceudvikling på alle niveauer. Vi bruger mange ressourcer på det, men jeg mener helt bestemt, at det er indsatsen værd, siger Erling Krog.
Han har som tidligere ansat i AMU-systemet og mange års erfaring et godt overblik over de uddannelsestilbud, hans medarbejdere kan tilbydes. Og har også i samarbejde med AMU-centre udviklet egne forløb målrettet virksomhedens ansatte.
- Men jeg kan sagtens forstå, det er er svært system at overskue. Hvis man ikke har et indgående kendskab til søgefunktionerne og navnene på de kurser, man har brug for, er det nærmest umuligt at hitte rede i, siger Erling Krog.
Det må uden tvivl lette livet for mange af virksomhederne – ikke mindst for de små og mellemstore virksomheder, som gerne vil efteruddanne, men som ikke har tiden og ressourcerne til at afsøge markedet Lone Folmer Berthelsen, Underdirektør
Hotline er åben
For de virksomheder, der har svært ved at finde rundt i tilbuddene, er der nu som en del af Trepartsaftalen fra 2016 åbnet en hotline, der giver adgang til mere end 30 professionelle vejledere, der er klar til at vejlede om alle former for offentlige uddannelser og efteruddannelser i Danmark.
- Jeg tror ikke, at du kan finde en virksomhed, som ikke synes, at denne hotline er en god idé. Her kan de få vejledning om alle de offentlige kursus- og uddannelsestilbud i hele landet uafhængigt af den enkelte skole og udbyder. Det må uden tvivl lette livet for mange af virksomhederne – ikke mindst for de små og mellemstore virksomheder, som gerne vil efteruddanne, men som ikke har tiden og ressourcerne til at afsøge markedet, siger Lone Folmer Berthelsen, erhvervsuddannelseschef i DI.
Hidtil er vejledningen til tilbuddene udgået fra de enkelte skoler, som ikke har givet information om andre udbydere evt. mere relevante tilbud.
- Det er et stort problem, når der findes et væld af muligheder fordelt på uddannelsesinstitutioner og hos udbydere over hele landet. Via hotlinen kan virksomhederne få et meget bedre overblik og specifik hjælp til at finde den helt rigtige efteruddannelse til medarbejderne, så vi kan kun opfordre til, at de kommer i gang med at bruge den, siger Lone Folmer Berthelsen.
Se mere om den nye hotline på evejledning.dk
Fakta
Kontakt den nye hotline
Skriv til hotlinens vejledere på kontakt@evejledning.dk eller ring på 7022 2207