De rene elbiler får stadig meget hård konkurrence fra de traditionelle biltyper., viser ny analyse fra DI Bilbranchen.

Foto: Getty
08.05.19 DIB Nyheder

Fire ud af ti ønsker sig en grøn bil

Salget af el- og hybridbiler stiger, og stadig flere forbrugere forestiller sig, at deres næste nye bil er grøn. Men der er stadig mange hindringer. Høje priser på grønne biler og elbilernes begrænsede rækkevidde afskrækker f.eks. fortsat mange bilister, viser en ny analyse fra Bilbranchen.

Først skete der ingenting, så skete der ingenting og … Så sker der faktisk pludselig noget på markedet for grønne biler. Det viser en ny analyse fra Bilbranchen, som er en del af Dansk Industri (DI).

- Tallene viser, at det nu er hver ottende dansker, som gerne vil have, at deres næste nye bil er en elbil. Hele fire ud af ti ønsker sig enten en el- eller en hybridbil – og salgstallene viser allerede, at de grønnere biler vinder frem hos befolkningen. I første kvartal af 2019 var næsten hver tiende solgte bil en el- eller hybridbil, fortæller Thomas Møller Sørensen, som er branchedirektør i DI.

Tallene viser dog også, at især de rene elbiler stadig får meget hård konkurrence fra de traditionelle biltyper. Top tre over hindringer ser sådan her ud:

- Elbiler er dyrere end tilsvarende benzin- og dieselbiler
- Rækkevidden er for kort til forbrugerens transportbehov
- Der er ikke mulighed for at lade, hvor bilen normalt parkeres

Læs analysen: Fire ud af ti vil have en grøn bil 

Vi har faktisk i Danmark en ret veludbygget ladeinfrastruktur i forhold til antallet af opladelige biler, men ønsket hos forbrugeren er naturligvis at kunne lade, hvor han eller hun alligevel skal parkere. Thomas Møller Sørensen, Branchedirektør

Stadig de samme hindringer

Forbrugerne har altså fået øjnene op for de grønne biler, men det er stadig de samme barrierer, som forhindrer de grønne biltyper i at få deres endelige gennembrud. Og det er vi nødt til at tage alvorligt, mener Thomas Møller Sørensen.

- Det er prisen, som er den væsentligste årsag til, at der ikke er flere, der ønsker sig en elbil. Prisforskellen mellem biltyperne vil formentlig falde over tid, men problemerne med priserne vil ikke løse sig selv inden for en overskuelig tidshorisont. Derfor er der stadig behov for langsigtede tiltag, der understøtter salget af de grønne biler i en længere årrække frem, siger branchedirektøren.

Rækkevidden på elbilerne er de seneste år blevet markant bedre for elbiler, men er den stadig ikke tilstrækkelig til den enkeltes transportbehov, så kan en hybridbil være løsningen. Spørgsmålet om rækkevide peger dog også videre på den tredjestørste hindring for det grønne bilsalg – nemlig de endnu begrænsede muligheder for at lade bilerne op når og hvor behovet opstår.

- Vi har faktisk i Danmark en ret veludbygget ladeinfrastruktur i forhold til antallet af opladelige biler, men ønsket hos forbrugeren er naturligvis at kunne lade, hvor han eller hun alligevel skal parkere. Det kan f.eks. være lige uden for boligen eller arbejdspladsen. Det problem vil dog blive løst efterhånden som den grønne bilpark vokser, og flere aktører ser en interesse i at opfylde behovet – også for hurtigladning, påpeger Thomas Møller Sørensen.

Læs også: Nye tal: Salget af grønne biler tager fart – i år bliver gennembrudsåret

Ny teknologi straffes i dag

Det er godt nyt for den grønne omstilling, at flere danskere i dag både køber og ønsker sig grønnere biler, men rammevilkårene på bilområdet er fortsat ikke gode nok til at understøtte en hurtigere omstilling til grøn transport, mener Thomas Møller Sørensen.

- Vi er i Bilbranchen optaget af at få langsigtede rammevilkår, som belønner og ikke straffer de grønne teknologier. Desværre straffes ny teknologi i dag, fordi afgifterne tager udgangspunkt i prisen på bilen i stedet for i dens miljømæssige egenskaber, understreger Thomas Møller Sørensen.

Han så hellere en model, hvor afgiftssystemet tog udgangspunkt i bilens CO2-udledning.

- Hvis denne løsning er for dyr at indføre for alle biler, kunne man indføre en særlig afgift for de teknologier, man politisk ønsker at fremme, eksempelvis el-, brint- og opladelige hybridbiler. Vi kalder det fremtidens afgifter til fremtidens biler, slutter Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen.

Læs også: Kamstrup: Nyt Europa-Parlament skal være voldsomt ambitiøse på energi og klima

Hver 8. dansker vil have en elbil som deres næste bil

Peter Fallesen