André Rogaczewski, adm. direktør for Netcompany opfordrer i dette debatindlæg Danmark til at vise mod og gå forrest i digitaliseringen i Europa. En del af kapløbet er allerede tabt til USA og Kina - men det er ikke for sent at rykke i offensiven.

01.05.19 DIB Nyheder

Rogaczewski: Vi skal vinde den digitale kamp i Europa

MEDLEMSDEBAT: Valget til Europa-Parlamentet 26. maj er også et valg, hvor digitaliseringen skal i front - anført af Danmark, skriver Netcompanys adm. direktør André Rogaczewski.

Vi står over for et snarligt valg. Ikke bare som borgere, når vi 26. maj skal sætte vores kryds ud for de EU-­kandidater, som vi ønsker skal repræsentere os i Bruxelles. Men også som land: Vil vi gribe den unikke mulighed vi har, for at Danmark kan styre Europa i retning af en stærkere, fælles, digital fremtid til glæde og gavn for os alle – eller vil vi mageligt sætte os om på bagsædet, mens vi håber, at andre tager rattet?

For mig er valget klart. Danske borgere og virksomheder har stærke fælles interesser i, at Danmark påtager sig et større ansvar og udviser det rette mod til at gå forrest.

Teknologien og globaliseringen giver os alverdens muligheder for at forbedre vores samfund. Men de gør også afstandene mellem verdens hjørner mindre. Det betyder, at der er brug for et stærkere, samlet, digitalt Europa, så vi sikrer vores virksomheder optimale konkurrencevilkår i kampen mod stormagterne USA og Kina, der buldrer derudad uden samme blik for Europas situation som tidligere.

Skal dansk og europæisk erhvervsliv vedblive med at være konkurrencedygtige i fremtidens gennemdigitaliserede verden, skal Europa adskillige gear op. Vi skal vinde den digitale kamp i fællesskab.

En del af det digitale kapløb synes allerede tabt til Asien og USA – nemlig Business to Consumer-­markedet, hvor services og løsninger, der leveres direkte til os som forbrugere og borgere, kommer fra giganter som Facebook, Alibaba og Amazon, der dygtigt har sat sig tungt på dette felt. 

Læs også: DI-direktør: Vi er sammen om Europa

Heldigvis er Danmark et mønsterland, med den krævede viden, sammenhængskraft og digitale forståelse til at gå forrest. Det afsæt skal vi bruge til at handle nu. Sjældent har vores muligheder for at forme fremtiden været større. André Rogaczewski, adm. direktør, Netcompany

Stærkere på Business to Business

Heldigvis er vi i Europa stærkere på Business to Business-markedet, hvor vi har en meget fremtrædende position i digitaliseringen af både industrisektoren og den offentlige sektor. Her må vi fastholde og styrke det gode samarbejde på tværs af kontinentet, så vi skaber de fornødne standarder for, at EU høster frugterne af industri 4.0 (hvor fysisk produktion integreres med dataudveksling, red.) hurtigere end nogen andre.

Danmark skal gå forrest i kampen for, at EU inden for de næste fem år indfører helt nye digitale motorveje i forhold til vores samhandel og samarbejde, som ved hjælp af teknologier som blockchain sikrer sporbarhed, forbrugersikkerhed, stor effektivitet og øget tillid mellem samarbejdspartnere.

Udviklingen er i gang, men vi har brug for retning, eksempler og fælles standarder. Her ligger utrolige gevinster både i forhold til optimering af transport og energiforbrug samt tillidsopbygning til europæiske produkter og services. Ja, faktisk er der tale om en af nøglerne til den helt nødvendige tillidsopbygning til EU som den institution, der viser vejen for borgerne og bidrager med essentielle løsninger frem for sniksnak og bureaukrati.

En sikker, fri og åben it-infrastruktur baseret på fælles regler og samarbejde er helt essentiel for at styrke alliancen mellem os, der ønsker en balanceret fremtidig udvikling i en midterposition mellem hhv. USA’s meget markedsdominerede tilgang til teknologi og den kinesiske tænkning, hvor data bruges til at forstærke statens kontrolregime.

André Rogaczewski er også formand for Teknologipagtrådet, formand for DI Digital og medlem af advisory board for Tænketanken Europa

Læs også: DI's temanummer om valg til Europa-Parlamentet

Fakta

DELTAG I DI DEBAT

Kom til orde med vigtige emner for din virksomhed. Indlæg kan blive bragt i DI Business magasinet og på di.dk.

Send ind til redaktør Uffe Hansen, ufha@di.dk.

Synspunkter i indlæg er ikke nødvendigvis udtryk for DI’s holdning. Vi udvælger og forkorter ift. plads og relevans. 

Sammen om Europa

EU spiller en afgørende rolle for Danmark, hvis vi også fremover vil være et af de bedste og tryggeste steder i verden at leve, arbejde og drive virksomhed.

Så hvor bør de nyvalgte medlemmer af Europa-Parlamentet tage fat? Dét giver vi DI’s bud på her.

Læs mere

Skrevet af:

André Rogaczewski

Christian Hannibal

Christian Hannibal

Digitaliseringspolitisk chef

Relateret indhold