OD1888's adm. direktør Vincent Chen (midtfor) sammen med to samarbejdspartnere. Bagerst en gruppe leverandører af økologisk mælk, der bidrager til firmaets babymad til det kinesiske marked.

Foto: PR
20.03.19 DI Business Nyheder

Skandaler giver plads til økologisk dansk babymad i Kina

Økologisk babymad til Kina, Federico og Margarita i historisk fremstød, Gennembrud for dansk eksport til Sydkorea, bæredygtig offensiv i New York og tysk pres for ny industripolitik i EU. Kom kloden rundt med DI.

Skandaler giver plads til ny babymad

I løbet af de seneste 10 år har kinesiske forbrugere oplevet flere store fødevareskandaler. Det har medført, at kineserne stoler mindre på lokale producenter og derfor hellere køber udenlandske fødevarer.

Blandt kinesernes yndlingsmadvarer findes også danske produkter, der alle har et godt omdømme i Kina og er forbundet med høj kvalitet. Det har betydet, at flere og flere danske virksomheder tager chancen og indleder eksport til Kina eller etablerer sig i landet.

DI hjælper eksempelvis mejeriet Organic Dairy of 1888 (OD1888) i den proces. OD1888 er et joint venture med en førende kinesisk producent af babyprodukter. I Kina sælger OD1888 således økologisk babymad baseret på mælk af højeste kvalitet.

Adm. direktør Vincent Chen beskriver mulighederne således:

– Det kinesiske marked ændrer sig hver tredje måned. Sammen med fleksibilitet og tilpasningsevne er høj kvalitet og autenticitet nøglen til succes i Kina.

Yderligere oplysninger: General manager Glen Mikkelsen, glmi@di.dk

Gennembrud i Sydkorea

Fra at være blandt de dårligste til at udnytte frihandelsaftalen mellem EU og Sydkorea fra 2011 er danske virksomheder nu de allerbedste. En opgørelsen foretaget af de sydkoreanske toldmyndigheder viser, at blot 45 procent af den danske eksport til Sydkorea gjorde brug af handelsaftalen i 2013 – nu er andelen steget til 96 procent.

Baggrunden er, at virksomhederne nu er bedre til at opfylde forudsætningerne for at blive fritaget for told. Kravene er relativt enkle: Varen skal være omfattet af frihandelsaftalen, have dokumenteret oprindelse i EU eller Sydkorea og varetransporten mellem EU og Sydkorea skal være direkte.

På 10 år er vareeksporten fra Danmark til Sydkorea blevet godt tre gange større og nåede i 2017 næsten 10 mia. kr. for varer og tjenester.

Yderligere information: Markedschef Jens Holst-Nielsen, jhn@di.dk

 

Danske løsninger til USA’s storbyer

Urbanisering tvinger i disse år byer over hele verden til at tænke innovativt og i nye løsninger inden for klimatilpasning, affaldshåndtering, mobilitet og boligbyggeri. Virksomheder spiller en aktiv rolle i den idé-udvikling, der skal til for at løse byernes største udfordringer.

Under navnet ”Access Cities” har State of Green netop sat et nyt to og et halvt årigt ambitiøst projekt i søen med den målsætning at forbinde danske virksomheders løsninger til udfordringer i udvalgte byer – herunder New York.

DI NYC er én af partnerne i projektet og kommer til at hjælpe danske virksomheder med at identificere forretningsmuligheder i byen og bygge tætte relationer til bystyret. I sidste ende handler det dog om, at danske virksomheder bliver involveret i konkrete projekter, får modnet deres løsninger og får markeds­adgang og salg i gang i byen.

Yderligere oplysninger: General manager Louis Funder, lfk@di.dk


Federico og Margarita i historisk fremstød

Da H.M. Dronning ”Margarita de Dinamarca” og H.K.H. Kronprins ”Federico” aflagde statsbesøg 18. – 19. marts var det første gang, en dansk monark besøgte landet, og argentinske medier var i høj grad opmærksomme på statsbesøget.

DI har været hovedarrangør af erhvervssporene, hvor fokus er på landbrug og fødevarer, bæredygtighed (energi og vand) samt sundhed. I februar deltog vi på statsbesøgets fortrop og blev her bekræftet i, at potentialet er stort i Argentina. På erhvervsfremstødet deltog ca. 30 virksomheder, som både besøgte nogle af Argentinas største virksomheder og deltog i en erhvervskonference på toppen af Buenos Aires’ gamle postkontor og i dag Latinamerikas største kultur­center, Centro Cultural Kirchner.

Yderligere oplysninger: Konsulent Emil Stub, emns@di.dk


Tyskland presser på for ny industripolitik i EU

Tyskland har op til valget af en ny EU-Kommission budt ind med forslag til en ny europæisk industri­politik. Det indre marked er fortsat en hjørnesten, men konkurrencelovgivningen skal være mere fleksibel. Reglerne for blandt andet fusioner bør lempes, så vi får europæiske industrigiganter, der kan tage kampen op med USA og Kina. Dertil vil Tyskland åbne for statsstøtte til udvalgte strategiske ”værdikæder” i den europæiske industri.

Hos DI ser vi kritisk på forslaget om en mere politisk styret økonomi. Det vigtigste instrument for et stærkt europæisk erhvervsliv er fortsat at lade virksomhederne konkurrere med hinanden på et stort fælles hjemmemarked på lige vilkår og uden forskelsbehandling. Det har været en af nøglerne til danske virksomheders succes i Europa og resten af verden, og før den tilgang fraviges, skal vi sikre, at barnet ikke smides ud med badevandet.

Yderligere oplysninger: Europapolitisk chef Anders Ladefoged, al@di.dk

Jens Holst-Nielsen

Markedschef

  • Direkte +45 3377 3017
  • Mobil +45 2060 6986
  • E-mail jhn@di.dk
Relateret